• Poppy Lee

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Skriver ett mega-ego deppinlägg.

Gynbesöket idag ställdes in eftersom jag blev kanonmagsjuk igår! Måste vänta tills nästa vecka, jag som bara vill ha det överstökat.

+ att det inte blev någon ÄL-stegring idag heller, dag 18. Nu tror jag definitivt inte att det blir ngn ÄL den här månaden heller!

+ att min pappa ligger på sjukhus igen Förmodligen en tredje (!) hjärtinfarkt Så jäkla orättvist, han är världens mest hälsosamma människa, smal, vältränad, äter exemplariskt (typ bara fisk, grönsaker och olivolja), röker inte, stressar inte... men har skyhöga blodfetter pga genetisk faktor. SKITSKITSKIT

• Poppy Lee

DND, BebisIgen, Bling, BP: tack för era snälla tankar och ord - det gör mig lite gladare iaf, även om gråten tränger fram hela tiden idag. Sitter och trycker på mitt arbetsrum och känner mig alldeles skakis av oro är så rädd att min pappa ska dö. Något som är jättejobbigt är att han bor i en annan stad och är omgift med en kvinna som inte är min mamma (mina föräldrar är skilda), så det finns liksom ingen att prata med ordentligt.

• Poppy Lee

Hej alla underbara tjejer! Vad glad jag blir över att ni tänkt på mig, det värmer mitt hjärta helt oerhört

Min pappa är lite bättre, det var ingen hjärtinfarkt men förmaksflimmer som ledde till en stroke Förhoppningsvis får han inte några större men av den, det får tiden utvisa helt enkelt. Jätteläskigt dock att han är så nära döden hela tiden , ringer telefonen sent på kvällen kan det liksom bara vara dåliga nyheter, så känns det.

Linan: beklagar verkligen din pappas bortgång! Du är alldeles för ung för att ha upplevt det. Var han dålig innan, eller kom infarkten bara pang på?

Hinner inte kommentera mer nu, men följer med intresse diskussionen om surrogat, tycker att det är synd att det inte är tillåtet i Sverige. Men visst är det det i England? Har för mig att jag såg någon "dokumentär" om det på Kanal 5 (såklart! ) för ett tag sedan, om en kvinna som var surrogatmamma. Säkert dyrt där iofs.

Massor av kramar till er alla, söta vänner!

• Poppy Lee

Gaaa! Det skulle såklart vara ledsna gubbar i inlägget ovan! , är fortfarande rätt snurrig i huvudet. Sorry sorry!

• Poppy Lee

a80: grattis, vad skoj!

linan: fruktansvärt med din pappa, det måste ha varit en sådan chock! Var din pappa ung när han dog? Min pappas första hjärtinfarkt (2002) kom som en blixt från klar himmel, helt utan förvarning. Det enda som gjorde att han överlevde var att hans jobb ligger 2 min från sjukhuset, och en kollega var med när han föll ihop och baxade in honom i en bil och körde dit. Sedan dess har han varit jättedålig i perioder, fått ny infarkt, massor av andra hjärtproblem osv. Han medicinerar för fullt men det tycks ju inte spela särskilt stor roll. Jo, han lever ju fortfarande , det är jag tacksam för varenda dag.

Oroar du dig själv för ditt hjärta? Går du på koller osv?

Idun: vad intressant det där lät! Jag är nog mest typ 3, tror jag, det där med sköldkörteln och oregelbunden mens stämmer klockrent på mig. Och några överflödskilon har jag också, minsann!

Lilleskuttan: hur går det med graviditeten?

• Poppy Lee

lillaD, du är ju lätt som en fjäder!

Cia: Själv har jag lite för högt BMI efter senaste mf... ligger nog på 27 tror jag. Jag har jättesvårt att gå ner i vikt pga min sköldkörtel, men den kan också balla ur och göra så att jag rasar i vikt! Under min lyckade grav. gick jag nästan inte upp något alls (6 kg, och dottern vägde 4,5 kg), och inom två månader efter förlossningen hade jag gått ner 18 (!) kg, och var mycket smalare än innan jag blev gravid! Detta berodde på sköldkörteln.

I takt med att den stabiliserade sig, och en dum läkare rådde mig att minska dosen på Levaxin, gick jag upp igen (dock inte allt) och blev sedan gravid igen och fick mitt senaste mf. Nu står vågen still trots att jag försöker hålla igen på onyttigheter och höjt Levaxindosen, blää!

Men här är en uppmuntrande grönsakssång som ni måste lyssna på:

• Poppy Lee

För att den är ensam på tallriken Visst ser den sorglig ut? Men den blir ju glad när morotskompisarna kommer tillbaka sedan iaf

• Poppy Lee

Hej alla! Oj, det har varit ovanligt lugnt här inne i helgen! Fler än jag som har lite höstångest? Känns urjobbigt att allt dras igång med massor av möten på jobbet osv.

Finesssan: skoj med bokklubben! Jag har faktiskt fått erbjudande om en liknande grej av min svärmor, men avstod då jag insåg att jag inte skulle palla att fullfölja, det är så lätt att glömma att skicka böcker, och då sabbar man ju för alla andra. Men jag är med i Book Crossing istället, det kan jag verkligen rekommendera! Då gömmer man böcker man tröttnat på någonstans i det offentliga rummet, det kan vara på ICA eller i parken eller vad som helst, man registrerar det på www.bookcrossing.com, och så kan den hugade gå och leta upp boken. På samma sätt kan man surfa där och kolla om det finns någon bok man vill ha någonstans i närheten. HUR kul som helst!

lillaD: vad söt du är som tänker på mig! Det var jätteskönt att träffa min pappa idag och krama om honom ordentligt. Jag oroar mig dock extremt mkt för honom, men det är ju svårt att låta bli. Hur går det själv? Är det ÄL snart för dig? Hur går det med humöret, fortfarande depp eller lite bättre?

mamarazzi: vilken klok "färdplan" du har! Jag funderar också så smått på adoption, för vi vill verkligen ha syskon till vår dotter. Mannen är dock negativ, han tycker väl att funkar det inte biologiskt mer får vi vara nöjda så. Jag är jättenöjd med min dotter (hon är bäst! ), men var själv ensambarn på min mammas sida (mina föräldrar är skilda), och har alltid drömt om att få en stor familj. Hur har du övertalat din man?

Sköldkörteln kollar du enkelt på vård-C, be att få svaren i SIFFROR och nöj dig inte med ett "det var normala värden"-svar. Allmänläkare har inte alltid koll på sköldkörteln och fertilitet tyvärr.

DND: jobbigt med seg mens! Men det låter ju rimligt att det inte kommer någon då du blev skrapad, kanske troligare att det är ÄL på G snart.

Cia: hur går det i bebisdimmorna?

Kram till er andra! (och ursäkta maratoninlägget)

• Poppy Lee

Vad gäller det här med övervikt och mf har jag aldrig riktigt begripigt hur mkt övervikt som krävs osv som skulle kunna leda till det. Jag vägde mer när jag blev gravid med dottern än senaste grav. som ledde till mf. Och (jag vet att det inte är särskilt vetenskapligt, men ändå) hur många feta finns det inte som är mammor? Tycker man ser riktiga "big mamas" ständigt och jämt

Nej, mina mf har jag svårt att se att de skulle hänga ihop med vikten, ingen läkare har sagt det heller. Nu är jag iofs inte jättetjock, men vill gärna gå ner 5-10 kg.

I mitt fall tror jag att det är sköldkörteln som ställer till det, eller möjligtvis tnf-alfa. Eller så är det maken det är fel på! (man bortser ju ofta från att det faktiskt KAN bero på mannen, det här med mf).

• Poppy Lee

mwb: vad segt att cystan inte ger med sig! Vad gör de om den inte försvinner, blir det titthåls-op. då eller får du s.a.s. leva med den?

Bling: skönt att bollen är i rullning, förstår att det känns segt med väntetiden men nu är det ju iaf höst och inte en massa dumma sommarstängningar.

Krusbär: intressant teori om ÄL-sekret... jag har haft mkt sekret utan ÄL de här senaste månaderna, inget utslag på stickan alls trots att jag trott att det är ÄL på G. Ska fråga gyn om det när jag går dit på torsdag!

a80: nej inte ska du analysera illamående från dag till dag, det där kan ju variera så otroligt mycket! Som jag säkert skrivit tidigare i tråden mådde jag inte illa alls de senaste två grav., och en resulterade ju iaf av en fullföljd graviditet. En del vet ju inte ens att de är gravida förrän i fjärde månaden, typ (lyckliga människor ) Säkerligen ingen fara!

Själv har jag övningskört idag för första gången. Det var ju jättekul! Kände mig så mallig bakom ratten

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7