• Krusbär

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Grattis, Truls!

Lycka: Har snappat upp nånstans att man, om man har pco, kan ha en något minskad risk för mf vid ivf pga nedregleringen då man nollställer hormonerna.

LillaD: Japp, jag ville ju ha mensen idag eftersom:
    1) det betyder att jag hade äl när jag trodde och dessutom rekorsnabbt efter mf, vilket i sin tur tyder på en fungerande cykel
    2) jag kan ta proverna till mf-utredningen innan semestern!

• Krusbär

Hur är det med alla idag? Hur mår LillaD? Något besked, Babblar?

Ja, vad f-n skriver man för att trösta/stötta någon som drabbas av barnlöshet och mf? När man är nere och bitter över sin situation är väl det enda man vill ha en garanti för att om x antal månader har jag min bebis i famnen? Det är svårt. Men personligen känns det lättare att ta stöd av andra som varit med om liknande saker. Även om andra, s k "gräddfilare" vill väl så kan jag ändå känna att de fattar verkligen inte. Det går bara inte. Och jag kan SPY på att allt som rör barn, graviditet osv. alltid snackas om som något så NATURLIGT, HÄRLIGT, SPÄNNANDE och framför allt SJÄLVKLART. Det känns INTE helt naturligt för den som inte kan!

(Var tvungen att ösa ur lite, fick starka känslor av berättelserna om föräldrautbildningarna+lillaD:s fl-vänner.)

Kram på er!

• Krusbär

Poppy: Ja, den var verkligen idiotisk!

Självklart skulle jag också välja att bara "råka" bli gravid (fast självklart ytterst planerat *ironi*) och ta för givet att allt går bra och att det största problemet är hängigare bröst efter amningen. Klart som f-n att det känns naturligare än att ta en massa prover, äta en massa mediciner, få upprepade missfall och vara sjuk av oro om man väl blir gravid. Jag menar bara att man är på olika nivå och att det kan vara svårt att identifiera sig med varandra.

LillaD: Skönt att du mår bättre idag! Ibland har man riktiga deppardagar, det är en massa skit som måste ut så att man kan må bättre igen!

Vi ska nog inte försöka igen innan provsvaren har kommit. Men det känns helt ok att kunna äta och dricka vad man vill under sommaren, och inte riskera nytt mf på semestern.

• Krusbär

Acantha: Även om värderna är inom det normala intervallet kan man ha en hormonell obalans. Vid pco är t ex kvoten mellan LH och FSH viktig. Likaså kan testosteron och ytterligare någon hormon vara "normala" men ändå höga. Kan du få se sina provsvar? Vad sa läkaren mer - ska du ta fler prover, behandling eller vad? Om det känns hopplöst kanske du kan söka en annan läkare (när du orkar)?

Mamarazzi: Hur märker man av slidkatarr? Märkte du nåt eller tog läkaren provet spontant?

• Krusbär

Lycka: Vissa dagar är skit! Jag har också svårt att inte analysera. Och när man får gravid-besked och annat som påminner en om ens situation är det inte lätt att vara balanserad. Förstår att du blev knäck idag - vem vill låta sin stackars farmor gå och vänta, liksom...? Är du på jobbet eller kan du krypa ner under täcket en stund? Ibland kan det vara skönt att gömma sig där. Kram!

LillaD: Ska ta proverna på cd3-4 vilket blir på fredag om jag räknar idag som cd 1. Är så tacksam att jag fick både äl och mens så snabbt, då borde ju proverna bli så korrekta som de bara kan. Analyserar redan sönder resultaten, fast jag inte ens har tagit proverna...

Kan du inte ta lite mini-semester iaf?! B-)

• Krusbär

(har visst inte så bra koll på smilisarna idag...)

• Krusbär

Ang. orsaker till mf så sysselsätter jag mig med att googla runt en del nu när det är lugnt på jobbet. Det verkar finnas minst 10 orsaker till mf om man har pco. Bara att välja och vraka...

• Krusbär

BP: Mycket skumt!

LillaD: Kul om du kommer till Sthlm! Västra Kungsholmen är kanon med badklippor runt knuten. Men tyvärr väldigt dyrt om man ska köpa nåt.

Idun: Zonterapi låter spännande. Jag har just börjat med akupunktur (TCM).

• Krusbär

lillaD: Sök på Fredhäll och Kristineberg så hittar du mer info.

• Krusbär

Idun: Japp, jag bor där men bara sen ett år tillbaka. Bodde tidigare mer centralt på Kungsholmen i en pyttig lgh som vi bytte. Det ångrar jag INTE! Det är så härligt att ha nära till bad och grill på sommaren! Och lite mer privat än t ex Norr mälarstrand.

Jag går på akupunktur vid St. Eriksplan, Susana Quintela. Var där första gången nu i veckan. Jättespännande!

Saffran: Grattis till vul:et! Jag förstår om du inte vågar ta ut nåt i förskott, men njut av att sväva på molnen när du kan! Ang. konserten håller jag med Idun.

lillaD: Tog proverna idag. Jag var skitnervös fast vi inte ens får resultaten förrän om 1,5 månad!

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7