• Finessan

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Idun, så skönt att det inte kommit något mer och att du fortfarande inte har ont. Vi hoppas vidare här hemma och håller tummarna så de vitnar.

a80, fy för detta blod. Ta det så lugnt du bara kan.

Lycka, inte alls kul Hoppas att det var ett massutskick och att hon inte är så okänslig.

Cia, om du vill får du gärna inboxa och berätta lite mer om förlossningen Vad det var som hände.

Kajolajo, välkommen hit och jag beklagar verkligen det du har fått vara med om. Har man ett immunologiskt problem så kan det bl a skita sig redan vid infästningen av ägget i livmoderslemhinnan. Detta var en del av mitt problem.

När ägget ska till och fästa så bildas det en lite grop, ett litet sår. Detta är precis som det ska vara. Problemet vid immunologiskt tjafs är att kroppen vill läka såret och skickar dit alla sina arbetare. Blodet koagulerar och ägget fäster aldrig riktigt som det ska och det blir mens eller ett tidigt missfall. Det behövs blodförtunnande mediciner redan vid detta tidiga skede och sen för att de små kärlen ska få bildas korrekt och för att förhindra små microproppar.

*Vinkar åt lillaD*

Angående förkylning och graviditet så blev jag ordentligt sjuk vid den graviditeten som jag klarade till v. 12. Min teori, liksom som hos flera här, var att sjukdomen sänkte mitt immunförsvar så att ägget klarade att fästa in ordentligt.

När jag tog upp detta med Dr B så avvisade han det faktiskt inte utan sa att det kan ha varit så. Men vad vet jag...

Idag har vi varit både hos kiropraktorn och på BVC för tvåmånaderskontroll. Vida fick en ok-stämpel i baken och läkarna sa att hon var en tiopoängare. Glad 

Har lagt ut en liten film på youtube på henne:

">

• Finessan

Vi är nog flera i tråden som tänker att du är superduktig också, lillaD. Själv är jag riktigt impad av er och tänker skamset på min släpande lilla c-uppsats... Fundersam

Leendet är underbart. Hon blev lite störd bara när hon råkade slå sig själv. Inte lätt alla gånger. Glad

Bling, när har du tid hos Anette?

• Finessan

Bling, spännade. Ja, hon snålar i alla fall inte på prover, vilket är bra. Men sen var det stopp för mig i alla fall. Hoppas att hon har blivit lite vidare i sitt tänk nu.

lillaD, är bara rädd att du ska slita ut dig. Ledsen Du måste ta hand om dig ordentligt.

Nä, nu måste jag lägga mig. Ska väl upp snart antar jag.

Go'natt på er trådisar. Jag hoppas att jag i framtiden får möjlighet att träffa fler av er än vad jag redan gjort.

*drömmer om en pick-nick i det gröna tillsammans med trådisarna och massor av barn i alla storlekar, färger och former*

Kyss

• Finessan

Så himla typiskt att Dr B går och blir sjuk. Antiklimax.

Cia, Grymt och Pip. Tack för mailet. Ska få tummen ur och skriva en förlossningsberättelse själv. Den blir dock inte lika dramatisk som din. Aj, aj! Jag vill dö. Jävla narkosläkare. Plupp så var hon ute. Ungefär så, kortfattat. Glad

Idag ringde min Anima-BM. Det gjorde mig riktigt glad. Hon var även inne en sväng under förlossningen och även sen på BB. Det blev ju lite personalstrul och annat som blev lite olyckligt under min FL som alla beklagat efter det. Känns skönt att man inte bara blir bortglömd med sina funderingar.

Nu ska vi ta Vida och hälsa på Dr Nie.

Kramar till alla!

• Finessan

Kikar in och önskar er en trevlig helg! Vi åker till Karlstad idag för att indroducera Vida i det värmländska livet. Halvblod som hon är.

Kramar!

• Finessan

Jösses vad ni skriver! Nu är vi hemma igen och jag planerar redan lite för nästa lilla tripp som blir till Visby. Inte förrän i oktober, men jag har lite lätt lappsjuka här hemma och mår bra av att planera lite resor. Har redan börjat kika på nästa sommar också då vi tänkte åka till Toscana. Eventuellt blir det även Kina i april. Sambon har syrran sin där.

Några kommentarer så här på måndagseftermiddagen.

Poppy, Poppy, ett stort grattis till dig direkt från hjärtat! Jag blir så glad av att läsa om ditt plus. Fantastiskt vad er lilla lista gjorde susen!

Mamarazzi, jag bara älskar Thailand och Lanta är absolut ett favvoställe. Var där innan det blev så exploaterat och blev förälskad, men skulle tro att jag är förtjust i det idag också. Vi kanske ska hyra huset av dig och sticka ner en sväng? *drömmer mig bort*

Bling, jag har bara fått svaga plus när jag haft mina tidiga missfall. TNF-alfa gör ju att det kan strula redan vid infästning och så har det förmodligen varit för mig. Troligen så har det inte fäst in ordentliget och det har bara blivit skitgraviditeter som upphörde ganska så snabbt. Därav de svaga plussen. Med Vida så fick jag ett starkt fint plus 3 dagar innan BIM. Det kändes redan då bättre än tidigare graviditeter.

Idun, vad spännande med Japan! Hur ser resplanen ut? Jag hade inte flugit så långt, men det är jag det. Jag undvek allt den här graviditeten som eventuellt skulle ge mig ångest över att jag gjort något som "gett mig mf". Ville inte riskera att tänka "tänk om jag låtit bli det eller det". Även om det självklart inte berott på något som jag gjort.

Hälsar Mikes Bride välkommen till tråden.

Vinkar till alla er andra!

Ang syskon så har jag en halvbror som är 23 år yngre än mig. Det ni! Pappa var 55 år när han kom och hans mamma var 45.

Syskon till Vida vet ej sjutton om jag orkar med. Jag är absolut inte sugen på att vara gravid igen. Aldrig någonsin. Sen vet jag ju inte om det lyckas igen heller och det där orkar jag inte heller med. Passa på ÄL, vänta på BIM, kissa på stickor, oro för mf, mm. Däremot skulle jag kunna tänka mig att adoptera och vi har pratat om det lite lätt här hemma. Vet dock inte hur ett adopterat barn skulle känna i en familj där det finns ett biologiskt också. Någon som har erfarenhet av det?

• Finessan

Bling, det är ju det man är rädd för, att barnet ska känna sig utanför. Kanske gick det bra för att det var två adopterade och inte en som fick vara ensam? Kanske hade det gått bra med bara en också. Vem vet... Men fy så olyckligt för den andra familjen.

Hur är det nu med åldersgräns och adoption? Jag fyller ju 37 i år. Gammeltanten.

• Finessan

Hej LillaD! Jo, det vore idé att ställa sig redan nu. Tror bara att vi måste prata lite mer om det där hemma först. Å andra sidan så binder vi ju oss inte till något genom att betala avgiften. Och det är bara pengar. :)

Cia, uj ja! Det är rejäla krav från en del länder. Inte bara tro att det är att adoptera lätt som en plätt. Hur mår familjen? Fler foton på pyret?

Tja, av era erfarenheter så verkar det ju inte helt tokigt att adoptera när det redan finns ett biologiskt barn. Jag är faktiskt rejält sugen.

Poppy, det finns inget vetenskapligt bevisat med prog, men många får det ändå. Jag tog 4 dagar efter ÄL och tom v. 13. Biverkningar är väl att de förstärker allt. Mer trött, mer illamående, mer tuttont osv... Det är kladdigt, men tar man där bak slipper man det. Det är dyrt men går på högkostnad. Allt som Cia redan skrivit alltså.

Vill du ha prog direkt så har jag hemma. Skickar i så fall.

• Finessan

Yes, jag hann med barnen Cia! Vilka sötnosar! Kyss Engla och Alvin passar suveränt ihop.

Poppy, vad gulligt skrivet av dig. Jag är säker på att jag har kärlek över till ett adoptivbarn.

Lycka, jag har en DVD från casall som jag tycker är bra. Den heter PowerYoga by casall. Innehåller tydliga instruktioner och olika program. Innehåller även sånt som inte är "power".

Jag gick ju på mammayoga och trivdes bra med det. Samma ställe har även nu när jag fått barn. Får börja när Vida är 3 månader och jag funderar starkt på det.

MW, missade att du välkomnade mig hem. Tack söt!

Kram till er som misströstar och tror att ni ska hänga här i all evighet! Jag är övertygad om att ni också kommer härifrån.

• Finessan

Cia, jag funderar på om man ska lägga ut här och på sis (yahoo) och kolla intresset för en rejäl avtackning. Jag vet att det finns många som har Dr B att tacka för mycket. I så fall lite längre fram och säga till att vi vill ha lite tid i slutet av deras arbetsdag. Vi kan ta med tårta tänkte jag.

Vad tror du om det?

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7