Inlägg från: Fjällräven |Visa alla inlägg
  • Fjällräven

LCHF tråden 3

Tackar!
    Jag kör på med LCHF, inga shakes eller sånt. Från början så var jag noga med att fylla i allt i minman för att få en uppfattning om vad och hur mycket jag kan stoppa i mig, nu när jag fått kläm på det så äter jag utan att väga och greja på.

Callina skrev 2008-08-04 10:25:35 följande:
    Vad roligt, grattis!! Hur har du ätit/druckit/vilken metod? Jag har kört GI rivstart i en vecka med en dags uppehåll (släktkalas typiskt nog) Efter tre dagar hade jag gått ned 1 kg, sen utan våg en vecka och nu när jag vägde mig är jag tillbaka på 0 Nu är det inget inplanerat så jag kan äta som jag vill
    Måste bara tipsa om en grej om inte alla redan vet om det, finns en kall bearnaisesås i vit flaska, 0,5g kolhydrater/100g och hela 72,9g fett/100g. Riktigt god och väldigt mättande!
  • Fjällräven

Callina: Det är Delikatessfabriken, dom har även andra såser men inte med lika bra innehåll som denna

Är lite kluven....Är inte hungrig, åt middag vid 15-tiden och är inte ett dugg hungrig sen dess.
    Fast hjärnan/klockan säger ju att man ska äta middag...Det tycker jag är lite svårt, att verkligen bara äta när jag är hungrig, för på jobbet så måste jag ju äta när det är lunchtider annars blir jag ju hungrig på fel tider.

Menmen...jag petade i mig lite macadamianötter och lite ost så klarar jag natten

• Fjällräven

Tuggummi kan nog för en del förhindra att man kommer i ketos, men det beror på hur sockerkänslig man är.
    När jag körde CK så kunde jag inte tugga, men nu går det alldeles utmärkt! Som tur är, då andedräkten inte är den bästa och man ska ha kunder hela dagen underlättar det en hel del.

Tänkte också på det, att man måste äta. Fast SSS skriver i sin bok att man ska bara äta när man är hungrig, men om man inte är hungrig så ofta längre och man börjar äta två gånger per dag istället för tre, går kroppen in i svältläge då?
    Eller går det ändå, bara man fettar upp måltiderna då dom gånger man äter?
    Vill inte tvinga i mig mat när jag inte är sugen...

• Fjällräven

Varför har du vågskräck?

Skulle vilja testa en sån där som mäter fett, är ju egentligen det som är mest intressant när det går neråt så man inte tappar muskelmassa.
    Men tror inte jag orkar köpa en bara för det, hur kläderna sitter är ju också ett mätredskap

Då fortsätter jag att äta bara när jag är hungrig!

• Fjällräven
    Linda1976 skrev 2008-08-05 10:29:40 följande:
    Jag vet jag gått upp, men inte hur mycket....
    Okej, då förstår jag
  • Fjällräven

Ett jättegott recept som jag brukar göra ibland när jag har hel färsk kyckling:

1 hel kyckling
    Smör(efter smak och tycke)
    2 tsk curry(el. smak och tycke)

Bryn kycklingen i currysmöret runt om, när den fått färg runt om häll på ½ dl vatten och låt småkoka under lock i ca 1-1,5 timme. Kycklingen ska vara så mör att den faller isär.
    När den är klar, lyft ur kycklingen. Häll på 3dl grädde, 1dl creme fraiche och koka ihop till en sås. Salta och peppra.
    Servera med grönsaker som man tycker om.

Supergott och fett!

• Fjällräven

Eller när jag har filéer så marinerar jag dom i olja, sambal oelek, vitlök och soja.
    Sen in i ugnen på 175 grader och tills dom är klar(med all marinadsås). Lyfter bort kycklingen och häller på grädde och låter det bli till en härlig sås. Salta och peppra.

Lite mer drag i den rätten om man gillar det!

• Fjällräven

Gjorde en riktigt god köttfärssås till middag, tänkte dela med mig

800g köttfärs
    50g chorizosalami
    3 vitlöksklyfter
    chilisås
    2-3dl grädde
    1 gul lök

Stek lök+chorizosalami ihop tills löken mjuknat. Bryn köttfärsen i omgångar tills allt fått färg. Salta och peppra.
    Tillsätt chilisås och grädden. Skala vitlöken och släng ner klyftorna hela så dom får koka med.
    Puttra tills allt är genomkokt.
    Servera med riven ost, grönsaker efter smak och tycke. Sen brukar jag göra en liten cremefraicheröra vid sidan om, antingen med vitlök eller så med tacosås *mumma*

• Fjällräven

Linda1976: Har Max kvar sin LowCarb-burgare? Måste spana efter den nästa gång!
    Annars gillar jag GI-burgaren, riktigt god!

Svar på tråden LCHF tråden 3