• lottizm

flytta hem?

samma här, vi (hmm eller mest jag) planerar att flytta till Sverige om 2 år då jag inte har något framtid alls här (i Spanien) med en färdig högskoleutbildning och feta lån. det kommer att bli lite knepigt att få uppehållstillstånd till min sambo också, det ska gå bra (tack för hjälpen JANI!) men ambassadfolket är lite lagom otrevliga när dom har lust.

men vi kommer vara tvungna att göra så att jag och sonen flyttar först och letar lägenhet och jobb till mig så får sambon komma sen. det blir nog jobbigt med omstart, men vi har det inte speciellt bra heller och absolut inga möjligheter att få det bättre så det är väl bara att våga!

• lottizm

ja, är man svensk och är van vid svenska arbetstider, dagis och skola och sånt så blir det nog lite jobbigt att bo i Spanien om man inte råkar ha ett superjobb och tjäna mycket pengar (vilket är näst intill omöjligt!).

just nu funkar det bättre för oss här eftersom jag ändå pluggar och min sambo har fast jobb (med skitlön, men han har jobb åtminstone). vi har ingen lägenhet/hus heller och ingen bil så vi klarar oss väl ganska hyggligt från krisen, förutom att maten är hiskeligt mycket dyrare nu än för ett tag sen.

snustroll: min sambo är inte eu-medborgare men han har permanent uppehållstillstånd i Spanien. EU-medborgare måste söka uppehållstillstånd i Sverige men man kan göra det antingen från hemlandet eller direkt från Sverige, som jag har fattat det.

men jag börjar bli rädd för att jag inte ska trivas i Sverige! det är så mycket praktiskt som är mycket bättre där, men samtidigt så har man ju vant sig nu vid ett annat liv här, hur ska det gå att vänja sig tillbaka till Sverige?

och det här med att hitta jobb också, jag har ju bott i Spanien sen jag var 19, jag har aldrig sökt jobb i Sverige! vet ju knappt hur man gör, det känns lite läskigt.

Svar på tråden flytta hem?