• Emmy K

Extremt för tidigt födda tvillingar

Hej

Mina tvillingar Nelia och Lilja föddes i vecka 23. Lite större än beräknat var de med sina 640 och 605 gram. De klarade sig igenom den första svåra tiden trots infektioner, hjärnblödningar och andningsproblem. Idag är de snart ett halvår gamla och har gått upp mer än tre kilo var.
    Små mirakel - eller hur.
    Enligt läkarna nere i Lund är mina tjejer antagligen de första där båda har överlevt, födda så mycket för tidigt. Kan det vara så?

Jag vill starta denna tråd för oss med extremt för tidigt födda tvillingar.

• Svar på tråden Extremt för tidigt födda tvillingar
  • Emmy K

Amathea: Vad stora Jonas och Miranda har blivit! Har Jonas ätit dåligt hela tiden? Vi har stora problem med att få Nelia att äta. Hon sondmatas nästan helt och hon kommer snart att få peg (3 juni).

• Amathea

Emmy K:
    Jonas har aldrig ätit dåligt... det är de som är kruxet.
    Rent energimässigt får han i sej 6kalorier mindre än Mira.
    Men NÅT är de som gör att han inte går upp i vikt.
    Har tagit massa prover, så vi får väl se va dom visar.
    Han är väldigt  pigg på att äta, och äter istort sätt allt!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Emmy K

Jättekonstigt! När får ni reda på vad proverna visar och vad kan det vara som är problemet, vet ni det?

• Amathea

Vi tog proverna i torsdags och de kan ta några veckor. De va en rad olika prover, bland annat ämnesomsättning och gluten. Idag får båda tillskott i form av calogen. Det är en ren fettemulosion,som tas upp direkt av levern istället för tarmarna. Trots att han är maxad där, så är de inte tillräckligt. Han är helt enkelt för livad

• ylva4

Våra tvillingtjejer föddes 23+5 pga tvillingtransfusion.Mie vägde 610g och Tess vägde 595g. Mie dog bara 8 dagar gammal. Tess är nu 1 år och 4 månader gammal (okorrigerad ålder). Hon är givetvis lite liten men annars mår hon prima.Hon får näringstillskott som heter minimax. Det äter hon morgon och kväll. Hon vägde vid senaste kontrollen 8800g. Hon opererade också ductus när hon var några veckor gammal.

• Emmy K

Åh, Ylva4 vad du har gått igenom mycket. Lilla Mie som ändå visade sin styrka i åtta dagar. Det är verkligen på livets kant som våra barn fötts.

Jag har hela tiden varit så tacksam för att mina flickor lever. Skulle det inte ha gått så bra som det har gjort hade jag ändå varit tacksam för att alla verkligen försökte rädda dem. De har satsat så mycket tid, pengar och resurser på våra små, fantastiskt.

Jag har blivit en mycket mer ödmjuk människa. Livet är verkligen ett mirakel. Efter att ha fått två friska barn utan ett riktigt bekymmer i världen så tog jag allt för givet.

För att ha varit tvillingtransfusion så var det inte stor viktskillnad mellan dem. Varför föddes de så tidigt? Var det oundvikligt kejsarsnitt eller gick det inte att hejda?

Tess är ju en så stor tjej nu... Härligt!

• Andi Pandi

Mina tvillingpojkar föddes i v.26+2 och mår nu prima. Vi tillbringade 4veckor i Linköping och sedan 7veckor på vårt hemsjukhus! Vi har haft turen att det i stort sett inte blivit så mycket komplikationer. Wilmer vägde 965gr och Melvin 1040gr.

• ylva4

Förlossningen gick inte att förhindra. Mie hade ca. 4 liter fostervatten och Tess knappt något. Vi var i Linköping där dom tappade mig på ca 1,5 liter fostervatten, men efter det satte förlossningen igång. Så det gick fort. Från att ha gått hemma och allt verkade bra under helgen till att på måndagen åka in pga blödning. På tisdagen är dom födda. Snacka om att man inte hängde med känslomässigt.Precis som du känner jag att man är mer tacksam och tar inte allt för givet. Livet kan förändras fortare än man anar.

• Amathea
    ylva4 skrev 2008-05-21 09:08:23 följande:
    Förlossningen gick inte att förhindra. Mie hade ca. 4 liter fostervatten och Tess knappt något. Vi var i Linköping där dom tappade mig på ca 1,5 liter fostervatten, men efter det satte förlossningen igång. Så det gick fort. Från att ha gått hemma och allt verkade bra under helgen till att på måndagen åka in pga blödning. På tisdagen är dom födda. Snacka om att man inte hängde med känslomässigt.Precis som du känner jag att man är mer tacksam och tar inte allt för givet. Livet kan förändras fortare än man anar.
    Förstår verkligen va du menar med "hängde med  känslomässigt" under förlossningen.
    Jag hade sammandragningar jag inte upplevde smärtsamma,men besvärliga.
    Blev skickad till förlossningen i borås för kontroll (av sjukvårdsrådgivningen).
    Väl där blev det akuttransport till östra...
    Det var fredagkväll.
    natten till söndag gick det inte hindra deras förlossning längre, och dom kom.
    Jag fick inte ens prova en vanlig säng, utan had e förlossningssängen hela tidne.
    Martin därimot, fick både sackosäck och vanlig säng

Visst är man mer  tacksam och tar inget förgivet, men jag AVSKYR när folk kallar mina barn "småmirakel" för jag tycker alla barn är mirakel.
    Kan väl bero på våra år av barnlöshet innan, men just orden "mirakel" känns så mycket mer.
    Ett tag var  jag SÅÅ less på att våra barn var utmärkande.
    Nu är de så skönt att dom är som alla andra tvillingar.
  • Little Ms Chatterbox
    Amathea skrev 2008-05-20 13:17:14 följande:
    Mina tvillingar, Jonas o Miranda, föddes i v 24+4, spontant.Jonas vägde 655 och Mira 635.Jonas hade utvecklat NEC när han låg i min mage, och fick vid 10 dagars ålder, lägga ut en stomi på magen. Några dagar därpå gjorde han en ductus-slutning.Miranda har laserbehandlat ögonen.Idag är dom 2 år ochmår bra.Går hos dietist pga dålig viktuppgång (främst på Jonas).Dom har glasögon pga översynthet och inhalerar då å då, när förkylningarna blir för tunga.Men dom går 30timmar/vecka på dagis, och stortrivs!
    Vad är NEC?
    //Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
Svar på tråden Extremt för tidigt födda tvillingar