Inlägg från: Vroooooom
|
-
-
Nej, jag är inte sjukskriven alls. Enligt socialstyrelsens rekommendationer så sjukskriver man inte vid IBS, tyvärr Så jag går alltså hemma utan pengar då det är omöjligt för mig att jobba.Anonym (Matilda) skrev 2008-07-26 21:48:06 följande:Moirae:Stackars dig som har det så besvärligt med magen. Är du långtidssjukskriven? Har du provat Guaribs? Hur funkade det i så fall på dig?
Nej, jag har inte provat Guaribs och det är nog inget jag kommer prova. Har inga problem med gaser, uppblåst mage och dylikt. -
Ja, det är riktigt illa att man inte blir sjukskriven för IBS. Om de bara visste hur sjuk man faktiskt kan vara när man lider av IBS.Anonym (Matilda) skrev 2008-07-26 23:07:50 följande:Moirae:Men vet du.. jag blir så arg så jag kan nästan inte skriva. Vad är det du säger?!! Så man får inte vara sjukskriven för ibs?? Mitt elaka jag satt just och hoppades att hela socialstyrelsen får IBS så de får känna hur det är!! Men stackars dig! Det är ju otroligt sjukt! Tror du att du kommer att kunna jobba sen i livet?
Jag hoppas att jag kommer kunna jobba igen längre fram i livet. Jag skulle ge mycket för att kunna leva ett normalt liv, att gå upp klockan 7 varje morgon, gå till ett jobb och sen komma hem trött. -
Mina kvällspromenader hjälper utmärkt mot min förstoppning så jag har sluppit stoppa i mig laxermedel. Brukar ju inte vara förstoppad utan det är ju graviditeten som gör mig så.
Hur är era magar under mensen?
Jag blir sämre i magen under mens och någon dag innan mensen kommer börjar det göra förbaskat ont när avföringen passerar livmodern.
Nu under graviditeten så känns tarmarna som under mensen. Det ömmar och gör riktigt ont när avföringen åker förbi nedre delen av livmodern. Tror ni det hänger ihop med IBSen?
-
Ja, det låter som att det skulle kunna vara IBS.Anonym skrev 2008-07-28 17:26:36 följande:Måste fråga, har haft kramper och riktigt ont i magen så att det har känts som om jag vill göra nr2 men har varit hård i magen så det har inte gått. Har kommit när jag har ätit fet eller stark mat. Kramperna och det magonda har hållit på i flera timmar. Låter det som IBS?
-
Det beror ju lite på vad du har för IBS. Gaser, förstoppning, diarré, kramper osv..hugger i sten skrev 2008-07-30 21:42:31 följande:Jag ser att ni har haft många trådar om detta, men jag har också IBS och skulle gärna få lite tips och funderingar vad man ska undvika och vad man kan ta för att det ska kännas lite bättre
Många IBSare är känsliga mot laktos, stark och fet mat. Egentligen är väl det bästa att testa sig fram själv och se vad magen tål. Ett bra tips är att skriva mat- och magdagbok under en lite längre period. -
Välkommen hitIrenerI skrev 2008-08-01 12:49:47 följande:Den här tråden lägger jag till favoriter.Har inte fått diagnosen ibs men för min del verkar de som om de är det.Magen är helt körd efter jag vart gravid med andra dottern och de är snart 2 år sen.Extrem stressmage, regarerar på en mängd mat och i bland utan andledning tror jag.Dock är HC här så sega så de händer ju aldrig nått, det dom har lyckats få till är 1 laktostest och 2 glutentester varav båda var negativa. Och några blodprover.Och de är sen vintern -06, har en ny tid nu men begriper inte vad jag ska dit och göra.. Vad kan dom kolla mer?
Det är möjligt att de vill skicka dig vidare för en undersökning av tarmen och på så sätt kunna utesluta andra tarmsjukdomar.
Vad har du för symptom?
Vid IBS kan man ha en mängd olika symptom och det varierar oerhört mellan olika individer. -
Att reagera på laktos, fet mat osv är väldigt vanligt när man har IBS.IrenerI skrev 2008-08-01 13:12:17 följande:Jo man kan ju hoppas men antar att nu får jag vänta igen pga lite oplanerad tillökning.Men undrar mest varför dom inte har skickat iväg mig på nån undersökning tidigare har ju haft de här ett tag nu. Men är ju helt omöjligt att nå läkaren med.Hela började väl igenligen med att jag vart dålig i magen och att de aldrig gick över riktigt, bra nån dag och sen dålig igen.Och då ville läkarna vänta på att dottern skulle födas för dom var säker på att de hade med grav att göra.Vilket de dock aldrig gjorde.Så just nu blir jag dålig (Diarré) av mjöl, laktos, stekt mat, fet mat och även mer saker men som jag inte riktigt vet vad bara.Har ständigt ont i magen, vissa dagar gaser med hemsk magknip.Extrem stressmage så sitter mest hemma för blir så nervös av att åka nånstans (Brist på toa osv) Räcker med tanken på att åka och handla mat så får jag ont. Så pga av de har jag utvecklat nån sorts ångest så blir kallsvettig, skakis, magknip, yr och till slut dålig i magen, om jag blir nervös eller stressad.
Under mina värsta perioder är lite ris det enda jag äter om dagarna, det är det enda magen tolererar.
Har du fått någon medicin för dina symptom?
Mot diarré finns det ju en hel del receptbelagda mediciner, fast om du är gravid nu så tror jag inte du får äta dom.
Mot gaser finns dimetikon receptfritt på apoteket.
Jag förstår din ångest inför att gå ut. Jag har det likadant och ibland har det t o m gått år mellan mina kliv utanför dörren.
Jag fick antidepressiva för det för några år sedan och det hjälpte. Tyvärr orkade jag inte med biverkningarna så jag äter inga såna tabletter idag. -
Jag har inte testat Lunelax.. Brukar undvika sånt som innehåller fibrer eftersom att min mage inte gillar fiberrika saker.IrenerI skrev 2008-08-01 13:14:52 följande:HAr skrivit upp inolaxol och guaribs.Men har börjat med nått som heter Lunelax. Ingen som har nån erfarenhet avom de funkar.Har bara testat nån dag än så vet inte riktigt, såg asken på apoteket och köpte för att prova iaf.Har ju kunnat äta dimor och imodium förut vid kris men nu när man inte kan de så letar jag efter nått som kanske kan hålla allt i hyfsat styr.
-
Det är faktiskt inte ovanligt att man får IBS efter en graviditet.IrenerI skrev 2008-08-01 14:24:41 följande:Men det är de jag tycker är så konstigt, att jag har inte haft några problem med magen innan. Kunnat äta igentligen precis vad jag ville, järnmage helt enkelt. Och sen bara pang så blev jag dålig.Hade jag haft några problem innan så hade jag lättare förstått vad som hänt