• Puma86

Vi som knipit färdigt del 2

Ja blev ju tillsagd på bvc sist att om ja vill att Lukas ska börja sova hela natten sp MÅSTE ja sluta ge honom mat på natten, NU, för d e nu som lägger in sina vanor speciellt, o eftersom ja bara ammar på natten o lite lite lite på morran så skulle ja ge bara lite vatten när han vaknar o ja tror han vill ha mat, lr pyttelite ersättning bara så han stillar sig lixom! Men ja ger aldrig Lukas mat på "natten" ger honom nör han vaknar vid 12 - 12.30, sen sover han oftast till 6 - 6.30, kan vakna nångång imellan men då vänder vi bara på honom så somnar han om o sover vidare, kan få vagga honom lite!

Men till min fråga.. hur har ni gjort när vi gjort ersättning till eran barn på nätterna? Ja tycker d e sååå krångligt...!!
    Innan när ja amma honom på så har han ju knatt hunnit vakna när ja tar up honom o ammar, o fortsätter sova igenom ammningen, o fortsätter att sova när ja lägger ner honom i sängen nästan!
    Men ska man då ut i köket, fixa ihop ersättning o värma o sen in o ge mat så kommer han ju hinna vakna till
    Hur har ni gjort??

• Puma86

Roots, Oj tyckte du d va så dyrt ? D e va vi gav för våran typ, o d va en billig variant tycker jag... hade siktat in mig på en runt 1500 innan...

Froggy, ne koka vattnet behöver ja inte göra, men blanda innan vågar ja inte göra eftersom ja inte vet exakt när han vaknar, d kan ju vara olika.. så ja får prova tetrapack, lr helt enkelt blanda o värma så får han vakna!!

jaja nu måstë ja gå.. hörs senare!!

• Puma86

Roots, hehe ok
    D låter ju som en bra "barnvakt" Men som du säger så vill man ju inte gå för långt för man vill ju hinna tillbaka hihi!

• Puma86

En till här som har studielån, men ja behöver inte betala d nu när ja går på mammapeng som tur e, då hade ja inte haft mycket kvar i månaden Men d e verkligen skit att betala på d där!! men men...

Lukas sover bara 2 ggr om dan, en gång på förmiddan o en gång på eftermiddan, 1½ - 2 timmar varje gång så d e skönt! O då e han så glad o go mellan varje sovstund Sen somnar han för natten runt 21 tiden! Känns så otroligt skönt nu när man fått in rutiner o dom funkar... man kan planera o göra så mycket mer utan att känna sig orolig över vad som ska hända, man vet när han ska sova, när han ska äta m.m

D e ju nästan nu d e goast att vara mamma o mammaledig tycker jag.. visst va d mysigt innan me men mysigare nu när Lukas e me mer i vardagen o fattar va som händer lixom Om ni fattar hur ja menar
    Meeeeen va sällskapsjuk han e.. d e svårt att få saker gjort här hemma utan att han börjar gallskrika tillslut för att ja inte BARA e med honom! Får ju stressa som en tok om man vill hinna på nått gjort

Xeni, hehe ja d hade vart ball om vi alla hade blitt gravida igen samtidigt
    Ja hade gaddat ihop mig med en kompis som fick barn 3 veckor innan mig, att nästa barn ska vi ha samtidigt me Vi blev vänner under tiden vi va gravida o har kommit varandra jätte nära nu.. super kul!

D e så tråkigt tycker ja att man tappar kontakten lite med sina gamla vänner som inte har barn, man har lixom inte lika mycket gemensamt längre D e blir väl bättre sen när man kan koma ut o ifrån Lukas mer o bara vara den man va innan man fick barn med sina "gamla" vänner o sen prata mamma o barn saker med sina "nya" vänner som har barn!!

• Puma86

Jag plrockar ju oxå ut 7 dagar i veckan nu, så man har ju inte så många dagar kvar Men ja ska nog börja jobba helger snart o sen ska ja ävensäga till mitt jobb att d e ok att dom ringer in mig på vardagar imellanåt me, skadar ju inte att tjäna in lite extra pengar till familjen
    Fast d får ju bli på kvällar då så killen kan va hemma o passa Lukas, lr nångång på morran, då kan mamma passa, hon bor ju nästan grannar med oss så d hade ju funkat

Ja längtar nästan lite till jobbet, fast mest för att få komma hem till min lilla älskling igen o känna att han har saknat mig o ja har saknat honom som en tok hela tiden ja vart borta

Ska ju ut nu för första gången med en tjejkmompis på lördag... ska bli spännande att se hur killen klarar situationen att vara ensam med Lukas här så många timmar o se få ta natten oxå dessutom Hoppas allt funkar....både för min del, att ja ska kunna slappna av o ha riktigt kul, och att killen klarar av att ta hand om Lukas.. han e ju såå mammig så d kan bli kämpigt för honom...

• Puma86

usch va svårt d e att sluta amma på natten asså... fattar inte hur ja ska lyckas...

• Puma86

ja fattar ingenting av d ni skriver med måtten o hur ni kan få d till mindre än d ska bli
    Ja mäter upp 200ml vatten i flaskan, tar 5msk nattvällin tex o då blir d runt 220ml färdig välling!
    Även samma om ja tar 200ml vatten och 4 msk ersättning då får ja runt 220ml färdig ersättning!!

• Puma86

ja mäter ju inte upp vatten med dl mått iof, fyller flaskan med vatten så mycket d ska vara o gör vällingen på d...

• Puma86

ne d kanske du har rätt i froggyL, d har ja inte tänkt på... Lukas har ju inte klagat o han blir ju mätt på d han får o ja tycker inte konsistensen blir knepig på nått sätt så d e inget ja har reagerat på.. hmm...

• Puma86

vällingdoserare finns billiga o bra på ullared vet ja, sen finns d nog att köpa i dom flesta barnaffärer!

• Puma86

Va ju ute på nåra drinkar o bio för första gången i lördags med en tjejkompis o Lukas va hemma ensam med pappa... d funkade KANON bra Va ju så rädd att d inte skulle funka med nattningen för lukas e såååå mammig.. mend gick bra! Han somnade med flaskan i sängen tror ja
    haha men d roliga e att när ja ska natta honom nu så kommer sambon in o ska komma med råd o rättningar HAHA... ja skrattade så ja vek mig nästan när ja märkte detta Helt plötsligt är han super säker på sin sak o ska rätta MIG, som har nattat honom o känner honom bäst i 6 månader Han e för söt!

Han säger DADA nu me... tror ni sambon blev glad första gången han sa d lr?!?!

Lukas har me haft d lite jobbigt med bajsandet, men tror d va pga att vi började med gröt nu igen, då han äntligen har börjat gilla d Skrek i panik o när d kom ut lååååångsamt så va d lite blod i, men sen rann d på bra... va nog bara d första som va kämpigt för honom då d va så hårt... men sen dess har d flytit på bra då han fått katrinplommon till gröten! O inget mer blod i avföringen.. endast den gången som tur va!

Han har börjat sova så oroligt på nätterna nu me, vaknar jätte många ggr.. Måste va tansibissarna som retas med honom.. stackars liten!

Ska åka ner till blekinge imon förmodligen o hälsa på min morfar o mamma som redan e där nere o hälsar på... sambon får ju stanna hemma då han inte har semester än.. men vi ska bara vara borta över en natt.. ska bli skönt med lite miljöombyte! O träffa familj... alltid lika roligt nu när man har barn, dom skiner upp som en sol o vill leka o hålla honom hela tiden.. den avlastningen och synen när man ser att Lukas njuter o har roligt är underbar!!

Har ju slutat amma helt nu o d känns jätte skönt, man känner att man blivit en egen människa igen...o inte så bunden! Ja tror att d e en stor del till att man kna släppa in pappan på alla nivåer när man slutar amma, även om d inte bara har med mat biten att göra, men d e precis som att man kommer ur sin lilla mamma-barn bubbla när man slutar amma o blir en familj helt plötsligt o allt blir så mer jämnfödelat... känns skönt! Men konstigt dock såklart...
    E ju inte alls van vid att man ALLTID måste ha med sig välling o mat nu vart man än åker/går om man ska va borta längre tider... glömmer man d så blir d ju ingen höjdare!!
    Så d e ju nya saker att tänka på nu..

Måste bara säga me, bion ja va på va ju MAMMA MIA.. den MÅSTE SES!!!! HERREJÄVLAR va bra den va rent ut sagt... trodde inte alls den skulle va så bra.. hade lite förutfattade meningar om den där filmen.. men tji fick ja

• Puma86

ja vanlig mat e ingen favorit för våran lilla grabb heller...
    har lagt d på is ett tag nu o ska ge honom lite igen snart.. man ska ju tydligen göra så.. vill dom inte ha så ska man inte envisas utan vänta med d ett tag o sen gå på d igen.. då kan d funka bättre tydligen...
    Så vi kör med yogurtar och gröt o välling här hemma nu för tillfället...

• Puma86

Lukas äter typ så här...:

200ml välling runt 8 tiden på morran
    200-250ml ersättning runt 11-12 tiden
    gröt med puré och yogurt efter, lr bara yogurt, vid 15-16 tiden
    200ml ersättning lr välling lr gröt ( d varierar ) runt 19 tiden
    200-250ml nattvälling vid läggdags ( tiden kan variera, men runt 20-21 tiden )

Sen får han oftast 100ml välling när han vaknar på natten vid 4 tiden.... hoppas ju på att han ska sova över den tiden där snart, men d kommer väl när d kommer!

Han blir ju 7 månader nu den 5:e... ja FATTAR inte att d gått så fort, när man kollar på kort när man kom hem från BB med honom då va han inte stor, men ja kan inte minnas att han vart så liten Känns jätte konstigt att tänka sig att han vart så liten o omtålig...

• Puma86

Xeni, ja du får byta upp dig till en större napp, annars blir d väldigt jobbigt för honom att få ut maten! Vällingen e ju mer trögflytande än va ersättningen är!

Lägg in länken sen när du fixat nya tråden då

• Puma86

Xeni, Jag har esska nappar, och till vällingen har vi napp "Normal" och till ersättning har vi napp "Liten" Sen finns d napp "Stor" me o d väl till sen när d e välling för äldre barn som e ännu mer trögflytande kan ja tänka mig!

Kanon! =)

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2