Inlägg från: JewelGirl |Visa alla inlägg
  • JewelGirl

LCHF tråden 3

Broccoli är väl full med c-vitamin annars? Äter man det så får man ju i sig en del.

• JewelGirl

Kenzie: Jag såg oxå i en blogg (undrar om det var Airams?) att man kunde göra "smörgåsar" av kalla stekta ägg. Ska oxå prova det en dag :) Stekt bacon borde passa fint på det oxå

• JewelGirl

Jag tänkte testa att göra pannacotta (utan socker) idag. Tänkte göra en "naturell" sats och pytsa upp i små koppar där jag gör olika smaker.

• JewelGirl

Det finns ju dom som håller sig till max 5-50 gram kolhydrater per dag. Vad det blir i procent vet jag inte. Jag själv använder mig utav aftonbladets matdagbok och håller mig till max 5%/per dag.

• JewelGirl

drömhus: HÅLL UT! Doften av frallor är inte enkel Och försök att hitta substitut. Lite choklad när sötsugen slår in. Har oxå mens på G så jag vet att man kan bli sugen.

Man kan göra smörgåsar med kalla stekta ägg som själva "brödet". Går jättebra att ha på skinka och ost och lite sallad.

Saft kanske man kan ta iskallt vatten och ha i färska bär? Måste ju ge liknande smak om det får stå och dra lite. Eller iste? Te är ju helt okej så iste borde väl inte vara dåligt.

Glass, jag unnar mig en Ananassplit från GB någon gång när det krisar. Den är iaf fri från en massa tillsatser stod det på förpackningen och endast 14 kolhydrater per glasspinne så när det är riiiktigt glasskris så "fuskar" jag. Men det har bara hänt 2 gånger under 4½ vecka men å andra sidan har det inte varit så varmt heller.
    Men annars är väl youghurt eller mascarpone med någon rolig smaksättning nästan som glass

• JewelGirl

devega: Du har tappat en massa vatten! Det gör man i början och sen bli man skitbesviken när det stannar till i vikten efter några dagars ras *vet*. Du kommer att gå ner mer men när det är fett som börjar försvinna så går det något långsammare även om man ser goda resultat. Mät lite på kroppen oxå, att gå efter måttband är lite bättre än vågen. Jag har tappat fler centimeter på midjan än vad jag har gått ner i kilo.

Och när jag har mens händer inget heller, går nästan upp snarare men man samlar ju oftast lite vatten under mens. Det försvinner sen.

Håll ut ett tag till och avvakta att mensen ska försvinna och du ska se att vågen börjar peka neråt igen. När jag hade gjort 3 veckor och stått still i närmare 2 veckor så började det peka neråt lite snabbare igen. Så det går i vågor. Kroppen måste oxå anpassa sig lite Du är ju mitt uppe i omställningen till fettdrift

• JewelGirl

Håller precis på att prova att göra ägg och baconmuffins. De står i ugnen nu och ska passa till frukost eller mellanmål för min del *spännande att se vad det blir*

Receptet är från Aylas blogg.

Ägg och bacon muffins - 12st

10 ägg
    1 dl vispgrädde
    2 dl riven ost
    2 pkt bacon
    peppar

Blanda ägg, grädde och ost. Klipp baconet i små bitar och stek.

Blanda baconen med äggröran, peppra.

Häll sedan smeten i muffinsformar, jag använde en teflonform men rekommenderar att man har pappersformar i så slipper man att smeten fastnar.
    In i ugnen i ca 175 grader i 20 minuter.

Perfekt att ta ut ur kylen på morgonen, värma i micron en minut och njuta av snabba ägg och bacon :)

• JewelGirl

W W: Så bra Synd på ingredienserna annars

• JewelGirl

devega: Det känner jag oxå igen. Mår oxå klart bättre och har jämnare blodsocker mellan målen, blir alltså inte helt galen av hunger plötsligen.

Svar på tråden LCHF tråden 3