Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

LCHF tråden 3

En annan sak, om det här med fett. Jag är fortfarande mammaledig och har två små blöjbarn hemma så jag har lite svårt att lägga 50:- på ett paket smör... Vad är det som är så illa med det flytande margarinet? Och är det bättre eller sämre än att inte ha nåt extra fett alls?

• Smurfan 81
    JewelGirl skrev 2008-10-05 09:45:26 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-10-05 09:43:15 följande:Det ska jag komma ihåg! Även om det i princip smakar likadant som vanlig oriven kokt blomkål så är det ju roligt med annan form på det
    Det var det jag kände också! Och när alla andra äter ris vill man ju att ens egen mat ska vara liknande!
  • Smurfan 81
    JewelGirl skrev 2008-10-05 09:57:37 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-10-05 09:51:39 följande:Margarin är inte rätt sorts fett helt enkelt. Och skulle det bli så mkt billigare om det vore tillåtet? menar att ett stort paket smör kanske räcker längre än en flaska flytande? Då blir det ju inte billigare ändå.
    Det finns ju margarin för 17:- paketet istället för 50:-, det är ganska stor skillnad!
    Kenzie skrev 2008-10-05 09:57:22 följande:
    Smurfan 81: Margarin är olämligt som föda, oavsett vilken kost man äter. Det är förstörda fetter med en massa kemikalier i.  Googla på margarintillverkning så förstår du varför.
    Men är det bättre eller sämre än inget extra fett alls?
  • Smurfan 81
    Tristanya skrev 2008-10-05 12:29:48 följande:
    köp bregott o stek i annars om ni tycker det blir för dyrt med Smör! jag har tagit det några gånger då vi inte haft Smör, bara för att inte ta Margarin!
    Ah, funkar det att steka i! Då ska jag testa det.
  • Smurfan 81
    yrväder skrev 2008-10-05 18:37:09 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-10-05 09:51:39 följande:vad köper du för smör som är så dyrt? 25 kr paketet kostar det hos oss...
    För ett helt kilo???
    De små paketen kostar väl 25:- ungefär, de stora kostar 47:- på Willys.
  • Smurfan 81

De har billigt rimmad sidfläsk på Lidl nästa vecka. Vad är rimmad sidfläsk? Fundersam
    Är det typ som tjock bacon eller liknar det bogfläsk? Steker man det eller har man det i gryta? 29,90 kilot kändes som ett bra pris nämligen, men jag måste ju veta vad jag ska göra med det...

• Smurfan 81
    yrväder skrev 2008-10-05 18:50:20 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-10-05 18:43:00 följande:det är som tjock bacon, iaf om det är i skivor. Men iaf så är det saltat, så gryta vill du nog inte ha det i. Det är alltså lika salt som bacon. Vi brukar ha det till palt (förr alltså )
    Ok, så vad kan man göra med det då?
  • Smurfan 81
    Livshlädje skrev 2008-10-05 18:54:14 följande:
    Stek sidfläsket och ha blomkålsmos till - mums!
    Ok, kanske ska testa det då! Tack!
  • Smurfan 81

Åt förresten currykyckling med blomkålsris idag. Fasktiskt jättegott! Saknade nog gelén lite, men det gick bra ändå! Frös in det "ris" som blev över nu så jag hoppas det funkar.

Vi var på IKEA idag och skulle äta lunch. Jag tog barnen till ett bord och min man skulle beställa. Jag sa "Sallad och typ fetaost går jättebra, dressing är ok men inga kolhydrater" Ok sa han och gick. Bad kom han tillbaka med? Jo, en tallrik med isbergssallad, rödlök, rivna morötter och dressing... "Ja, det fanns en annan sallad men den var det kyckling i..." "Kyckling få jag äta!" "Får du?" "Älskling, vet du vad kolhydrater är?" "Nej".
    Härligt! Så där satt jag med en sallad var var extremt INTE LCHF och blev förstås jättehungrig en timme senare! Så nu ikväll är jag riktigt sugen (förstås). Har gjort iordning fetaost och oliver på tandpetare samt parmesankex med lite Glada Kon ostar. Jag ska INTE fuska ikväll!

• Smurfan 81
    nirakkarlsson skrev 2008-10-05 18:54:52 följande:
    Svar på #2677Ok vad bra,nä jag har försökt att inte ätit några kolhydrater alls...men det finns ju lite lite i keso osv...så det går ju inte att undgå helt.
    Nä, helt utan kolhydratger blir svårt. Försök hålla dig under 5% per dag. KÄnner du till www.minmat.net ? Där kan du knappa in vad du ätit och få fram hur mycket kolhydrater du fått i dig.
Svar på tråden LCHF tråden 3