Inlägg från: Vroooooom |Visa alla inlägg
  • Vroooooom

Tråden för oss med IBS, del 7

Tvillingmamma2007 skrev 2008-08-01 14:30:37 följande:
    Nej har också hört det men VARFÖR!?
    Det är ju i dagsläget svårt att svara på eftersom att man faktiskt inte vet vad IBS egentligen är och varför man får det. En teori är ju att det är hormonerna som ställer till det för tarmarna, vilket skulle kunna stämma eftersom att man oftast blir bättre efter klimakteriet och att det oftast är kvinnor som drabbas.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Vroooooom
    IrenerI skrev 2008-08-01 20:44:30 följande:
    Må prova ta mig till apoteket, typiskt att man bor en bit i från. Lite nyfiken på alla dom där sakerna.Fast den roligaste "förklaringen" på varför jag var sjuk har jag iaf fått.Var ner till HC itidigt i våras för jag mådde så himla dåligt den dagen, och dom tog lite blodprover och sånt.Så småpratade lite med sköterskan och så kläcker hon ur sig-Ja men du ska se att du säkert blir friskare när de blir sommar, när de är så här kallt och trist mår ju ingen särsklit bra!Jaha de är så enkelt att bli frisk, tack ska minnas de nästa gång jag sitter på huset med ond mage
    Hehe, vilket pucko.
    Jag har också fått höra några sådana där saker under alla de år jag varit sjuk.
    Bland det värsta jag fått höra var när jag efter en två veckor lång period av svåra kramper åkte in till närakuten och bad om hjälp. Läkaren tyckte på allvar att jag skulle åka hem och ta en alvedon efter att jag berättat att jag hade så jävla ont att jag t o m svimmar.
    Mesig som jag är tackade jag för mig och åkte hem igen och grät i flera timmar. Egentligen skulle jag ha skällt ut idioten och sagt åt henne att byta yrke.
  • Vroooooom
    IrenerI skrev 2008-08-01 21:00:40 följande:
    Skulle nog ha bett henna stoppat upp den där alvedonen nånstans där den antagligen gör mer nytta..Nä man blir lite mörkrädd för hur vissa läkare och sköterskor kan bete sig.
    Ja, det blir man verkligen.
    En annan läkare påstod att mina magproblem kom från min övervikt och att jag behövde motionera dagligen. Min övervikt beror på en ämnesomsättningssjukdom och är något jag fått på senare år. När jag fick IBS var jag extremt vältränad och motionerade dagligen så hans teori stämmer ju inte.
    Visserligen blir ju magen bättre med motion men man blir fan inte frisk från IBSen.
  • Vroooooom
    Anonym (Fi) skrev 2008-08-01 21:41:47 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, så frågan kanske varit uppe innan. Men i alla fall; jag har haft IBS i 10 år och det har periodvis fungerat ganska bra. Jag verkar dock bli sämre på våren/sommaren och misstänker korsallergi - någon som hört något om detta?se t.ex.; www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx...
    Jag "roar" mig ofta med att läsa om olika teorier till IBS så jag har läst detta tidigare.
    Det man skulle kunna göra är ju att be läkarna ta prover från tarmen under sommaren och sedan under vintern igen och jämföra dessa.
  • Vroooooom

Välkommen hit remy

Det är inte ovanligt att man mår bättre under sin graviditet. Vissa blir nästan helt friska och mår hur bra som helst.

Jag är också gravid nu men jag hade otur. Jag var jättesjuk de första 13 veckorna innan magen lugnade sig lite. Efter det har jag mått bra vissa perioder och dåligt andra, som vanligt alltså. Enda skillnaden är att jag fått förstoppning någon gång och det får jag inte i vanliga fall.
    Nu verkar jag ha kommit in i en sämre period igen och har fått sitta på toaletten med jättejobbiga kramper idag, som tur är har jag mina Egazil och Papaverin som hjälper mig ta udden av det värsta.

• Vroooooom
    IrenerI skrev 2008-08-02 10:49:58 följande:
    Tänkte på de, har ni som har blivit sjuka på "senare" år (Svårt att veta om man haft de från barndommen t.ex.)Har ni rasat i vikt??
    Inte jag.
    Nog kan jag tappa en 10kg på två veckor när jag inte äter men på grund av min sköldkörtelsjukdom så går jag upp dom igen så fort jag börjar äta normalt.
    Jag gick dessutom från att vara enormt vältränad och motionera varje dag till att inte våga gå ut överhuvudtaget och därmed inte röra mig någonting alls.

Hade jag inte haft min sköldkörtelsjukdom så hade jag nog varit extremt smal i dagens läge.
  • Vroooooom

Varje gång nu jag har försökt äta enligt LCHF så har magen brakat ihop. Undrar om det har något med dieten att göra eller om det bara är en tillfällighet.
    Ni andra som ätit LCHF, har ni blivit sämre först?

• Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-02 13:01:20 följande:
    Vad min dietist sa jag ska inte äta majs,broccoli,kål,blomkål,potatis,stekt mat utan bara rent kött,vit fisk,isbergsallad,tomat,gurka, testa det
    Nja, det verkar inte vara någon vidare bra diet för mig men tack i alla fall
  • Vroooooom
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-08-02 13:14:03 följande:
    Är det inte för mycket fett i LCHF dieten? För att passa om man har IBS alltså?
    Det är ju en del fett i den dieten jo, men tydligen ska en hel del med IBS ha blivit hjälpta utav den. Jag har nu försökt med den flera gånger och varje gång har magen blivit sämre. Har försökt både med och utan mycket fett men ingen skillnad
  • Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-02 14:33:34 följande:
    okis ,nä men testa och se vad din mage bli dålig av,skriv upp vad du äter och vad du bli dålig av
    Det har jag redan gjort flera gånger. Jag förde mat- och magdagbok när jag först blev sjuk för 9 år sedan och har sedan dess gjort om det ett par gånger.
    Grejen med min mage är att det inte direkt finns någon mat som den alltid reagerar på.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7