• JANI

flytta hem?

EFter många år i Spanien, känns det mer och mer att det är dags att återvända hem. MEn... HUR SKA VI VåGA???
    Det jag är mest orolig över är om man man ska lyckas hitta jobba, han kan bara engelska och spanska.
    Ni som har tagit steget att flytta hem igen,
    vad har varit mest positivt?
    Vad har varit mest negativt? vad har ni ångrat/ inte ångrat??

• Svar på tråden flytta hem?
  • JANI

fast jag undrar inte över praktiska detaljer, utan mer vad ni som har flyttat har ångrat/INTE ångrat??????

• llama

Jag kan bara säga att jag är i samma sitts. Vi ska om allt går bra flytta hem om 2 år, och det blir ju som en jätte omstart för hela familjen med att söka jobb och bostad och allt från början för båda två!

Jag tror inte att jag skulle ångra mig, men jag skulle också vilja höra från folk som har flyttat hem igen hur det gick med omställingsfasen!

• Snustroll

Vi kommer flytta tillbaka till Sverige nästa år vilket känns både roligt och skrämmande på samma gång.

JANI - min man kunde inte heller någon svenska men jag bestämde mig helt enkelt för att börja prata svenska med honom en dag. I början var det jättejobbigt men nu pratar jag bara minimalt med engelska och han förstår mycket svenska men har fortfarande problem med att prata. Men det kommer förhoppningsvis.

Det jag annars är orolig över är att han ska behöva ta "vilket jobb som helst" eftersom jobbmarknaden i Sverige inte är den bästa. Han är väldigt högutbildad och har kämpat så hårt för jobbet han har nu (precis det han vill göra) och så kommer jag och förstör bara för att jag vill flytta till Sverige. Det känns tungt att kanske vara den som förstör hans karriär (som han väldigt gärna vill ha en)

Ok, det här var väl inte direkt vad du frågade efter men vill bara säga att vi är fler i samma situation!

• JANI

llama och snustroll: vad skönt att höra " läsa" att man inte är själv om det eller att man oroar sig för det lilla minsta.
    Det där med jobb är inte det lättaste, men jag tror och hoppas att vi inte kommer att ångra oss om vi nu flyttar.
    Det känns såååå skrämande!!!

• lottizm

samma här, vi (hmm eller mest jag) planerar att flytta till Sverige om 2 år då jag inte har något framtid alls här (i Spanien) med en färdig högskoleutbildning och feta lån. det kommer att bli lite knepigt att få uppehållstillstånd till min sambo också, det ska gå bra (tack för hjälpen JANI!) men ambassadfolket är lite lagom otrevliga när dom har lust.

men vi kommer vara tvungna att göra så att jag och sonen flyttar först och letar lägenhet och jobb till mig så får sambon komma sen. det blir nog jobbigt med omstart, men vi har det inte speciellt bra heller och absolut inga möjligheter att få det bättre så det är väl bara att våga!

• JANI

lottizm: oj det låter som om jag skrivit dit inlägg, bara att jag inte har högskoleutbildning
    Vi kommer nog också göra så att jag och dottern flyttar först sen får han komma efter.
    Vi ser inte heller någon framtid i Spanien och nu ännu mindre med jävla " crisis" economica.

• Angelito

Hej pá er
    Hár har ni en till, bor i Spanien har varit här i 13 ár.
    Tvá barn och mann är oxá helt vettskrämd pá tanken att ta steget men känner stor längtan efter en del saker hemma i Svedala.
    Denna hemska crisis har ställt till det för mánga tror jag, och det kommer nog ta láng tid att fá allt pá fötter igen.
    Jag máste sälja hus först och det är ju inte det lättaste hmm.

Svar på tråden flytta hem?