Inlägg från: JewelGirl |Visa alla inlägg
  • JewelGirl

LCHF tråden 3

February skrev 2008-09-22 15:31:26 följande:
    Ett par frågor bara för att jag är nyfiken.Vilka frukter och grönsaker samt bär äter ni och i vilka mängder?Vilka äter ni mer av och vilka undviker ni helt?Och Popcorn?
    Frukt bör du räkna bort egentligen. Bär är mycket bättre och hallon är bäst i den gruppen. Frusna (tinade) jordgubbar är bättre än färska. Nu när clementiner och liknande började komma i butik så får man tänka på att 100g clementin innehåller ungefär 10g kolhydrater och det är ju max 5g kolhydrater per 100g födoämne som gäller Men det är svårt att motstå ibland

Blomkål är något bättre än broccoli men båda är mycket bra. Och broccoli är dessutom järnrikt. Själv äter jag mycket broccoli, blomkål, brysselkål + all annan kål, svamp, spenat tex.

Popcorn är majs = säd och inte okej men klart att du får äta lite om du är himla sugen, det är ju upptill dig Men det är bara någon näve i så fall helst. Därmed är helt vanlig majs(korn) inte bra på grönsaksfatet heller. `Jag visste inte tidigare att majs tillhörde sädgruppen och inte grönsaker...
  • JewelGirl
    February skrev 2008-09-22 15:31:26 följande:
    Ett par frågor bara för att jag är nyfiken.Vilka frukter och grönsaker samt bär äter ni och i vilka mängder?Vilka äter ni mer av och vilka undviker ni helt?Och Popcorn?
    Glömde nämna att du kan ha som en liten huvudregel bland grönsaker att bara välja sånt som växer ovanför jord
  • JewelGirl
    Kattmor skrev 2008-09-22 20:25:38 följande:
    Jag köpte kokboken smörstekt som skulle vara så bra med bara en massa LCHF recept i, MEN........den var inget vidare!  knappt några recept som föll mig i smaken & det finns inte så många recept med max 5g kolhydrater/portion! Jag trodde ju naturligtvis att alla recepten skulle innehålla max 5g/portion!!Och billig var den inte heller!Nä nu blev det gnälligt, men jag måste avreagera mig lite, och varna er andra!
    Därför lånar man först på biblioteket innan man köper Är själv glad att jag först lånade och inte köpte för jag tyckte inte heller den hade varit värd pengarna.
  • JewelGirl
    MrsFreckles skrev 2008-09-24 22:05:00 följande:
    .Har ni nagra bra lunch-tips? Som ar latt att ta med till jobbet? Kanner att man inte kan ata aggmuffins varje dag
    Jag tänkte kika lite i denna tråden när det börjar dra ihop sig till matlåde-dags igen (börjar jobba om 1,5 vecka)
    blogg.passagen.se/lchf_i_skolan/
  • JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-09-25 21:00:53 följande:

Hur räknar man kalorier egentligen? Är inte det väldigt krångligt?Jag tyckte minmat.net verkade jättekrånglig...
    Med Lchf-kost behöver man inte bry sig om kalorier.
  • JewelGirl

Sen är vissa känsligare mot mjölkprodukter än andra, dvs att vissa bör dra ner på det för att gå ner i vikt och andra kan äta lite större mängd utan att viktnedgången stannar av.

• JewelGirl
    bzzzz skrev 2008-09-27 17:44:48 följande:
    mer fett drypande middag som jag ätit idag får man leta efter.rostbiff stekt i smör och squash med purjolök som drar åt sig massor av fett. sen en rejäl klick pepparrots smör på köttet. lite räksallad, lite kesomen fuskade med en klunk festis. festisen hade jag köpt till dottern.men hela dagen har varit fruktansvärd men jag har varit jätteduktig. först köper dotterns pappa chips till dottern.för första gången i hela mitt liv kunde jag stå i mot. sen åkte vi till må bra mässa. jag hade med mig ägg,skinka,keso,oliver och åt. men de andra fick blåbärspaj till efterrätt.suck min favorit. men jag lyckades. sen åkte vi till ett shopingcentrum och där fikade vi, jag frågade om de hade bär och grädde som jag kunde få men de hade de inte.som tur var hade jag nötter i väskan medans övriga smaskade på diverse godsaker. så en klunk festis i detta sammanhang är en seger.
    Ja verkligen!
  • JewelGirl
    JuliansMamma skrev 2008-09-27 19:42:41 följande:
    hejidag är min första dag med LCHF kostenhar en undran, får man dricka te?i så fall, vilket te?
    Spelar nog ingen roll vilket te faktiskt. Är själv tedrickare och har inte hört något om det, likaså kaffe. Men ha gärna något fett i för att få i dig lite extra. Antingen grädde (det passar ju bara till vissa téer såsom chai bland annat) eller kokosfett, det senare ger ju ingen smak såvida man inte valt kokosfett med smak.
  • JewelGirl
    Buttran skrev 2008-09-28 10:25:28 följande:
    Hallå, hur ofta testar ni för ketos? Jag testade i morse igen och det visade neg. trots att jag inte ätit något förbjudet. Åt gratinerad brietårta och kyckling i gårkväll, drack Pepsi Max till... Min kropp spelar mig dumma spratt...
    Men pepsi max innehåller väl ändå socker/sötningsmedel = kolhydrater?
  • JewelGirl

Sötningsmedel tolkar kroppen som kolhydrater iaf och processen/konsekvensen blir detsamma. Inget socker, inga sötningsmedel!

Svar på tråden LCHF tråden 3