Nattningsproblem har vi också haft hela sommaren. I vintras somnade hon oftast på 5-10 minuter och jag satt i rummet med henne. Men då det blev ljusare ute så började det ta längre och längre att somna. Och efter några veckor var jag utled på att sitta upp mot 45 minuter i hennes rum varje kväll, och sen när man tror hon somnat och går därifrån så vaknade hon till och stod och ropade efter mig. Så jag flyttade ut i soffan istället, sängen var placerad så att hon såg mig ändå. Så satt jag där och läste eller såg på tv tills hon somnade. Men hon hoppade ju runt i sängen, klädde av sig, ropade, talade, grät, kastade täcket och kudden osv i all evighet. Men när vi började lägga henne först 22 somnade hon snällt på en liten stund. Och det är ju inte konstigt att hon blir trött senare då hon sover till 8 istället för 6.
Men nu när vi flyttat vet jag inte riktigt hur vi ska göra. Just nu sover hon med oss, då vi haft massa flyttlådor i hennes rum. Första kvällen var vi så trötta så vi gick och lade oss alla samtidigt och det gick bra. Igår låg jag och läste, men det tog nog över en timme innan hon sov fast det var sent när jag lade henne. Så ikväll testade jag att läsa för henne, jag läste en saga med henne i famnen så hon såg bilderna och en till när jag lagt henne i sängen. Och då var hon helt nöjd, men tog en stund innan hon somnade ändå, ca 30 min ungefär. Imorgon far vi till villan men efter helgen så ska vi nog flytta henne till eget rum igen, så då blir det väl till att hitta nån ny nattningsprocedur. Helst skulle jag ju vilja att man bara kunde stänga dörren och hon somnar själv, men då blir hon så ledsen. Och jag vill inte att hon gråter kväll efter kväll heller tills hon lär sig att ingen kommer, det är alldeles för grymt. Byta säng har vi inga planer på att göra ännu, för det finns ingen chans att hon hålls i sängen om hon kan komma därifrån själv.
En hel uppsats från mig, hoppas nån orkar läsa.