• Poppy Lee

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Stella: var inne på Linnéklinikens hemsida, och jäklar vad malliga de är! Tror att folk vill ta tnf-alfaprover pga "marknadsföring på internet", snacka om paternalistisk förklaring. Visst, t ex FL har ju fått många i Sverige att vilja testa tnf-alfa, men i USA gör i princip ALLA som gör mf-utredningar det!

I USA är det dessutom på väldigt många kliniker STANDARD att ordinera "baby aspirin" (dvs Trombyl) vid upprepade mf, UTAN utredning och provtagning! Tror precis som du skriver inte att denna standardbehandling knappast sker "på skoj".

Nej, jag blir så less på att Sveriges vetenskapssamhälle är så fruktansvärt efterblivet (men samtidigt extremt självsäkert) på vissa områden, det gäller humaniora (mitt ämne! ), vissa områden av medicinsk forskning (som t ex forskning kring mf), Livsmedelsverkets tröga fasthållande av 20 år gamla kostrekommendationer de vägrar att uppdatera osv osv.

Ursäkta utbrottet!

• Poppy Lee

Stella: var inne på Linnéklinikens hemsida, och jäklar vad malliga de är! Tror att folk vill ta tnf-alfaprover pga "marknadsföring på internet", snacka om paternalistisk förklaring. Visst, t ex FL har ju fått många i Sverige att vilja testa tnf-alfa, men i USA gör i princip ALLA som gör mf-utredningar det!

I USA är det dessutom på väldigt många kliniker STANDARD att ordinera "baby aspirin" (dvs Trombyl) vid upprepade mf, UTAN utredning och provtagning! Tror precis som du skriver inte att denna standardbehandling knappast sker "på skoj".

Nej, jag blir så less på att Sveriges vetenskapssamhälle är så fruktansvärt efterblivet (men samtidigt extremt självsäkert) på vissa områden, det gäller humaniora (mitt ämne! ), vissa områden av medicinsk forskning (som t ex forskning kring mf), Livsmedelsverkets tröga fasthållande av 20 år gamla kostrekommendationer de vägrar att uppdatera osv osv.

Ursäkta utbrottet!

• Poppy Lee

a80: håller verkligen med dig om att det inte finns "EN sanning", men det är inte bara gemene man/patient som vill tro det, utan även många (dock inte alla!) läkare som förmedlar denna bild. Tror de inte på Trombyl, t ex, dissar de det totalt osv.

Hoppas att det känns lite lugnare med oron idag. Ska du på vul snart igen?

• Poppy Lee

Vad klokt lillaD att du ska vara ledig en dag i veckan! Inte en dag för tidigt. Men är denna dag utöver helgen, eller är det endast 1 dag av 7 du är ledig? I så fall är det alldeles för lite, ajabaja!

mwb: vad spännande med DrB-besök imorgon, hoppas att du känner dig förberedd och kan ställa alla frågor du vill ha svar på.

Idun: hur har det gått för dig, har du kommit fram till DrB per telefon (eller var det imorgon?)

Bling: Falun verkar vara bra och moderna, tycker jag. Om jag skulle vara ivf:are skulle jag mkt hellre resa dit än gå till Cvl som ändå ligger i min hemstad.

BP: skoj om det är ÄL på gång, rekordsnabbt i så fall va?

Lycka och Bling: ni verkar ha det jobbigt just nu. Har ni mått fysiskt dåligt av ivf:erna också? Måste kännas dubbelt jävligt att få mf efter plågsamma behandlingar.

Ego: har en deadline om en timme , vad gör jag här egentligen? Panik!!!

• Poppy Lee

DND: vad bra att du fick tid så snart!

Och det här med tnf-alfa... vare sig man tror på det eller ej skadar det ju inte att försöka med T ett tag iaf. För det verkar ju iaf inte vara farligt. Så resonerar jag. Alternativet är att inte testa någonting alls (det alternativ som erbjuds av läkarna på KK i Uppsala)

a80: modigt och starkt av dig att köpa pyjamas! Det är helt rätt att glädja sig, du ÄR ju faktiskt gravid!

Hella: jobbigt med illamående! Vad kan förhöjda salthalter tyda på?

lillaD: jobb 6 dagar av 7 är rätt illa det också, men bättre än ingen vila alls. Vad säger din man nu när du jobbar så mkt, är han den förstående typen?

Undrar hur det går för mwb hos DrB!

• Poppy Lee

Här var det lugnt! Hur går det för er alla?

Själv har jag varit hos gyn och fått besked att jag tydligen HAFT ÄL den här månaden, för drygt en vecka sedan. Skitskumt, jag testade med stickor (digitala CB) och fick inget utslag??? Han ville pga detta inte skriva ut pergo, utan tyckte att det var bäst om kroppen fixar ÄL själv, och det finns ju en poäng med det.

Inte heller ville han testa mig för bakteriell vaginos... han menade att det inte finns bra evidens för att det skulle kunna leda till mf, och att i princip alla kvinnor har det då och då, inget att göra åt enligt honom. Plus att han sa att han kunde se med blotta ögat att jag inte hade bv.

Vad tycker ni om detta, hur har era läkare resonerat?

• Poppy Lee

Krusbär: ja, kan det vara så alltså? Att man missar den? Jag trodde att det var vattentätt att kolla varje morgon med CB, men uppenbarligen inte! Nej, nästa månad blir det schemalagt sex dag 14, 16, 18, 20, 22 och 24 i cykeln för att vara på den säkra sidan (stackars oss! ). Kommer nog att strunta i att ÄL-testa eftersom det inte tycks ha funkat ordentligt ändå för oss.

Hur går det för dig Krusbär, du hade själv ÄL nyligen va? Vi kanske ska ta och styra upp den där BIM-listan igen?

Poppy: BIM 27/8

Idun, när var det du hade BIM - också i dagarna va?

• Poppy Lee

Hej Cia förresten! Går allt bra med amning, blöjor och syskonavundsjuka? Eller det kanske inte blev någon sådan (en av fördelarna med att ha lite glesare mellan barnen).

Också nyfiken på hur det gått för Lilleskuttan samt undrar också hur mwb:s besök hos DrB gick.

• Poppy Lee

Idun: kul med BIM-lista, nu kör vi nedräkning, tjohoo! Trots att jag inte fick något utslag på stickan hade vi sex omkring då jag måste ha haft ÄL (för en dryg vecka sedan enl. gyn), så det finns ju en chans att det kan bli plus Om du har PCO-tendenser, kan man göra något åt det? Någon medicinering eller så?

BP: hoppas att mensen kommer snart, du får börja be till mensguden, det har funkat för Idun och undertecknad!

mwb: jag tror inte att du ska oroa dig för levercancer och bröstcancer-biverkningar. Om jag har förstått det rätt är det om man medicinerar LÄNGE som sådana trevligheter möjligtvis (ytterst liten risk ändå) kan uppstå. Att få levercancer av en 10-dagarskur är rätt osannolikt! Jag tror iaf att det är hellugnt, om jag var du hade jag kört på , men det är klart att det kan kännas tryggt att konsultera en Dr igen.

Krusbär: när var det dina provsvar skulle komma?

Cia: dina ord är som ljuv musik i mina öron Rätt åt alla gräddfilsmänniskor som kan "skaffa" tvåan precis när de vill, helst såklart inom SGI-regeln 1 år och 9 månader. *räcker lång näsa* Rent barnpsykologiskt tror jag att det är MKT bättre med lite glesare mellan barnen, även om mitt ego vill ha många barn tätt.

Undrar hur det går för de nyblivna mammorna Finesssan och Magis, samt vinkar till lillaD och mammarazzi, where are you babes?

• Poppy Lee

DND: känner igen det där med egna jobbiga artiklar, urk! Kan du inte unna dig att sluta lite tidigare idag, det är ju fredag?

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7