-
Svar på #310Det var jättebra tips du kom med :9Vroooooom skrev 2008-07-31 09:09:35 följande:Det beror ju lite på vad du har för IBS. Gaser, förstoppning, diarré, kramper osv..Många IBSare är känsliga mot laktos, stark och fet mat. Egentligen är väl det bästa att testa sig fram själv och se vad magen tål. Ett bra tips är att skriva mat- och magdagbok under en lite längre period.
-
Svar på #313hejsan hur är läget, jag har med nyligen fått diagnosen ibs, jag äter inolaxol + guaribs.MissFörstånd skrev 2008-07-31 11:28:21 följande:Hejsan!Har ganska nyligen fått diagnosen IBS, men levt med magproblem i 16 år innan de nu äntligen kunde ge mig något av ett svar iaf. Äter nu Inolaxol som faktiskt gör mig bättre, de är först nu jag riktigt kan förstå att jag inte har haft något liv förut. Att alltid kolla efter en toalett eller känna sig "handikappad" när man ska någonstans är nästan borta. Klart de sitter kvar att man kollar, men får inte samma panik när jag inte ser någon..
-
Det är väldigt vanligt med diagnoses. Testa och köp receptfritt guaribs och inolaxol på apoteket. , mjölkprtotentest,sköldskörteln,levervärde, hellibacter bakterie + magsår.
IrenerI skrev 2008-08-01 12:49:47 följande:Den här tråden lägger jag till favoriter.Har inte fått diagnosen ibs men för min del verkar de som om de är det.Magen är helt körd efter jag vart gravid med andra dottern och de är snart 2 år sen.Extrem stressmage, regarerar på en mängd mat och i bland utan andledning tror jag.Dock är HC här så sega så de händer ju aldrig nått, det dom har lyckats få till är 1 laktostest och 2 glutentester varav båda var negativa. Och några blodprover.Och de är sen vintern -06, har en ny tid nu men begriper inte vad jag ska dit och göra.. Vad kan dom kolla mer? -
Du är inte ensam,jag gick med buksmärtor diarre ,förstoppning,magont 1 år innan de gjorde koloskopi,så ut och in på akuten hela tiden . jag blir med dålig i mage av laktos,mjölkprotein,vetemjöl,stark mat ,kolhydraterö ,. köp guaribs
IrenerI skrev 2008-08-01 13:12:17 följande:Jo man kan ju hoppas men antar att nu får jag vänta igen pga lite oplanerad tillökning.Men undrar mest varför dom inte har skickat iväg mig på nån undersökning tidigare har ju haft de här ett tag nu. Men är ju helt omöjligt att nå läkaren med.Hela började väl igenligen med att jag vart dålig i magen och att de aldrig gick över riktigt, bra nån dag och sen dålig igen.Och då ville läkarna vänta på att dottern skulle födas för dom var säker på att de hade med grav att göra.Vilket de dock aldrig gjorde.Så just nu blir jag dålig (Diarré) av mjöl, laktos, stekt mat, fet mat och även mer saker men som jag inte riktigt vet vad bara.Har ständigt ont i magen, vissa dagar gaser med hemsk magknip.Extrem stressmage så sitter mest hemma för blir så nervös av att åka nånstans (Brist på toa osv) Räcker med tanken på att åka och handla mat så får jag ont. Så pga av de har jag utvecklat nån sorts ångest så blir kallsvettig, skakis, magknip, yr och till slut dålig i magen, om jag blir nervös eller stressad. -
Det har inte jag testat tyvärr, men guaribs är bra och även nolaxol. Sen dimor har jag med vid behov-
IrenerI skrev 2008-08-01 13:14:52 följande:HAr skrivit upp inolaxol och guaribs.Men har börjat med nått som heter Lunelax. Ingen som har nån erfarenhet avom de funkar.Har bara testat nån dag än så vet inte riktigt, såg asken på apoteket och köpte för att prova iaf.Har ju kunnat äta dimor och imodium förut vid kris men nu när man inte kan de så letar jag efter nått som kanske kan hålla allt i hyfsat styr. -
Trist att bo så långt bort från apoteket,de är inte bra ju. Jo de sa åt mig att jag få leva med buksmärtorna,illamående
IrenerI skrev 2008-08-01 20:44:30 följande:Må prova ta mig till apoteket, typiskt att man bor en bit i från. Lite nyfiken på alla dom där sakerna.Fast den roligaste "förklaringen" på varför jag var sjuk har jag iaf fått.Var ner till HC itidigt i våras för jag mådde så himla dåligt den dagen, och dom tog lite blodprover och sånt.Så småpratade lite med sköterskan och så kläcker hon ur sig-Ja men du ska se att du säkert blir friskare när de blir sommar, när de är så här kallt och trist mår ju ingen särsklit bra!Jaha de är så enkelt att bli frisk, tack ska minnas de nästa gång jag sitter på huset med ond mage -
vi är otroliga många här nu,de är bara roligt och kunna ta åt sig tipsen :8) Så man vet.
Anonym (Matilda) skrev 2008-08-01 21:14:26 följande:
Välkomna hit alla nya!! Vad kul att vi är så många här! Blev så otroligt glad när jag hittade den här tråden med alla "ibssystrar".Tvillingmamman: Tråkigt att det inte funkat på dig! Har hört andra som provat och blivit bättre. Man blir ju så nyfiken om det finns fler det funkat för. Jag har själv testat men säkert inte nog länge för att jag skulle veta om det funkat eller inte. Maddisen:Det låter ju kanon! Måste prova jag med men har inte tagit mig till apoteket än.Vinter:Vad bra att du hittat nått som funkar på dig. Jag kan tyvärr inte äta hälsofil då jag är inte tål mjölk. Man blir lite less när man provar en massa mediciner och annat och inget ger effekt. Funderar på om jag ska testa proviva under en längre period. Jag lessnar jämt när jag inte märker skillnad efter ett tag.IrenerI:Känner så väl igen mig i dina symptom. Men sen jag började med inolaxol så tål jag stekt och kryddad mat mycket bättre. Äter det i perioder och när jag äter får jag nästan inga attacker alls. Bara vid mens typ. Men har som du ständigt ont i magen med gaser och fruktansvärd magknip. Men det varierar från dag till dag. Jag har som Moirae ätit antidepressiva (cipramil) men jag mådde bara bra av det. Jag blev mycket lugnare i mig själv. Inte samma oro och ängslan över magen. Tycker det blir som en ond cirkel ibland när man oroar sig över att bli dålig, så oroar man sig så mycket att man blir dålig. Jag slutade med cipramil för att vi vill bli gravida annars hade jag nog fortsatt. Tycker det är så jobbigt med den sociala biten med middagar och allt sånt. -
Det är ju jättebra att man kan beställa, jag har nära till apoteket med.
Tvillingmamma2007 skrev 2008-08-01 21:27:04 följande:Till er som bor långt från ett apotek, ni vet väl att man kan beställa från hemsidan numera och få det i brevlådan? Det har jag testat (även fast jag bor nära haha) och det var ju smidigt även fast de inte skickar allt som de säljer i butikerna.Ja det kanske är hormonerna som gör det fast jag har haft känslig mage/orolig mage/stressmage även innan graviditeten även om det är som värst nu. -
Det vet jag ingentig, men de kanske stämmer? prata med din läkare nästa gång
Anonym (Fi) skrev 2008-08-01 21:41:47 följande:
Jag har inte läst hela tråden, så frågan kanske varit uppe innan. Men i alla fall; jag har haft IBS i 10 år och det har periodvis fungerat ganska bra. Jag verkar dock bli sämre på våren/sommaren och misstänker korsallergi - någon som hört något om detta?se t.ex.; www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx... -
Tyvärr så glömmeer man de ibland,de är intee lätt att tänka på det jämt
Anonym (Matilda) skrev 2008-08-01 21:58:48 följande:
Tvillingmamma:Men varför har jag inte tänkt på det!! Jag vet ju att man kan göra så. Har själv jobbat på en affär som var apoteksombud och där stod jag och berättade för kunderna att de kunde göra så. Haha.. Jobbar ju hela tiden apoteket är öppet så jag tar mig aldrig dit. Nu ska jag surfa in på apotekets sida och beställa Guaribs..Tack för tipset..