• Michas

Livrädd för snitt - helt ensam ?

Nu har jag visserligen lååång tid på mig att förbereda mig (är bara i v. 14), men jag är livrädd för att snittas

Jag väntar tvillingar, och vad jag har förstått så är det ändå en hel del tvillinggraviditeter som slutar i snitt - planerat eller akut - och jag vill verkligen INTE.

Det blir kortslutning i hjärnan bara vid tanken. Det finns inget som skrämmer mig mer med förlossningen än tanken på att snittas.

Överallt står det att läsa om blivande mammor som är livrädda för vaginal förlossning, finns det ingen annan som delar min skräck inför snitt ?

• Svar på tråden Livrädd för snitt - helt ensam ?
  • Michas

Jag förstår vad du menar också, tror jag, även om du kanske inte delar min skräck. Kroppen är ju gjord för en vaginal förlossning medans ett snitt är en operation. Det känns mycket mer skrämmande.

LillanM skrev 2008-06-24 10:51:50 följande:
    Jag haller helt med dig TS! Vill absolut inte snittas! Har val ingen direkt skrack for det men for mig kanns en vaginal forlossning naturligt medan ett snitt ar en operation, vilket kanns skrammande och laskigt. Det har nog med att gora att jag ar en mkt frisk person som bara satt min fot pa ett sjukhus 1 gang (for att halsa pa en kompis) och det mest ingripande ingrepp jag nagonsin varit med om ar att laga ett litet hal i en tand... narkos, vita rockar, skalpell etc kanns valdigt frammande och farligt!Sen har jag en kompis som var med om ett katastrofsnitt och fick en propp i lungan efterat - den historien gjorde mig inte direkt lugnare...
  • Beccabecca

Man fick inte använda handtaget ovanför sängen, men att dra sig med armarna i ett rep fäst i fotgaveln på sängen skulle vara bättre. Rulla fick jag också göra när jag kom hem sen...

challe 1 skrev 2008-06-24 10:35:47 följande:

till mig sa dom att man absoöut inte skulle dra sig upp. jag skulle rulla ur sängen.
  • challe 1

okej.

Beccabecca skrev 2008-06-24 11:45:38 följande:
    Man fick inte använda handtaget ovanför sängen, men att dra sig med armarna i ett rep fäst i fotgaveln på sängen skulle vara bättre. Rulla fick jag också göra när jag kom hem sen...challe 1 skrev 2008-06-24 10:35:47 följande:
  • raskan

Jag har gjort 3 snitt! Det första katasftof och dom 2 andra planerade.
    Jag är grymt rädd för snitt och det har alltid varit min värsta mardröm.
    Jag valde att göra sovande snitt och det beslutet ångrar jag inte en sekund.

• simi

jag har varit med om ett planerat snitt (medicinsk anledning), det var jättepositivt. Man känner sig väldigt omhändertagen och man får hela tiden smärtstillande så inget gör särskilt ont. Vill man veta hur ett snitt går till så finns det ett bra bildspel här:
    www.karolinskauniversitetssjukhuset.se/templates/Page.aspx&epslanguage=SV

• Michas

Jag tackar för ert engagemang och era berättelser

Nu så har jag (lite motvilligt erkänner jag) tittat på bildspelet som det länkas till ovan, och det förstärker tyvärr enbart min rädsla plus att det gör mig "arg" (i brist på ett bättre ord). Inte arg på Simi som länkade såklart men på informationen (och bristen på information) i bildspelet, därför att den bara förstärker min rädsla

• simi

det beror förstås vad man är rädd för. Katetern satte de efter ryggbedövningen i mitt fall så den kändes inte. Jag fick lokalbedövning innan de satte ryggbedövningen så det kändes inte heller.

Det är väldigt lugnt under ett planerat kejsarsnitt. Jag gick tex ner till operation "för egen maskin" vi hade med oss en cdskiva med vår musik som vi lyssnade på och all personal hälsade och tog i hand och småpratade i största allmänhet. Det fanns tid och vi var verkligen "med" hela tiden. Det är inte hotfullt och jag (som annars kan vara väldigt känslig) kände mig inte det minsta kränkt eller överkörd. Sen hade jag inte minsta problem efteråt heller, jag var uppe och gick dagen efter och kände mig väldigt rörlig jämfört med graviditeten då jag hade en massa foglossning etc. Man får ju inte använda magmusklerna men det är inte särskilt besvärligt så länge det bara gäller första barnet (kan tänka mig att det blir värre när man har äldre barn). Det var inga problem att klara av vardagen när pappan började jobba igen. Så som mitt kejsarsnitt var så kan jag inte komma på något som var skrämmande eller var värt att oroa sig för.

• axelsmamma

Jag har gjort 2 snitt och ska göra ett till i vinter och det är det bästa jag gjort,ångrar mig INTE.

Finns INGET att vara rädd för...

• simi

kan även tillägga att själva snittet blir väldigt fint, det är kanske en decimeter långt och sitter långt ner, det är inte fråga om någon total uppsnittning av hela magen eller nåt sånt... Efter ett par månader ser det ut som ett ljusrosa streck och är absolut inget man tänker på eller behöver ha känningar av.

jag var på sjukhuset allt som allt två dygn (ons-fre) och det är inte mycket mer än vad många förstagångsföderskor är efter vaginala förlossningar.

• HannaHYLK

Jag är också rädd för att behöva snittas. Det är verkligen en sista utväg. Räknar dock med en normal vaginal förlossning (BF 8 juli). Jag tänker att om det blir snitt så mår antagligen jag eller barnet så dåligt att jag tycker att det är bäst just då.

• miss bee

Jag vill heller inte snittas! Spricker hellre i vaginan än att få skära upp hela magen!
    Min lillasyster tyckte att det var lättare med snitt för att hon inte behövde ha ont under själva förlossningen! När hon födde första barnet var det vaginalt!
    Jag är så rädd för allt som har med knivar att göra, kan inte vara i närheten helst inte i samma rum som nån som håller i en kniv. Har aldrig blivit hotad eller skuren med kniv av nån men det är en fruktansvärd fobi jag har!
    Så bara tanken på att ligga försvarslös i ett rum och bli snittad är en marddröm! Är dessutom ensam i min graviditet! Så jag vet inte vem som ska följa med mig till bb.

• pyret 22 sep

ett tips.. är du rädd så berätta det för din barnmorska.. det finns en speciell grupp med barnmorskor "aurora" som man kan få samtal o mycket hjälp av om man har förlossningsrädsla..
    jag har blivit oerhört hjälp av det..
    hoppas du kommer på rätt väg med dina rädslor! lycka till!

• Michas

Tackar för tipset !

Själv så bor jag dock utomlands och har aldrig hört att motsvarigheten till aurora finns här, men jag är övertygad om att många kan få bra hjälp av dem i Sverige

pyret 22 sep skrev 2008-07-06 11:00:36 följande:

ett tips.. är du rädd så berätta det för din barnmorska.. det finns en speciell grupp med barnmorskor "aurora" som man kan få samtal o mycket hjälp av om man har förlossningsrädsla..jag har blivit oerhört hjälp av det..hoppas du kommer på rätt väg med dina rädslor! lycka till!
  • rosahjärtan
    Svar på #41
    men har du inte någon familje medlem som kan följa med? Du kanske kan gå och prata med någon om din fobi så att du får lite hjälp tills det är dax.
  • Michas

Min man kommer vara med på förlossningen, men för mig så spelar det ingen roll om det blir snitt. Just nu känns det som att jag hellre föder ut ungarna genom näsborrarna än genomgår ett snitt.

• Mammassaga

Hej!
    Jag känner sååå igen mnig i ditt inlägg.

Jag har en dotter på 13 månader och väntar nu tvillingar som är beräknade till 10/11 och min största rädsla är också just snittet!

Jag ser verkligen fram emot att föda mina tvillingar vaginalt så jag skulle bli väldigt besviken om det blev snitt.
    Du får gärna skriva nån rad i gästbok eller nåt, vi verkar ha det ganska lika:)

• Michas

Åh, skönt att inte vara ensam !!

Svar på tråden Livrädd för snitt - helt ensam ?