• Snustroll

flytta hem?

Vi kommer flytta tillbaka till Sverige nästa år vilket känns både roligt och skrämmande på samma gång.

JANI - min man kunde inte heller någon svenska men jag bestämde mig helt enkelt för att börja prata svenska med honom en dag. I början var det jättejobbigt men nu pratar jag bara minimalt med engelska och han förstår mycket svenska men har fortfarande problem med att prata. Men det kommer förhoppningsvis.

Det jag annars är orolig över är att han ska behöva ta "vilket jobb som helst" eftersom jobbmarknaden i Sverige inte är den bästa. Han är väldigt högutbildad och har kämpat så hårt för jobbet han har nu (precis det han vill göra) och så kommer jag och förstör bara för att jag vill flytta till Sverige. Det känns tungt att kanske vara den som förstör hans karriär (som han väldigt gärna vill ha en)

Ok, det här var väl inte direkt vad du frågade efter men vill bara säga att vi är fler i samma situation!

• Snustroll

Jag kommer också att åka hem först, ca 6 månader innan min man. Som tur var har vi redan en lägenhet klar (jag ägde den redan innan jag träffade min man) men jobb måste man ju också ha sägs det :)

Nu har vi inga barn vilket kanske underlättar, dock har vi aktivt beslutat att inte skaffa barn just nu pga den situation vi är i (då menar jag att en person kanske måste vara arbetslös, lära sig svenska osv). Det känns lite trist faktiskt eftersom vi båda väldig gärna vill ha barn nu egentligen.

Lottizm - vad menar du med att din sambo har problem att få uppehållstillstånd i Sverige? Bor ni inte i Spanien? Är han inte EU-medborgare? Jag undrar för min man har nämligen dubbla medborgarskap Canada och Grekland (vi bor i Canada) och jag har börjat fundera på om han verkligen behöver söka uppehållstillstånd eller om han bara kan "komma" eftersom han ju faktiskt är EU-medborgare. Måste ta tag i det där och ringa Migrationsverket!

• Snustroll

Vill bara tipsa om en bra hemsida för er som vill hjälpa era män lära sig svenska www.lektion.se. Används av lärare så det finns en hel del texter, uppgifter osv man kan skriva ut och använda.

lottizm: då förstår jag...finns så många varianter :) Jag hoppas min man kan söka i Sverige för jag har hört att det tar ca 6 mån att söka från sitt hemland...fast det kanske inte gäller EU-medborgare förstås???

Svar på tråden flytta hem?