Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

LCHF tråden 3

nirakkarlsson skrev 2008-10-05 18:59:19 följande:
    Solrosfrön då? kan man äta det?
    Inte för mycket i alla fall, 12,6% kolhydrater.
    Du kan slå upp livsmedel du är osäker på på Livsmedelsverket: 192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx
  • Smurfan 81

Behöver hjälp! På lördag ska jag på kurs och i pausen bjuder de på mackor! Vad kan jag ta med mig att äta som inte behöver värmas?

• Smurfan 81

Tessa8
    Jag är egentligen ingen frukostmänniska, men när jag äter frukost har det blivit OE Polarbröd (recept finns på Kolhydrater i Fokus) med smör och prickig korv. Påläget kan ju varieras till det man känner för. Känns lite som en macka. Ibland blir det en äggmuffins med några ostskivor, men jag känner som du att det är lite väl mycket till frukost.
    Du kan också äta Turkisk youghurt, den är 10%-ig. Några hallon till det.

Jag köpte en kräm till barnen som var utan tillsatt socker, Ekströms. Det är 5% kolisar i den så egentligen borde man ju kunna äta det eller hur? Till dottern blandar jag den krämen med turkist youghurt och det är faktiskt riktigt gott, då sänks ju procenten lite också. Kan inte det vara ett bra tips? Eller är jag ute och cyklar...?

• Smurfan 81
    yrväder skrev 2008-10-06 11:06:49 följande:
    den krämen utan tillsatt socker innehåller sötningsmedel.
    Jo visst, men det är under 5% kolhydrater...
  • Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-10-06 12:27:46 följande:
    Här i Sverige är lchf-kost lite synonymt med att man även utesluter onaturliga produkter ur kosten. Det är givetvis inte ett måste men det bidrar garanterat till bättre hälsa. Så även om en produkt ligger lågt på kolhydrater kanske den inte är särskilt nyttig iaf.
    OK, men om man bara tänker Low Carb High Fat så är det ju ok. Inte för att jag är nån kräm fantast egentligen, men jag kan tänka mig att äta den nån gång ibland för att få lite variation. Det blir ju lätt väldigt mycket ägg i den här dieten, kan vara skönt att äta nåt annan nångång. Håller inte ni andra med?

Jag vet att nån frågade förut hur det var med hjärt/kärl men jag har inte sett något svar. Min pappa har hakt upprepade blodproppar så jag får inte äta p-piller t.ex. Nu är jag ingen expert och vet inte om blodproppar har något med hjärt/kärl att göra, men det skulle ju ändå vara bra att veta.

Till lunch idag blev det korv med rättikssallad (istället för potatissallad). Rättikan är lite stark, men det blev helt ok ändå!
  • Smurfan 81

Vad oklar min fråga blev... Hoppas nån förstod! Alltså om den här dieten påverkar personer med hjärt/kärlsjukdomar eller till och med kan skapa hjärt/kärlsjukdomar med tanke på allt fett, och om det i sin tur kan vara något problem för de (som jag t.ex.) som har ökad risk för blodproppar.

• Smurfan 81
    drömhus skrev 2008-10-06 14:30:22 följande:
    Det finns idag ingen forskning som bevisar det ena eller det andra på ett övertygande sätt, dvs om det är farligt eller ofarligt, det flera människor som gått på denna diet däremot själva erfarit, tex skaldeman, är att värdena i kroppen vid en hälsoundersökning blev väldigt bra med lchf. Slutsatsen blir att fett inte är farligt om man utesluter kolhydrater. Men fett i kombination med kolisar är farligt. Varför finns inte forskning som visar på att fett är ofarligt då? Jo, den mesta forskningen drivs och finansieras av läkemedelsföretagen och det finns inget läkemedelsföretag som tjänar på att fett är ofarligt. Tvärtom vill ju tex kolesterolsänkande medicinpillerföretag att fett ska vara farligt (så att dom får sälja mer piller) men när kopplingen inte kan intygas så läggs studierna ned.Smurfan: du har ju en massa länkar i TS. har du läst dom?
    Jag har inte haft tid att läsa alla. Jag har läst ganska mycket på Kostdoktorn och en del på Kolhydrater i Fokus (men mest recept). Kikat lite under Skaldeman och läst lite inlägg av Annika Dahlqvist. Tycker det är svårt att veta var man ska läsa, det finns ju mycket och jag har inte så mycket tid. Jag har 2 små barn varav det ena fortfarande är hemma (8 mån) samtidigt som jag jobbar 50% hemmifrån.
  • Smurfan 81
    tessan8micke skrev 2008-10-06 19:34:14 följande:
    Vad är äggmuffins?
    10 ägg
    1 dl vispgrädde
    200 g riven ost
    peppar
    stekt bacon

Vispa ihop ingredienserna, stek bacon och klipp ner i muffinsformarna, häll i smeten och grädda i 175 grader i 20 minuter.
    Jag halverar receptet och gör 12 muffins på det. Ikväll har jag gjort 6st med bacon enligt orginalreceptet, 3st med fetaost/oliver och 3st med mozzarella/soltorkad tomat. Ska testa en av dem imorgon, ska bli spännande! Jag gillar som sagt variation...
  • Smurfan 81
    tessan8micke skrev 2008-10-06 20:28:11 följande:
    Jag som har liite svårt för massa ägg, men det lät ju ändå rätt gott. Det får jag nog testa nån dag. Det lät smarrigt med de grejerna du hade i!Tack för receptet!
    Jag brukar värma dem några sekunder i mikron och ha några ostskivor eller lite fetaost till, känns inte lika "stabbigt" då. Man kan säkert ha massa andra roliga saker i också! Nästa gång tänkte jag testa en klick Blue Cheese i mitten, hade tyvärr ingen hemma idag.
  • Smurfan 81
    MrsFreckles skrev 2008-10-06 21:57:49 följande:
    Hade i rakor, dill och ost i forra veckans laddning, blev jattegott!
    Spännade! Det ska jag testa nästa gång, tack för tipset!
Svar på tråden LCHF tråden 3