Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

DM 1.3

Jo - Härligt när man får bli förälskad gång på gång i sina mysiga ungar!

Måste bara få "skryta" lite om Elly! Idag satt vi och ritade och för skoj skull skrev jag ett ord på pappret och frågade henne vad jag hade skrivit. "Sol" svarade hon. Snacka om att jag tappade hakan för det var just vad det stod! Hon har rätt bra koll på bokstäverna men oftast så förknippar hon ord som börjar med vissa bokstäver med våra namn. T ex om hon ser ett ord som börjar på S så tror hon att det står Sixten osv. Därför var jag helt säker att hon skulle svara "Sixten" och inte "sol"! Sedan försökte jag med "bil" men då lyckades hon bara bokstavera det men förstod inte vad det stod så kanske var det bara en slump att hon lyckades första gången... men ändå, mamma blev jättestolt! Jämförelsevis (jag veeet, man ska inte jämföra men ibland är det lite kul!) så måste jag få berätta att när Herman var lika gammal som Elly är nu kunde han läsa lite och t o m skriva bokstäver och sitt namn. Han har alltid varit otäckt tidig med allt. Inte lätt att vara småsyskon till en kille som Herman...

Nä, nu ska jag hoppa ner i bingen och läsa lite i min spännande bok! Skulle egentligen måla väggen i H's rum men jag är lite sur på den så jag lägger ner det idag...

Natti!

Förresten, ni behöver inte oroa er för att det kommer en 4:a om nio månader för så länge vi håller på att måla sover vi på varsitt håll, maken och jag. Vi har delat på barnaskaran och en av oss sover med H och E på övervåningen. Idag blir det jag som får äran att sova i vår feta amerikanska soffa!

Natti igen!

a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Southern Belle

Har glädjen att meddela att Jennys lilla Vendela har kommit till världen!  Hoppas Jenny snart är hemma igen och kan ge oss alla detaljer om förlossningen och hur de mår!

GRATTIS Jenny med familj!

• Southern Belle

Jaana - Beklagar att du har mist din pappa! Så jobbigt att inte bara kunna sörja "på vanligt sätt"..... och jobbigt med allt annat runt omkring som det medför... Bra att du tänker be om hjälp! Ta hand om dej! Massor med kramar!

Jo - Tack för en trevlig dag! Men vart tog ni vägen??? Helt plötsligt var ni inte bakom oss längre.... Hoppas du hittade ut på E20 utan problem och att resan hem gick bra! Somnade Naimi? Och du, glöm inte att skicka receptet på de supersmarriga muffinsen! Och bilden på coolt Naimi och Elly i gungan!

• Southern Belle

Åh... Visste inte ens att Elly hade nån namnsdag... *skyndar mej in och ger henne en grattispuss innan hon somnar* Tack tack!

Haha, hoppas snoret somnar snart igen!

Jenny - Vad skönt att det gick så bra den här gången! Ser fram emot att få träffa nytillskottet!

Ja, jag tänker då inte ta över nån stafettpinne...............!!!!!! 

Johanna - Förstår att du inte är så intresserad av pinnen (hehe... ) just nu... Låter onekligen som att du kommer att ha fullt upp den närmsta tiden... *styrkekramar*

Nu ska jag slänga min store kille i säng! Ses!

• Southern Belle

Godmorgon!

Sara - Härligt att höra att allt är bra med er! Men stackars lille Lukas som hade uvi... Vi gick ju igenom samma sak med Elly när hon var ett halvår. Kändes lite läskigt att gå runt och bära på sin radioaktiva älskling... Hoppas alla tester går bra och visar att allt är OK!

Elisabeth - Åh vad tråkigt att ni behöver vänta på att det ska ta sej.... Hoppas att det inte dröjer länge till! För oss gick det verkligen upp och ner, det där med att bli med barn. Inga problem med Herman, sen tog det plötsligt jättelång tid med Elly och sen *poff* så var Sixten på G... Konstigt att det kan vara så himla olika...! Håller tummarna för er för det är som sagt såååå tråkigt att behöva vänta när man vill... Och man blir så smärtsamt medveten om alla gravidmagar och bebisar runt omkring... *kram*

Jag blir gaaaaaalen på Sixten! Han är en sån vild klätterapa så jag får inte en lugn sekund så länge han är vaken... Han tar sej upp precis överallt, på stolar och bord, i fönster (?), upp för trappor och upp på leksaker... för att sedan givetvis kasta sej rätt ut i luften. Han plöjer fram i 120 knyck och knör undan allt i sin väg... Jämfört med honom är Elly rena picknicken och P och jag har alltid kallat henne för "Bulldozern" eftersom hon bara ångar på men Sixten är 100 ggr värre.... Vet inte hur många gånger jag får hjärtat i halsgropen under en dag.... Haha, den ungen kommer att bli min död! Först håller han mej vaken dygnet runt i ett år och sedan höjer han mitt blodtryck till skyarna... *torkar svetten*

• Southern Belle

Imorgon börjar Herman i första klass........!!! Tänk att min lille plutt har blivit så stor! Om några timmar är jag mamma till ett skolbarn! *lite fånigt tårögd* 

• Southern Belle

Josephine - Nä, stackars lilla flicka.... Vi kom traskande hela familjen Taikon till skolan idag! Det är ju en stor grej när ens barn ska börja i skolan! Många andra barn hade båda sina föräldrar där, mycket stolta med kameran i högsta hugg! Herman var förväntansfull inför den stora dagen och extra kul var det när han upptäckte att han och bästa kompisen tillsammans med en annan kille hade blivit placerade längst bak i klassrummet... Hmm, undrar om det var så genomtänkt av fröken...! Snart sitter nog grabbarna Bus längst fram istället...!

Haha, Elly har också börjat med rollekar helt plötsligt. De måste ha hört oss när vi pratade om att de borde göra det vid det här laget?!

Jo då, det finns stunder då jag inte alls svämmar över av moderlig kärlek till mina småtroll... Inga kan driva en till vansinne som just ens ungar, eller åtminstone deras beteende, så det vore nog omänskligt om man inte kände sej trött på föräldraskapet ibland... Alla mina tre är för tillfället inne i nån svartsjukeperiod då det ständigt tävlas om min uppmärksamhet. Sixten gnäller och skriker och drar mej i byxbenen heeeeela tiden om jag inte leker med eller bär på honom. Det är ju tyvärr omöjligt och allt gnäll gör mej tokig... Elly är inne i en babbelperiod och hennes mun går i ett! Bla bla bla bla bla bla...... Hon är dessutom en riktig liten diktator som försöker styra och ställa här hemma; "Mamma MÅSTE leka med dockorna!", "Nej mamma! Inte prata NU!", " Jag VILL gå ut nu!", "Nej mamma! INTE laga mat nu..!" Och Herman är ständigt högljudd! Han pockar mycket på min uppmärksamhet och skäller och tillrättarvisa sina småsyskon väldigt ofta. När han inte får som han vill smälls det i dörrar, jag får höra att jag är dum i huvudet och att han vill flytta härifrån. Från morgon till kväll är det en helt otrolig ljudnivå i det här huset... Ibland känns det som om huvudet ska explodera ifall nån av dem öppnar munnen en endaste gång till och i det läget kan jag inte skryta om nåt stort tålamod.. Då önskar jag att jag kunde smita in i ett annat rum, stänga dörren, sätta hörlurar i öronen och ignorera tjuten utanför. I samma stund drabbas jag givetvis av det dåliga samvetet.... Det är ju inte barnens fel att jag inte hinner ge dem så mycket uppmärksamhet var som de vill ha/behöver....

Tur att det inte bara är missnöjesgnäll och arga tjut som ekar mellan väggarna! Ofta är det ju glada barnskratt också!  (Fast även deras lek kan nå så höga decibel att explosionsrisken i min hjärna är stor... )  

Men just nu ääälskar jag mina barn enormt mycket! Sixten sover. Elly sover och Herman är hos grannen och leker!

• Southern Belle

Hmm, time out ja.... Som bestraffning gillar jag inte den metoden alls men som Ellinor säger, som ett sätt att bryta en ond spiral tycker jag att det är OK, på samma sätt som man sjäölv behöver en time out när det blir mycket omkring en.

Jag låter Herman vara på sitt rum för att lugna ner sej ibland när han blir för bråkig. Han är välkommen att komma ut igen när han vill - så länge han inte tänker fortsätta att bråka. Inga bestämda antal minuter eller stängda dörrar eller så och han får gärna lyssna på cd eller läsa under tiden. Jag brukar kika in för att fråga hur han mår och kramas lite och så. Det är

Elly anser jag vara för ung för att bli "time outad". Vi försöker distrahera och få henne på andra tankar när hon bråkar. Håller med Johanna att det är viktigt att komma på varför de bråkar istället för att fokusera på bestraffning. Ofta kan det räcka med lite lek, en frukt eller lite gos! Men det är ju inte mammas tålamod finns där och som sagt, det är nog mänskligt att inte alltid vara så pedagogisk....

Nu gillar inte mina små att jag sitter här - tillbaka till leksakerna!

• Southern Belle

Hoppas ni har haft en härlig helg! Det har vi! Igår var jag i stan med min kompis som jag åker till Paris med på fredag! Vi förberedde oss inför resan genom att öva på att shoppa, äta på fransk bistro och dricka mycket vin!

Det ska bli så kul att åka iväg men Guuuuuuuuud vad jag kommer att längta ihjäl mej efter ungarna...... Har nästan ångest redan.... Fattar inte att Per klarar av att vara borta så mycket från dem....!

Idag firar vi bröllopsdag! 6 år! Det firades lite lugnt med picknick vid en lekpark och nu när ungarna har somnat ska vi sjunka ner i soffan med lite god mat, gott vin och en film. Det är för övrigt exakt 3 år sen som Elly blev till!

kramar

• Southern Belle

Haha, glömde berätta om ett helt underbart filmklipp som jag lyckades fånga med videokameran idag - Sixten som somnar medan han äter! Och tro inte att han slutar att äta för det!

Ska fixa så ni kan se den! Fast inte nu! *hämtar godispåsen och beger mej till TV-soffan*

• Southern Belle

Josephine - Aj då... Sixten var ju också en bitare så jag vet preciiis hur det känns. Hoppas han slutar innan gaddarna kommer! Det var inte skönt de gånger Sixten bet hål... för att sedan bita i samma hål vid nästa amning... *ryser vid minnet*

Elly och jag pratade idag om vem som är flicka och vem som är pojke i familjen. Så här lät det;

Mamma: Vad är Elly?
    Elly: Flicka!
    M: Va' är mamma?
    E: Flicka!
    M: Va' är Sixten?
    E: Pojke!
    M: Va' är Herman?
    E: Pojke!
    M: Va' är pappa?
    E: På jobbet!

• Southern Belle

*vinkar hej då på några dagar* Imorgon sitter jag i Paris och dricker vin och flirtar kanske lite med nån stilig Jean Pierre...!

Ha det gott! Ses på tisdag igen!

kramar

• Southern Belle

Hej tråden!

Nu är jag tillbaka efter en helt fantastisk helg i Paris! Såååå himla kul! Och så fint det var! Och vilka killar! Tror aldrig jag har sett så många skitsnygga killar på så få dagar förr..... Min singelkompis visste knappt åt vilket håll hon skulle titta till slut för det kryllade av snyggingar i alla väderstreck.... Och så charmiga sen då... Haha, snällt av min make att skicka oss dit! Förutom att spana på läckerbitar har vi ätit och druckit mycket och gott och insupit den Parisiska atmosfären både genom milslånga promenader, båt på Seine och i den pisstinkande metron... Och så shoppat förstås! Helt klart en toppenhelg!

Hoppas ni mår bra!
    kram, kram

• Southern Belle

Bvc... Mitt favoritställe här på jorden! *ironisk* Tur att du är en sådan klok och erfaren mamma Sara som inte köper allt man får höra innanför bvc's väggar!

Ellinor - Jag har också haft samma diskussion med barnlösa och vi föräldrar - som ju faktiskt har erfarenhet av båda världarna eftersom vi också var barnlösa innan vi berikade våra liv - har själklart rätt! Visst kan jag längta efter biokvällar, ha tid att läsa böcker, att resa och ha gott om egentid ibland men inte så mycket att jag skulle välja bort barnen!!! Dessutom, en detalj som ofta glöms bort i just sådana debatter, är småbarnsåren försvinnande korta ur ett livsperspektiv och snart har jag tid att göra allt det där igen! Samtidigt som jag har glädjen att ha en stor familj och så småningom förhoppningsvis även barnbarn! Så jag både äter kakan och har den kvar!

Nu ska jag gå och pyssla om sjuklingen Herman som ligger i soffan och ropar efter rostade mackor!

Och ja, jag vill gärna fika nån dag!

kramar

Svar på tråden DM 1.3