Inlägg från: Maddisen80 |Visa alla inlägg
  • Maddisen80

Tråden för oss med IBS, del 7

Välkommen hit,hopppas du kommer trivas här. Vi kan hjälpas åt . de enda man få höra av läkaren får leva med smärtan

Newbride2008 skrev 2008-08-04 15:24:38 följande:
    Hej allihop! Jag är ny här i tråden och även ganska ny i forumet. Jag har IBS, en diagnos jag fått efter måååånga provtagningar och utredningar som visar noll. Har haft besvären i ca. 5 år(sen året jag träffade min make, hehe). Jag har inte hunnit läsa igenom tråden än, men jag tycker alltid det är intressant att se vad andra gör för att leva ett så normalt liv som möjligt.
  • Maddisen80

Jag rekommendera att du köper Guaribs på apoteket de fungera jäggebra

Newbride2008 skrev 2008-08-04 15:41:19 följande:
    Nu är jag väl aktiv här men jag har stora problem med uppblåsthet, är det fler här som har det? Har ni några bra tips på hur jag minskar gaserna i magen? Jag äter Imogaze från apoteket, men det är inte mycket mediciner/hälsokost som funkar på mig.
  • Maddisen80

Bra att du inte ha problem med sköldskörteln ,jag glömde tyvärr fråga min sköterska idag på citykliniken ,men jag får väl ringa dit .

Newbride2008 skrev 2008-08-05 09:33:01 följande:
    Jag fick precis ett samtal från VC som sa att alla mina prover var normala(som vanligt) vilket betyder att jag inte har något fel på sköldkörteln!! *yohooo* :))
  • Maddisen80

Här är de ganska bra, de går iaf. Guaribs är mot gaser,uppblåshet kan läsa om de på www.apoteket.se och koloskopi är en undersökning med sån koloskop där bak

MissFörstånd skrev 2008-08-05 11:09:41 följande:
    Hej! Jo då dagarna går hyffsat med inolaxol. Hur är de med dig? Vad är guaribs?Vad är koloskopi (stavning??)
  • Maddisen80

min dietist rekommendera att äta rent kött,vit fisk,isberg sallad, tomat,gurka

Newbride2008 skrev 2008-08-05 08:50:41 följande:
    Någon som har något bra tips på bra och god ibs-mat?
  • Maddisen80

Här är de ganska bra, de går iaf. Guaribs är mot gaser,uppblåshet kan läsa om de på www.apoteket.se och koloskopi är en undersökning med sån koloskop där bak

Newbride2008 skrev 2008-08-05 08:50:29 följande:
    Guaribs, vad är det? Jag äter just nu Imogaze, ett nytt preparat för gaser i magen. Har ni någonsin en känsla av att "ge igen" på magen? Så kan jag känna ofta, att jag blir så förbannad att jag medvetet äter en massa skräp för att "straffa" magen... Självklart inser jag ju att det bara är mig själv jag straffar, men det känns som att jag ändå får ge igen lite :/
  • Maddisen80

Min dietist har hand om ibs, han sa att man ska undvika kål,lök,broccoli

Vroooooom skrev 2008-08-05 13:42:06 följande:
    En liten varning angående sallad, tomat och gurka. De är alla olösliga fibrer och är svåra för IBS-magar. För att underlätta för magen så kan man skala tomaten och gurkan.
  • Maddisen80

okis men denna dietisten ska vara duktig ,han hade papper från sahlgrenska sjukhuset

Vroooooom skrev 2008-08-05 13:48:08 följande:
    Ja, de är också olösliga fibrer och man ska också vara försiktig med dem. Lista på olösliga fibrerwww.helpforibs.com/diet/fiber2.aspSom du ser, så finns gurka, tomat och sallad med på listan.
  • Maddisen80

Hejsan jag har haft buksmärtor ,illamående, gaser,uppsvälldhet i flera år och gjort koloskopi,gastroskopi undersökningar, tagit bort gallblåsan ,kollat uvi,gluten,laktos,mjölkproteinöverkänslig det hittade ingenting på undersökningar så de sa du har ibs bara för att alla undersökningar är bra

Mamisita skrev 2008-08-05 13:51:32 följande:
    Hej undrar hur ni fått diagnosen? Finns det tester eller går man bara på symptom och utesluter andra orsaker? Har själv jobbig mage som har en tendens att göra livet surt för en Är dessutom laktoskänslig men tros inte vara enda orsaken då jag fortfarande får problem trots att jag uteslutit laktos i kosten. Dock förvärras problemen vid laktosintag. Känns som att ingen läkare riktigt tar mina problem på allvar. Har nu dock nyligen fått egazil utskrivet av min urolog (av alla läkare som tyckte det var konstigt att inte allmänläkaren gjort något). Men nu är jag gravid och får ha uppehåll. Hon tyckte även att jag skulle göra en gastroskopi men då efter graviditeten. Så nu verkar det bara vara att vänta och stå ut.Vad har ni gjort för att underlätta livet? Äter ni några mediciner och isf hjälper det?
  • Maddisen80

Vad knepigt ,jag får inte hjälp med dietist pga övervikten ,men jag har fått hjälp med en dietist angeånde min IBS/kollon irritable så han försöker hjälpa mig så gott han kan med ibs

Newbride2008 skrev 2008-08-05 14:11:18 följande:
    Har du fått remiss till dietist alltså? Min läkare sa att de kan ändå inte göra något så de vill inte ha IBS patienter....
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7