• Emmy K

Extremt för tidigt födda tvillingar

Hej

Mina tvillingar Nelia och Lilja föddes i vecka 23. Lite större än beräknat var de med sina 640 och 605 gram. De klarade sig igenom den första svåra tiden trots infektioner, hjärnblödningar och andningsproblem. Idag är de snart ett halvår gamla och har gått upp mer än tre kilo var.
    Små mirakel - eller hur.
    Enligt läkarna nere i Lund är mina tjejer antagligen de första där båda har överlevt, födda så mycket för tidigt. Kan det vara så?

Jag vill starta denna tråd för oss med extremt för tidigt födda tvillingar.

• Svar på tråden Extremt för tidigt födda tvillingar
  • Gemelas

Emmy K skrev 2008-05-20 12:51:04 följande:

Gemelas: Vi pratade ju för ett tag sedan om förkylningar och infektionsrisk. Mina tjejer åkt ju typiskt nog på RS eller något liknande för några veckor sedan. Nu får de pulmicort och airomir vid behov. Pulmicort skall de ha i ett år framåt minst.Hur går det för dina tjejer? Vad väger de? Vilka framsteg har de gjort?
    Usch, stackars sötnosarna.. Hoppas det inte tar alltför mkt på deras krafter. RS verkar ju inte vara något vidare, det har varit min största skräck och är fortfarande en väldigt skrämmande tanke även om mina tjejer nu är 19,5 mån (okorr). Jag har fortfarande varit nojjig hela vintern pga att det har varit ett minst sagt överj-ligt år med RS och svåra magsjukor och förkylningar. Har inte träffat dagisbarn och sjuka människor fastän de är så stora, är livrädd att de ska bli sjuka..

Mina tjejer är ju inte riktigt extremprematurer, de föddes i v29+1. De utvecklas jättebra nu och är ikapp utvecklingsmässigt för normala 1,5-åringar men de är fortfarande väldigt smala. Längden var normal 81,5cm men vikten var mer än 2 kurvor under (knappt 10kg). Maten går väl sisådär men det hör väl till när de är premisar. De älskar välling men petar i sig pyttelite mat..

Vilken tuff resa ni alla här har haft med era små extrempremisar. Tänker mycket på det nu när jag är gravid igen (med 1 bebis i magen) och har haft en del komplikationer och riskerar att föda för tidigt igen. Är idag v 28+1 så jag vill gärna att lillebror stannar i magen ett tag till.

Kramar på er!!
  • MsBeauty

Emmy K:

Vad roligt att se dig här. Vi delade sal på Neo i Lund, innan du åkte hem. Jag hade en liten pojke född i v. 24. Hoppas dina tjejer mår bra, de var jättefina när jag fick titta på dem!

Kram

• MsBeauty

Emmy K:

Vad roligt att se dig här. Vi delade sal på Neo i Lund, innan du åkte hem. Jag hade en liten pojke född i v. 24. Hoppas dina tjejer mår bra, de var jättefina när jag fick titta på dem!

Kram

• Emmy K

MsBeauty: Hejsan! Hur går det för eran pojke? Vad fick han för namn? När fick ni lämna IVA och vart flyttade ni då?

• hejpa

kul att läsa om alla mirakelbebisar.
    mina pojkar kom i v.26+2.

• Amathea
    Zander O Cayenne skrev 2008-05-21 12:18:40 följande:
    Vad är NEC?

NEC är ett tillstånd för tarmen... eller.. sjukdom.. eller syndrom.
    Vet inte va man ska kalla det
    Men iaf, Jonas tarm fick syrebrist när han låg i magen, så den brast.
    Där den brast vek den sej dubbel och växte ihop. Så hans tarmsystem funkade inte.
    Nec är alltså när man får syrebrist i tarmen och dne går sönder.
    Inte helt ovanligt bland prematurer, främst pojkar, och framförallt extrem-prematurpojkar.

Necrotiserande Enterkolit.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Emmy K

AndiPandi & Ylva4: Är det inte i Linköpng man håller på att bygga ett Ronald McDonalds Hus? Jag är så otroligt tacksam för att Huset fanns så att vi kunde bo tillsammans som en familj under den svåra första tiden i Lund. Jag hade ingen aning om vad Huset var innan detta eller hur mycket glädje det ger alla familjer som bor där. Genom Huset har jag fått många mycket goda vänner och en annan syn på livet.

Gemelas: Åh vad härligt med en bebis till! Är du mer orolig än om du inte hade varit med om prematurfödseln? Jag är själv ingen orolig person och är alltid väldigt optimistisk, tack och lov.

hejpa: Vad vägde dina två små? och var föddes de?

• lilja26

Hejsan tror nog att det är ganska ovanligt, fast samtidigt så har ju flickor större överlevnad än pojkar. Själv fick jag en liten pojke den 24 feb nere i umeå i vecka 23+1 och då fick vi veta att flickor klara sig bättre.. Grattis till småttingarna och lycka till.

• Little Ms Chatterbox
    Svar på #27
    Tror det är i Lidköping. Jag brukar alltid lägga pengar när vi äter på McD. som tack till de okända kvinnor som donerat mjölk som både Zander och Milton fick. Jag kunde inte donera mjölk pga medicinering och inte heller bli blodgivare pga låg hb. Så på något sätt ville jag tacka och då är det med pengar till Ronald McDonalds Hus bra. Vi har bara varit på Växjö med våra barn och där får man bara ett rum med pentry på sjukhuset så jag har aldrig varit på Ronald McDonalds Hus, men jag kan tänka mig att det är bra, det jag har läst om det.
    //Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • Little Ms Chatterbox
    Svar på #26
    Men det hände reda när han låg i magen? Vad kan man göra åt det?
    //Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
Svar på tråden Extremt för tidigt födda tvillingar