Inlägg från: Vroooooom |Visa alla inlägg
  • Vroooooom

Tråden för oss med IBS, del 7

IrenerI skrev 2008-08-25 15:23:43 följande:
    Åh så bra, undrade precis vad tipsen var.Har inte plus så kunde inte se dom nämligen.Annars är de en jävlig dag idag. Bott på huset hela morgonen och uppå de så slog illamåendet till extremt idag så har bott på huset pga de med. Kul.Men nu är jag i lite bättre form så pass att jag tog mig på byaffärn och handlade lite som jag kan äta..
    Stackare. Hoppas du får må bra ett tag nu.

Hur långt gången är du?
    Jag var jättesjuk fram till vecka 14-15 nånting och efter det blev det bättre. Det är nånstans där som progesteronet ökar i kroppen, och det hormonet har en avslappnande verkan på glatt muskulatur (tarmarna).
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Vroooooom
    Pilla70 skrev 2008-08-25 19:46:54 följande:
    nån som har erfatenhet av egazil mot magkramper?
    Jag äter Egazil mot kramper och tabletterna kan hjälpa till lite under mina värsta perioder men det är inget som fungerar akut och biverkningar är inte ovanligt.
  • Vroooooom
    camomille skrev 2008-08-25 18:37:17 följande:
    hoppar in i tråden.har haft ibs i 11 år nu, fick dock diagnosen för 3 år sedan.jag upplever att min ibs har förvärrats sedan mitt andra barn föddes (1 1/2 år sen) och just nu mår jag verkligen kasst...har ont i magen, mår illa, diarré osv varje dag nu ska dock till ersta diakoni om 2 veckor, nån som varit där?
    Välkommen till tråden

Jag har inte varit på Ersta men jag har bara hört postiva saker.
  • Vroooooom
    Pilla70 skrev 2008-08-25 20:19:17 följande:
    vad får du för biverkningar av dem?äter du dem varje dag eller bara när du känner att du har ont?
    Jag blir väldigt torr i munnen och jag får jobbiga synrubbningar.

Dom hjälper ju som sagt inte akut, så om jag får ont en dag så hjälper dom ju inte den dagen. Jag får som veckolånga attacker då jag har riktigt svåra kramper och är som riktigt "magsjuk". Då tar jag Egazil varje dag och slutar äta för att bryta av attacken. Det hjälper magen att börja arbeta normalt igen och attacken går över på en eller två veckor istället för att hålla i sig längre tid.

Egazil är ju mer i förebyggande syfte men det är ju inte så lätt att veta när man ska bli sjuk
  • Vroooooom

Gick igenom några papper och hittade några huskurer vid magproblem.
    Tänkte att ni kanske ville testa något

Mot diarré

Blåbärssylt och blåbärssaft (undvik färska blåbär)

Te på Groblad

Morotspuré

Potatismjöl upprört i ett glas vatten.

Risvatten
    Koka råris i mycket vatten 30 minuter.Drick flera koppar om dagen av vattnet som blir över.Risavkoket binder magen.

Te på hallon
    Häll en kopp kokande vatten över två teskedar finhackade hallonblad, sila och drick efter fem minuter. Drick en kopp mellan måltiderna 3 gånger/dag.

Te på björnbär
    1–2 matskedar björnbärsblad per kopp, sila efter 10–15 minuter och drick fler gånger om dagen mellan måltiderna. ­Även mot mag-tarmkatarr, tjocktarmsinflammation och hemorrojder.

Te på Salvia

Mot kramper i mage och tarm. Häll en kopp kokande vatten över 1 tesked blad och låt dra i fem minuter. Drick en kopp mellan måltiderna.

Varning: Längre tids användning kan ge muntorrhet.

Te på Pepparmynta

Mot kramp, matsmältningsbesvär, uppkördhet och illamående. Häll en kopp kokande vatten över en till två teskedar blad, sila och drick varmt mellan måltiderna.
    Varning: Drick inte pepparmyntste under längre tid och inte sent på kvällen. Det kan störa sömnen.

Te på Kamomill
    Mot diarré och väderspänning. Häll en kopp kokande vatten över två teskedar blommor, sila och drick minst 3 gånger/dag.

• Vroooooom

Mot förstoppning

Te på lakritsrot
    Mot magsår och magkatarr. Milt laxerande. Låt 25 gram lakritsrot koka i 5 minuter i 6 deciliter vatten. Sila och drick 5–10 centiliter 2–3 gånger/dag.
    Varning: Överdosering kan ge ödem och blodtryckshöjning samt störningar i natrium-kaliumbalansen. Använd inte mer än i sex veckor i sträck.

Te på maskrosblad

Mot förstoppning. Låt 1-2 teskedar av de n torkade örten ligga och dra i kokhett vatten ca 10 minuter.

• Vroooooom

Gaser

Te på kummin
    2 msk kummin dra i 5 dl vatten.

Te på fänkål

Låt 2 teskedar frön dra i 15- 20 minuter i hett vatten. Fröna går även att tugga

• Vroooooom

Usch, vad trött jag är på min mage. Jag kommer garanterat aldrig mer bli gravid om inte man kan fixa mina problem. Det är ju helt sjukt att det ska behöva göra så ont.
    Jag är just nu sängliggandes, eller soffliggandes rättare sagt och jag kommer knappt till toaletten utan problem.
    Enligt läkarna så ska det inte bero på IBSen iaf men problemen kommer ju uppenbarligen från tarmarna. Man börjar ju undra om man har nåt annat fel på tarmarna...

Ursäkta mitt gnäll men jag behövde gnälla av mig lite

• Vroooooom
    Trasig Udda Strumpa skrev 2008-09-01 23:15:53 följande:
    ag blev nyfiken på Guaribs men jag kan inte hitta nån som helst inof om produkten på nätet nån som vet något en sak jag undrar över oxå hur är konstinensen antar att det är pulver man ska röra ner i vatten eller något liknandekanske vore något man kan prova just nu håller jag på o bli totalt knäpp på min mage den har totalt gått i baklås :/ värsta är att gå på toaletten den smärtan är så fruktansvärd så jag saknar ord och sen råkade jag få i mig mjölk så jag har jätteont i magen
    www.juiceexcellence.se/

Där kan man läsa mer om Guaribs
  • Vroooooom
    Helle04 skrev 2008-09-01 23:42:39 följande:
    Satt o funderade idag (på toan )...Fick min Ibs väldigt plöstsligt 1985 då jag var utbytesstudent i USA. Kan man bli bra från den lika plötsligt? Blir ngn någonsin bra? Eller är det bara att dämpa symtomen?JO, gärna erfarenheter om hypnos eftersom det är föreslaget i mitt fall.
    Det sägs att en del blir friska från sin IBS. Vad jag förstått så gäller det dom som fått sin IBS från en maginfektion.
    En del brukar bli bättre efter klimakteriet men det är ju lite väl långt dit..
  • Vroooooom
    Newbride2008 skrev 2008-09-02 12:45:01 följande:
    Jag har köpt Guaribs, men har inte riktigt börjat än. Jag är osäker på om det bara kommer göra mig sämre... Jag har ju mest problem med uppkördhet och gaser, blir det inte värre av fibrer?
    För mycket fiberintag kan ge gaser och uppkördhet men fiber kan också hjälpa motverka sånt. Om du inte redan har ett väldigt stort fiberintag så är det ju sannolikt att Guaribs kan hjälpa dig.
  • Vroooooom
    tilda den vilda skrev 2008-09-03 15:21:44 följande:
    äter ni mjölkfri kost? är det nåt att fundera på kanske?
    Jag äter laktosfri kost men det är ju endast för att jag är laktosintolerant också.
  • Vroooooom
    tilda den vilda skrev 2008-09-03 17:46:39 följande:
    ja tänkte mest på om man mår bättre utan mjölk, jag har ju problem med Gaser, uppkördhet o ibland får jag som jag säger "värkar" när jag sitter på toa, det gör såååå ont det är som om man vill krypa ur sitt eget skinn, blir kallsvett bla. efter en sån pärs är jag helt slut får gå o lägga mig.
    En helt mjölkfri kost gör ingen skillnad för mig. Däremot är det ju många med IBS som mår bättre med laktosfritt eller låglaktos.

"värkarna" som du beskriver är mina problem också. Det är det enda IBS-problemet jag har men tyvärr har jag dessa smärtor i stort sett varje gång tarmen ska tömmas. Blir också sängliggandes efteråt och ibland svimmar jag på toaletten. Jag brukar säga att jag hellre bryter fingrarna av mig än att få såna smärtor.
  • Vroooooom

Tilda den vilda: Menar du Egazil?

• Vroooooom
    tilda den vilda skrev 2008-09-05 10:08:46 följande:
    nej det känner jag inte till, men jag kan ju kolla upp det förvisso
    Det är receptbelagt dock.

Pratar du om något som inte är receptbelagt?
    www.apoteket.se/rd/d/4293
    Där kan man ju se alla läkemedel som apoteket har, kanske hittar du namnet där.
  • Vroooooom

Här har det varit lugnt ett tag nu. Hur mår ni allihopa?

• Vroooooom
    Bruden1 skrev 2008-09-18 19:51:44 följande:
    Ni som har IBS!Hur gör ni för att må så bra som möjligt?Vad äter ni då?Hur är era symtom?mer än att magen krånglar....Hur uppträder er mage?Nån som har små barn och/eller bebis och har IBS? Hur orka ni med allt???(Jag har inte IBS konstaterat... men läkaren säger att det förmodligen är det jag har... inga prover eller undersökningar visar på nån sjukdom osv!)Hur gör ni om ni måste gå på nåt möte, sitta hos frissan, åka kollektivit, gå på bröllop mm mm...... tänk om man bara måååååste springa på toa!!! Hör löser ni det???
    Det finns ingen mat som gör det lättare för min mage men jag vet att många andra mår bättre om de utesluter vissa saker. Det bästa är att pröva sig fram eftersom att det är oerhört individuellt.

Mina symptom är svåra magkramper vid tarmtömning och ibland diarré.

Jag har inga barn ännu men väntar just nu min första. BF om 3 veckor. Jag är lite orolig för hur jag ska orka men jag har ju en make som drar halva lasset.

Min IBS gör att jag sällan går ut.
    Men jag är ofta så öppen som möjlilgt med mina tarmproblem och förklarar innan att jag kanske måste springa på toa helt plötsligt.
  • Vroooooom
    Bruden1 skrev 2008-09-18 20:57:21 följande:
    Ireneri: vad är dimor?
    Det är typ samma sak som Imodium
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7