Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

LCHF tråden 3

Tristanya skrev 2008-09-24 15:39:25 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:37:21 följande:gör en sallad till på avokado, sallad, gurka, tomat o ha till! o glöm inte fett i maten, grädde smör osv!
    Så det blir vispgrädden istället för matlagningsgrädden med andra ord!
  • Smurfan 81

Kaviarn var 17 och syltlöken 9. Men då är inte syltklöken jättefarlig i alla fall! Eller? Är det tvärtstopp över 5g?

• Smurfan 81

Hittade ett recept på bröd med Fiberhusk där det står att man ska "baka" det i micron. Nån som gjort ett sånt bröd? Går det att göra i ugnen istället?

• Smurfan 81
    Tristanya skrev 2008-09-24 19:45:01 följande:
    ok, för på förpackningen vi har står det 6,5g/100g.. iof passerade tomater, men kan ju inte skilja så mycket mot krossade!
    Det kan det säkert! Det kan nog skilja mellan olika märken också!

Det märks att jag är ny med det här! Var jätteduktig under middagen och åt fetaost istället för nudlar, ända tills jag kom på att det var massa kolhydrater i sweet chili såsen som vi hade till! Jaja, man lär sig väl med tiden!
  • Smurfan 81
    Pess skrev 2008-09-24 21:24:50 följande:
    Vispgrädde
    Du menar att man inte gör stuvning alls då eller? T.ex. så sk ajag stuva spenat imorgon, ska jag inte göra en stuvning utan bara ha i smör och grädde istället?
  • Smurfan 81
    drömhus skrev 2008-09-24 21:37:41 följande:
    Det finns något som heter Arrowrot men som jag inte kan något om: googla. Den ska vara kolhydratsnål men fungera till stuvning.annars kan du ju använda creme fraiche. Det ger ju en lite tjockare konsistens, men något syrligare smak än bara grädde.
    Det har jag hemma! Använder den när jag gör sötsursås ju!
  • Smurfan 81
    Atamon skrev 2008-09-24 21:45:53 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-24 21:29:25 följande:Det går utmärkt att göra spenatstuvning på bara grädde. Jag har aldrig gjort på annat sätt (inte min mamma heller)(Sorry att jag bara kastar mig in i tråden)
    Perfekt ju! Jag har fryst spenat så då tinar jag bara den i kastrull och sen häller på massa grädde alltså?

Sitter och gör om mitt matschema nu som redan var lagt! Mycket går ju att bara byta ut men på vissa ställen märker jag att jag måste byta rätt helt och hållet. Det jag ska göra med spenaten imorgon måste ju vara perfekt LCHF mat i så fall!

Spenatsoppa:
    Tina spenaten i kastrull och stuva den (alltså hälla i grädde som vi precis kommit fram till! ). Normalt sett ska man ha makaroner i och vatten som man kokat makaronerna i, men det får min man vid sidan av istället! Jag får väl späda med lite extra grädde eller vatten då för att få en soppa. Sen serverar man soppan med kokta ägg och stekt bacon. Hur gott som helst så med grädde lär det väl bli ännu godare!
  • Smurfan 81
    Fiafiber skrev 2008-09-24 21:53:29 följande:
    Servera med lite feta eller nån annan smarrig ost så får du lite mer fett
    Baconet måste ju ge en hel del fett! Men det lät gott med fetaost till istället för makaronerna! Har lite kvar från ikväll så jag kanske testar det.
Svar på tråden LCHF tråden 3