Emmy K skrev 2008-05-20 12:51:04 följande:
Gemelas: Vi pratade ju för ett tag sedan om förkylningar och infektionsrisk. Mina tjejer åkt ju typiskt nog på RS eller något liknande för några veckor sedan. Nu får de pulmicort och airomir vid behov. Pulmicort skall de ha i ett år framåt minst.Hur går det för dina tjejer? Vad väger de? Vilka framsteg har de gjort?
Usch, stackars sötnosarna.. Hoppas det inte tar alltför mkt på deras krafter. RS verkar ju inte vara något vidare, det har varit min största skräck och är fortfarande en väldigt skrämmande tanke även om mina tjejer nu är 19,5 mån (okorr). Jag har fortfarande varit nojjig hela vintern pga att det har varit ett minst sagt överj-ligt år med RS och svåra magsjukor och förkylningar. Har inte träffat dagisbarn och sjuka människor fastän de är så stora, är livrädd att de ska bli sjuka..
Mina tjejer är ju inte riktigt extremprematurer, de föddes i v29+1. De utvecklas jättebra nu och är ikapp utvecklingsmässigt för normala 1,5-åringar men de är fortfarande väldigt smala. Längden var normal 81,5cm men vikten var mer än 2 kurvor under (knappt 10kg). Maten går väl sisådär men det hör väl till när de är premisar. De älskar välling men petar i sig pyttelite mat..
Vilken tuff resa ni alla här har haft med era små extrempremisar. Tänker mycket på det nu när jag är gravid igen (med 1 bebis i magen) och har haft en del komplikationer och riskerar att föda för tidigt igen. Är idag v 28+1 så jag vill gärna att lillebror stannar i magen ett tag till.
Kramar på er!!