Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
Cia: Jag förstår!
Cia: Jag förstår!
Idun: Skönt att allt såg bra ut och att det lugnat sig med blödningarna!
Poppy: Har ju ingen lyckad grav. att jämföra med, men vid min ofostriga hade jag mer symtom tidigt än de andra gångerna... Men det är så tidigt än för dig, symtomen kommer nog!
a80: Skönt att slippa blödningar! Hur tidigt kan man börja med angelsound? Det låter ju kanon!
MW: Åh, nu blir jag orolig ang. TSH. Jag hade 2,2 tror jag och det andra (T3 fritt) var på 13. Borde jag vara orolig? När jag kollade sist, för drygt ett år sen, var TSH 1,0. Det var precis innan första graviditeten så det kan ju inte ha orsakat mitt första mf iaf? Men varför har mitt TSH ökat nu? Usch, det känns inte alls bra nu! Vad ska jag göra?
Nu läste jag detta på Sjukvårdsrådgivningen:
"Efter en graviditet kan man få en tillfällig störning av produktionen av ämnesomsättningshormoner. Det brukar gå över av sig själv, men i vissa fall behövs behandling."
Jag tog ju provet knappt en månad efter mitt senaste mf. Kan TSH ha varit tillfälligt förhöjt då?
Lilla, PL och MW: Tusen tack för era svar! Det andra provet kan ha varit T4 fritt. Det var iaf på 13 och i övre spannet av referensvärdet, som var mellan 8 och 15 tror jag. Kan det stämma?
När jag läser om symtomen tycker jag att jag kan pricka in ungefär lika många på Hypotyreos som Hypertyreos. Vilket är det isåfall jag har???
Jag kanske kan försöka ringa gyn och be om ett nytt prov. Om det var tillfälligt föröjt borde det ha sjunkit igen?
Tack, mw!
På vilket sätt påverkar högt TSH en graviditet negativt? Ökar det risken för mf?
Jag har inte provsvaren här, men minns att jag först reagerade på T4 eftersom det var så högt, nästan högst i referensintervallen. Men det måste ha varit en annan skala? Högt T4 är alltså bra?
På KS (där jag tog provet) finns två olika metoder och intervall för T4.
Metod DxI: 8 - 14
Metod ModE: 12 - 23
Jag hade den första metoden och den andra stämmer ju med Poppys siffror.
Har även testat TPO-ak vilket var negativt.
Poppy (och ni andra som ryckte ut och hjälpte mig): Tack för all info! Jag ska få ta om proverna nu och om det är nåt strul ska jag få gå till en endokrinolog.
Lycka: Håller med MW om att du ska ringa och fråga! Kanske kan man kompensera TSH med bra T4-värde? Men bättre att veta än att själv spekulera!
Cactuz: Hej förresten, kompis!
Ha en skön helg MW och alla ni andra!
Välkommen annapanna och hej till er andra!
a80: Håller tummarna för dig och hoppas att allt är bra därinne! Kram
a80: Härligt att allt såg bra ut! Kunde de säga vad blödningen berodde på?
Kikar in en snabbis och ber till VUL-gudarna!
Grattis Idun!