• Em02

Kan någon Viktväktare med en resturangguide hjälpa mig?

Jag undrar vad det jag ska äta på en pizzeria som har lågt pointsvärde. Sallader utan bröd eller dressing är så klart OK, men lite tråkigt. Jag har för mig att kycklingrulle ska vara ganska bra men kommer inte ihåg hur många points den är. Finns det annan "snabbmat" som inte är fettbomber? Älskar thai, men det känns ändå ganska flottigt. Hoppas någon har bra tips!

• Svar på tråden Kan någon Viktväktare med en resturangguide hjälpa mig?
  • miss Y

har ingen resturangguide tyvärr
    men falafel ska vara nyttigt och fettsnål snabbmat jämtemot pizza. men det beror nog lite på hur de tillagas och vad man tar till. ris är ju bättre än pommes t.ex.

kebab är rätt bra kött som jag har förstått det, men det gäller här oxå vad man har till... oftast är det osten, dressingen och pommesen de stora bovarna.

när jag väljer pizza så ber jag alltid om mindre ost och om de är stora så väljer jag barn. då kan man spara mkt points. om jag ska äta hemma så gör jag hellre egen sås gjord på turkisk yoghurt och egen pizzasallad före deras flottiga. där kan man spara mkt oxå, sen får man tänka att om man äter bara skräpmat då och då kan man faktiskt unna sig lite onyttigt... man går inte upp i vikt av en enstaka gång, man går upp i vikt av lite för mkt ofta...

• Em02

Tack för tipsen!! Falafel har jag aldrig ätit så det blir spännande!

• Camilla D

Jag antar att du redan ätit, men jag har en resurangguide om det är något annat du undrar!
    Själv brukar jag äta räk eller kyckling rulle (är precis som kebabrulle) och bara be dom "dutta" på lite sås. Supergott.

I vanlig pizza är det inte bara osten som är fet, det är olja på den och i degen, så det är inget jättebra alternativ.
    Kebabköttet är ganska fett det också.
    Falafel är jag inget proffs på men är inte de också ganska ofta friterade?

Kinamat och thaimat är ofta bra mat. Undvik friterat och för mycket kokosmjölk.

I över huvud taget när du går ut: Undvik friterat och panerat, be att få såsen i en egen skål, drick vatten till vinet. Enkla grejer som gör det hela mycket nyttigare.

Sen håller jag med, ibland måste man får äta pizza och dyl.
    Man kan äta allt, men inte alltid!!!

• Camilla D

Nu har jag den framför mig.
    Kebabrulle 23 points
    Falafel med bröd och tillbehör 15 points
    Kebabtallrik med pommes 19,5 points
    Thaimat: Paneng gai (kyckling med röd curry) 11 p men då får du plussa på riset för det är ej medräknat
    Gung pad wunsen (räkor med glasnudlar) 6,5 p

Det var litegrann, är det något annat så fråga!

• miss Y

Camilla D:
    Ja, falafel är ofta friterad, det va därför jag nämnde hur de har tillagats. Men ibland får man inte stirra sig blind på enstaka points (vilket är så lätt att göra som vv:are) utan kolla på vad saker å ting innehåller. Falafel har ett högt protein- & fiberinnehåll t.ex. + andra nyttigheter i sig... Nu visade ju även resturangguiden att falafel är ett bra alternativ å det är ju skönt att höra sitter å äter falafel just nu.

Hur många points anser den att kebab i bröd är??

• Camilla D

Kebab med bröd liten 10 p
    Kebab med bröd stor 15 p
    Kebabrulle 23 p

Undra hur det kan vara med points i en kebabrulle än en kebabtallrik med pommes?!
    Här har vi bara keba i bröd i en storlek, får väl anta att det är den största då...

• miss Y

Camilla D:
    Tack för infon. Har räknat 15 points på kebab i bröd utan att egentligen veta, skönt att veta att det inte var mer än så

Ibland blir man förvirrad över hur det kan vara mer points i det men inte i det där. Det är ju rätt mkt deg i en rulle, men samtidigt är pommes inte det bästa heller. Lite märkligt... men hur görs generellt pommesen på pizzeria - friteras de eller görs de i ugn??
    Angående bröd så tror jag de små är de som finns i affärn medan de stora är de de har på pizzeriorna. De brukar vara bra mkt större än de man köper i affärn.

• Camilla D

Köper man pommes i ett gatukök eller pizeria så är de ju friterade. Borde vara skitmycket points i det!

Ja, så kan det ju vara. De på pizzerian är ju stora! Men jag trodde inte det skulle skilja så mycket på kebab i bröd och kebabrulle. Man lär sig alltid något nytt!

• miss Y

Ja, pommes ute äter jag aldrig mer än i yttersta nödfall (om man är lite på pickalurven så... men det sker kanske 1-2 ggr om året)

• Em02

Tack Miss Y Och Camilla D! Jag hann aldrig iväg för att äta något så det blev nudlar med räkor och grönsaker här hemma istället. Det blev jättegott! För de extra pointsen jag sparat till pizzeriabesöket blev det istället lite glass med hjortronylt på kvällen!

• miss Y

Haha det låter bra Jag gjorde ofta så när jag skulle gå ner ifrån 56 kg (gränsen till övervikt för mig) till 49 kg, åt nyttigt under dagen för att spara lite till glass till kvällen. Måste ju som sagt unna sig

Annars kan jag rekommendera att börjar brodera framför TV:n om man har svårt att låta bli att småäta framför TV:n. Då kan man inte småäta Gav detta tips till en annan VV:are som oxå hade detta problem, när jag var vägare. Hon såg lite paff ut, men det såg ut som hon funderade på att testa

• gunda

Säljs viktväktarnas restaurangguide fortfarande, nu 2023?

Jag åt falafel med bröd idag och har försökt räkna ut points, och hittade denna sida, som verkar vara skrivet i maj 2023.

Var hittar man en restaurangguide att köpa?

...Gunilla

• callmepreggoornot
    miss Y skrev 2008-05-06 09:22:56 följande:

Haha det låter bra Jag gjorde ofta så när jag skulle gå ner ifrån 56 kg (gränsen till övervikt för mig) till 49 kg, åt nyttigt under dagen för att spara lite till glass till kvällen. Måste ju som sagt unna sig

Annars kan jag rekommendera att börjar brodera framför TV:n om man har svårt att låta bli att småäta framför TV:n. Då kan man inte småäta Gav detta tips till en annan VV:are som oxå hade detta problem, när jag var vägare. Hon såg lite paff ut, men det såg ut som hon funderade på att testa

• Virriga Vera
    gunda skrev 2023-06-08 20:42:13 följande:

Säljs viktväktarnas restaurangguide fortfarande, nu 2023?

Jag åt falafel med bröd idag och har försökt räkna ut points, och hittade denna sida, som verkar vara skrivet i maj 2023.

Var hittar man en restaurangguide att köpa?

...Gunilla

Du svarar på en tråd från 2008.
Svar på tråden Kan någon Viktväktare med en resturangguide hjälpa mig?