Inlägg från: JewelGirl |Visa alla inlägg
  • JewelGirl

LCHF tråden 3

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 18:59:04 följande:

Men nu förstår jag inte! Om man tittar på lightläsk så står det ju 0g kolhydrater. Inte kan det var kolhydrater i om det inte står i innehållsdeklarationen?Livsmedelsveket säger 0,1g kolhydrater i cola light. Om man skriver in ENDAST cola light på minmat så säger den 50/50 kolhydrater/proteiner, men den säger också 0,5g kolhydrater på 500g (1,5 på 1500 osv) och det är ju verkligen inte mycket!
    Jo det är ju det som är lite lurigt! Kroppen tolkar sötningsmedel som socker, alltså kolhydrater och kör på som om det vore kolhydrater. Låt läsken stå och drick mineralvatten istället

Nötter ska helst ätas i liten mängd, tänk på max 5g kolhydrater per 100g gäller även nötter så man kan inte frossa direkt. Händer inget i viktminskningen bör man ta bort nötter i kosten
  • JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:20:38 följande:

Men om det nu bara är 0,1g på 100g så kan det ju inte spela nån roll vilken typ av kolhydrater det är tycker jag! Men menar, vi äter ju massa saker som innehåller uppåt 5g på 100g så varför skulle kolhydraterna i lightläsken vara värre än kolhydraterna nån annanstans? Det är ju socker i massa livsmedel där det är inräknat i kolhydraterna, så varför skulle sötningsmedel vara värre?Ok... kanske måste skippa nötter ett tag då. Tyckte det kändes som ett bra kvällssnacks annars men då får jag hitta på nåt annat!
    Tänkte lite så att sötningsmedel som inte ger utslag på innehållsförteckning kanske ändå triggar kroppen att _tro_ att det är socker=kolhydrater och påverkar därmed insulinet.
    Asså, jag har inte benkoll på faktan men det är något i den stilen
  • JewelGirl
    Kenzie skrev 2008-09-28 19:24:48 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:20:38 följande:
    Grejen med lightläsk är att det inte är kolhydrater i men däremot sötningsmedel. Kroppen tolkar sötningsmedel som kolhydrater och du kan få insulinpåslag trots att du inte fått i dig några kolhydrater. Väldigt onödigt m.a.o
    Det var det jag försökte säga
  • JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:41:51 följande:

Jaha... usch då... Men då KOMMER det skita sig för mig för jag klarar mig inte utan lightläsken! Men menar du då att det skulle vara bättre att dricka vanlig läsk med 10,5g kolhydrater än att dricka lightläsk utan kolhydrater???
    Nej, samma "katastrof" det. Försök sluta Inte lätt, förstår det men du kommer att må bättre när du är av med sockerbehovet för lightläsken tillfredsställer sockerbehovet även om den är "sockerfri".
  • JewelGirl

Är det någon som har koll på romanesco? Det är ju en typ av broccoli men hittar den inte på tex livsmedelsverkets hemsida, håller på att kolla KiF nu.

• JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 20:51:37 följande:

Sötningsmedel värre än socker?www.kostdoktorn.se/Citat:"Jag har sett ett par studier på människor som visar tydlig viktökning (och ökad risk för diabetes mm) ju mer läsk personer dricker, och då har man inte sett någon skillnad när det gäller lighläsk - det verkade alltså ge samma effekt. Vad det beror på behövs det mer forskning om. Men mycket tyder på att man inte så lätt ?lurar? kroppen. Den söta smaken kan göra att vi förväntar oss socker, och när det ej kommer blir vi kanske hungriga/sötsugna och äter mer av annat."Enligt den texten är sötningsmedlet farligt för att du äter mer, inte sötningmedlet i sig. Det visste jag redan! Precis som när jag började med P-spruta sa min barnmorska att det kan öka hungerskänslan och därför kunde jag gå upp i vikt. Efter den sprutan gick jag ner 10 kilo! Alltså tror JAG (vill jag tro...) att lightläsken inte är "farlig" så länge du känner till konsekvenserna. Svårt att gå ner i vikt?www.kostdoktorn.se/Här läste jag att man till och med kan gå upp i vikt i början om man tidigare svältbantat...  De 10 kilona jag gått ner tills nu är genom svältdieter så då kanske jag får räkna med att jag kanske går upp lite i början, jobbigt... Men jag trivs bättre med deen här kosten hittills, jag HATAR att gå omkring och vara hungrig hela tiden! Men jag vill ändå ner de där sista 2,5 kilona, och helst nu under hösten i alla fall...
    Då så En konsekvens av sockertriggande är ju som du skriver att man luras att bli hungrig när man kanske inte är det. Om du då klarar att inte äta mellan målen för mycket så är det ju inget större bekymmer. Men många med sockerbehov klarar inte det minsta avsteg för då börjas det med småätande av helt fel sort.
    Jag är som du, klarar av avsteg och vet själv att stanna vid små intag istället för att balla ur helt och bara frossa.
  • JewelGirl

Trollens mamma skrev 2008-09-29 20:52:00 följande:

Hej!Jag är ny här Förösker äta enligt LCHF metoden,min första dag idag.Gått riktigt bra,men huvudvärken kom som ett brev på posten.Lade in i mattråden det jag åt idag.MEN nu undrar jag.Äter ni inga kolisar fast ni tränar?Det kan ju aldrig vara bra?Jag löptränar 2-3 gånger/veckan 10-15 km gången,och MÅSTE få äta efteråt,typ en banan.Är det OK?????
    Du kan väl prova att äta lite fett samt protein? Typ lite ägg och bacon eller liknande. Man bör äta något inom 1 timma efter träning så du har nog allt tid att komma hem för att äta något istället för en banan som förvisso är enkel att ha med sig.
    Jag själv tränar 2-3 gånger i veckan dock mer styrketräning än löpning. Laddar INGET extra med kolhydrater och mår toppen, före och efter träning
  • JewelGirl
    Skrutthöna skrev 2008-09-30 08:07:31 följande:
    Hur viktigt är det att äta bregott o andra fetter? Är inne på min tredje vecka med lchf men misstänker att jag äter för lite smör....Märks det på vågen i så fall?
    Ja det kommer nog att märkas. Försök äta lite mer om du misstänker att det är för lite Äter du så lite kolhydrater som möjligt så skadar det inte med att testa mer fett.
  • JewelGirl
    LoveMyFamily skrev 2008-10-02 20:43:10 följande:
    Hej hopp!Jag vill ställa en fråga utan att bli påhoppad.Om man går på denna metod kommer man aldrig mer kunna äta godis, fika eller dyl.Jag menar om man är bortbjudna eller fikar på stan ska man inte kunna äta då?Jag kan förstå att sötsuget kan försvinna men kan/får man aldrig mer äta något sånt?Jag vill gå ned de sista 10-15kg men jag kan inte tänka mig att aldrig mer få äta tex godis, bullar el dyl.(då menar jag inte frossa i det för det har jag ändå aldrig gjort)Tacksam för svar
    Min tanke är att försöka gå över till GI i små steg när jag nått målvikten. Märker jag viktuppgång så tar jag ännu mindre steg i övergången men vill till GI för det känns som ett sunt mellanting istället för strikt LCHF för jag vill komma att kunna äta lite kolhydrater utan att må dåligt vilket man oftast gör nu. Tror dock det kommer att bli lite kämpigt men ska göra ett försök iaf. Så jag menar att du kan nog unna dig lite bullar, godis, glass och dylikt men i behärskad mängd beroende på hur mkt du tål under pågående lchf-kost.
  • JewelGirl
    Pess skrev 2008-10-02 21:16:50 följande:
    Jag planerar att nå min målvikt, men precis so, Jewelgirl då börja införa långsamma kolhydrater med lågt GI och i mindre mängd än tidigare. Och när jag är där så kommer jag ha unnardagar. Dvs någon enstaka gång glass/godis/kaka. Men aldrig mer som det varit, för då blir man ju överviktig igen. Det finns ju en förklaring till varför vi ÄR feta
    Å jo Nu har ju inte jag enbart ätit mig rund, vill snarare hävda motsatsen att jag ätit sunt tidigare men PCO och "normal kost" är kanske inte den mest klockrena kombinationen. Samt att jag har varit gravid i 12 mån totalt inom 1,5 år Det gör sitt men det är snart borta, är bara lite Pco-bukfetma/gravidmage kvar. Menade bara att man kan vara lite rund för annat än sockerfyllda bullar och godis var och varannan dag. Jag var långt ifrån sockerberoende när jag började med detta och än mindre sockersugen idag men lite glass kan sitta fint då och då, fast jag unnar mig lite finare och dyrare sort i så fall.
Svar på tråden LCHF tråden 3