Inlägg från: iolanthe |Visa alla inlägg
  • iolanthe

Vasa - Kristinestad 9

Lindilidda,

Hemvårdsstödet får du till Liam är 3 år om du inte använder dig av kommunal dagvård. Vårdtillägget beror på familjens inkomster, överstiger dom en viss summa blir man utan, men det vet dom nog på kela om du ansöker om det. Jag har inte lämnat in nåt skattekort, då dom tar minst 20% och jag hade lägre skatteprocent än det då jag jobbat bara 50%. Och så vill dom nog ha en massa utredningar över era inkomster också. Ansökningsblankett finns på nätet, så där ser du vad dom vill ha.

Vi flyttade ju igår, så nu bor vi i vårt nya hus, vårt nya råddiga hus kanske jag ska säga. Massor med lådor och grejer att packa upp. Och inte speciellt roligt heller. Ida är med mommo idag så vi ska få nått gjort, men jag kunde bara inte hålla mig från fl fast jag borde .

• iolanthe

Nån som vet var man hittar bra och billiga hyllor till garage och förråd? Inte från ikea, det är för långt bort.

• iolanthe

Karina 80,

Måste nog göra dig besviken nu då, men jag kommer inte att lägga ut några bilder på nätet. Skriva går bra, men lägger inte ut bilder varken på oss själva eller vårt hem på nätet.

• iolanthe

Jag fick också veta att kött två ggr / dag ska ges först vid 8 månader. Men jag fuskade nog efter det också, och gav bara potatis/grönsaker vid ett mål ibland. Inte sas det nåt om varför det är så, men om magen tål det innan borde det väl inte vara några problem.

• iolanthe

Nattningsproblem har vi också haft hela sommaren. I vintras somnade hon oftast på 5-10 minuter och jag satt i rummet med henne. Men då det blev ljusare ute så började det ta längre och längre att somna. Och efter några veckor var jag utled på att sitta upp mot 45 minuter i hennes rum varje kväll, och sen när man tror hon somnat och går därifrån så vaknade hon till och stod och ropade efter mig. Så jag flyttade ut i soffan istället, sängen var placerad så att hon såg mig ändå. Så satt jag där och läste eller såg på tv tills hon somnade. Men hon hoppade ju runt i sängen, klädde av sig, ropade, talade, grät, kastade täcket och kudden osv i all evighet. Men när vi började lägga henne först 22 somnade hon snällt på en liten stund. Och det är ju inte konstigt att hon blir trött senare då hon sover till 8 istället för 6.

Men nu när vi flyttat vet jag inte riktigt hur vi ska göra. Just nu sover hon med oss, då vi haft massa flyttlådor i hennes rum. Första kvällen var vi så trötta så vi gick och lade oss alla samtidigt och det gick bra. Igår låg jag och läste, men det tog nog över en timme innan hon sov fast det var sent när jag lade henne. Så ikväll testade jag att läsa för henne, jag läste en saga med henne i famnen så hon såg bilderna och en till när jag lagt henne i sängen. Och då var hon helt nöjd, men tog en stund innan hon somnade ändå, ca 30 min ungefär. Imorgon far vi till villan men efter helgen så ska vi nog flytta henne till eget rum igen, så då blir det väl till att hitta nån ny nattningsprocedur. Helst skulle jag ju vilja att man bara kunde stänga dörren och hon somnar själv, men då blir hon så ledsen. Och jag vill inte att hon gråter kväll efter kväll heller tills hon lär sig att ingen kommer, det är alldeles för grymt. Byta säng har vi inga planer på att göra ännu, för det finns ingen chans att hon hålls i sängen om hon kan komma därifrån själv.

En hel uppsats från mig, hoppas nån orkar läsa.

• iolanthe

Lolanna,

Jag har också funderat på om vi borde väcka henne på dagarna, men samtidigt är det ju så himla skönt då hon sover . Men jag hoppas kvällarna blir bättre då jag börjar jobba och det blir tidigare morgnar och mörkare kvällar. För i vintras fick vi ju kämpa för att hålla henne vaken till 19.30. Tänk att man aldrig är nöjd.

• iolanthe

Lindilidda,

Just vid 8 månder blev det helt omöjligt att få ida att sova också. Tidigare låg hon i min famn och drack välling och då somnade hon ofta. Och fast hon inte somnade så var hon så trött så jag lade henne i sängen och hon somnade där istället. Och blev hon orolig i sängen så satte vi på dammsugaren och så sov hon som en liten gris på några minuter .

Men vid 8 mån så dög det inte med välling längre, så vi bytte till ersättning. Det drack hon visserligen, men när hon höll på att somna slog hon undan flaskan och satte sig upp. Och satte jag henne i sängen bökade hon runt och skrek som en stucken gris. Så en period gick jag och vaggade henne, men det gillade hon inte heller så hon stretade emot så jag var tvungen att hålla jättehårt. Och det var ju inte heller så kul. Så vi började gunga henne till sömns i babyskyddet, och det var super. Max 10 minuter så sov hon och vi flyttade över henne till sängen.

Men sen när hon var just över 1 år så slutade det funka med babyskyddet så då köpte vi vussan lyll tassar och satt och vaggade sängen tills hon somnade. I början under viss protest från hennes sida, men efter en tid började hon nog somna där också. Och sen gick hela vintern utan problem, men inte nu längre.

Ytterligare en uppsats från min sida . Det jag tycker är så bra med nätet är att man får sväva ut i långa haranger utan att nån avbryter en .

• iolanthe

Mina nerver håller då inte för några 40 minuters nattningar. men visst känns 40 min kortare om barnet är nöjt, men när man har en övertrött unge som ändå står och hoppar och ropar och gråter, då är det inte kul. Och då har jag ändå testat att låta henne somna i min famn eller i vår säng, men där vill hon inte heller vara. Men att läsa en saga funkade ju bra igår, så det ska jag testa i fortsättningen.

Helst skulle jag bara lägga henne och gå ut som många vänner gör, men antar att man borde gjort så sen hon var liten då. Inte för att jag nu vet om det funkar på alla barn heller. I och för sig så somnade hon ju själv i sängen när hon var mindre, de gånger hon inte somnade i min famn. Så just nu misstänker jag nog att detta med att kasta täcket, ropa att hon kackat eller ska på pottan eller ha en smörgås är lite för att testa också hur mycket hon kan "bestämma" över oss eller nåt.

• iolanthe

Vi gjorde som anna kaffekanna o estevezz, tog bort blöjan helt enkelt. Inte hela tiden, men när vi var hemma. Det tog inte många dar innan hon kunde säga att hon behövde kissa, men tyvärr en hel månad innan hon gick med på att göra det på pottan. Så det blev en hel del golvtorkas den månaden. Och kacka har hon gjort i blöjan eller byxan hittills, men idag sa hon plötsligt kacka potta och sprang iväg. Däremot har hon kissat på golvet 2 ggr idag, så inte lyckas det ju alltid. Så det gäller att ha tålamod och inte börja skälla då. Men nu har hon kommit på att hon ska kissa ute, så idag har vi kissat i gräset flera gånger.

Däremot kör vi inte med nåt belöningssystem, och gör heller inte nån stor sak de gångerna de kommer i pottan heller. Vi torkar bara och tömmer pottan sen och så är det klart. Har läst nån gång att precis som med ätandet så är kissandet än sån sak som dom kan bestämma över och börja "trotsa" med om man gör nån stor sak av det. T.ex. ska man (enligt den teorin då alltså ) inte berömma om barnet äter bra, för man kan inte vara bra eller dålig på att äta, utan man äter tills man är mätt helt enkelt. Och samma med kissandet då, man kan inte vara bra eller dålig på att kissa, utan det är nåt man gör när man behöver. Men, men, inte vet jag nu om det stämmer sen då heller, vill dom krångla gör dom väl det i alla fall. Och så ska man kanske inte läsa för mycket heller, för då blir man väl snurrig av det istället .

Svar på tråden Vasa - Kristinestad 9