Inlägg från: FlamingRed |Visa alla inlägg
  • FlamingRed

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Cashew skrev 2008-04-30 10:57:45 följande:
    vad menar du med att försätta i sånna fall? att du tvingar tjejen att dricka med våld, eller vad?
    Lura i någon droger, eller starkare drinkar än vad man säger tex...
  • FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 11:09:37 följande:
    men det är inte vad lagen säger. du behöver inte lura i någon sprit eller droger för att du ska kunna bli dömd för grov våldtäckt. finns flera fall där våldtäcktsmannen dömts till grov våldtäckt genom att bjuda tjejen på sprit. inget tvång eller lureri inblandat. och även andra fall där våldtäckten bedömts som grov men eftersom hon själv söp sig full så fick de bara straff för "vanlig" våldtäckt.tycker du inte då att det är en sjuk syn att lagstifta om att "tjejer får skylla sig själva" om de har ett visst beteende eller gör vissa saker, i detta fall dricker alkohol. jag vet då inte några andra typer av brott där offrets alkohol-grad spelar inn. rånoffer bedömms som rånoffer oavsett hur fulla eller nyktra de är.
    Nej, även här så är det ju faktiskt ett grövre brott att "planera" sin våldtäkt och bjuda på sprit.

Än att tex "spontant" våldta någon som redan är full. Det är ju typ samma skillnad på mord och dråp...
  • FlamingRed
    Vroooooom skrev 2008-04-30 11:11:20 följande:
    Så med andra ord, vi kvinnor måste låsa in oss i vår egen lägenhet och aldrig träffa en man för att kunna undvika risken för att bli våldtagen.
    Ja självklart är det så. Men i verkligheten är man ju villig att acceptera många risker just för att livet i övrigt skall fungera. Tex åka bil, eller ens vara utomhus.
  • FlamingRed
    Vroooooom skrev 2008-04-30 11:19:31 följande:
    Ja, men om man nu får skylla sig själv när man varit lättklädd, ja då ska man också skylla sig själv för att man klivit utanför dörren. Om statistiken visar att risken inte ökar nämnvärt när man är lättklädd så är ju det inget man ska behöva undvika heller.
    Vem använder termen "skylla sig själv", det är ju bara du...
  • FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 11:20:12 följande:
    men du svarar inte på min fråga. tycker du inte då att det är en sjuk syn att lagstifta om att "tjejer får skylla sig själva" om de har ett visst beteende eller gör vissa saker, i detta fall dricker alkohol. jag vet då inte några andra typer av brott där offrets alkohol-grad spelar inn. rånoffer bedömms som rånoffer oavsett hur fulla eller nyktra de är.oavsett om tjejen druckit själv eller blivit bjuden så kan det väl vara planerat. det är precis det jag menar att "ska du planera att våldta någon så ta en tjej som redan är full" hur kan det vara ett mildare brott i dina ögon att planera att våldta en full tjej än att planera att först supa henne full och sen våldta? du talar mot digsjälv.
    Det finns ingen lagstiftning som säger att någon får "skylla sig själv".

Det är ett grövre brott att bjuda någon på sprit (dvs förbereda och planerta) och sedan råna/våldta dom, än att bara "spontant" råna/våldta någon.

Det är ungefär samma skillnad som mellan mord och dråp.
  • FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 11:26:35 följande:
    näe, ingen lagstifftning som säger det rent ut, men hur sjutton ska man annars tolka det att man som tjej är mera lovligt byte om man dricker sig full själv
    Men så är det ju inte.
  • FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 11:36:41 följande:
    mycket bra boktips då jag själv skamligt får erkänna att jag för inte mindre än ½ år sedan hade precis samma syn som många andra här inne att "tjejer får skylla sig själva och måste riskbedömma varje situation" h
    Men för gudarnas skull, inte en enda människa här säger ju att ett våldtäktsoffer någonsin får skylla sig själv!!! Alla säger ju att det är skillnad på att skylla sig själv och kunna riskbedömma!!!
  • FlamingRed
    Hondjuret skrev 2008-04-30 11:39:41 följande:
    Det är så underligt och smått på absurt att ni som säger det mellan raderna gång på gång inte själva ser det.
    Jag säger inget mellan raderna, jag lägger ner energi på att formulera saker just så att min exakta mening skall framgå. Inget sägs mellan raderna.

Underlig (och onödig) debatteknik för övrigt att tillskriva mig åsikter, och sen påstå att det är absurt att jag inte själv ser dessa åsikter jag har.
  • FlamingRed

Morbid Mistress skrev 2008-04-30 11:44:41 följande:

Men oavsett om man kallar det riskbedömning, att man får skylla sig själv etc. så hndlar det ändå i mina ögon om att jag som kvinna måste ta ansvar för mannens sexualitet genom att inte utsätta mig själv för "risker". Jag ställer mig nämligen frågande till hur mycket kläder och liknande saker spelar roll.
    Gör du en koppling mellan våldtäktsmän och "mannens sexualitet"???? Vad i hela fridens namn menar du?
  • FlamingRed

Morbid Mistress skrev 2008-04-30 11:50:04 följande:

Ska man vara petig så handlar den största risken om vilken partner man väljer. Överfallsvåldtäkter är en försvinnande liten del.
    Inget i denna debatt handlar å andra sidan om den _största_ risken...
  • FlamingRed

Morbid Mistress skrev 2008-04-30 11:56:46 följande:

Jag menar att eftersom man lägger in aspekter såsom hur kvinnan klär sig och uppför sig så utgår man från att mannen blir så kåt att han inte kan behärska sig. Det är alltså upp till mig som kvinna att ansvara för hans beteende genom att klä mig propert och uppföra mig väl. Jag generaliserar alltså utifrån samhällets attityd. Personligen så tror jag sex har ytterst lite med våldtäkter att göra och jag är fullt övertygad om att de allra flesta mycket väl kan behärska sig. Män är inte impulsstyda djur.
    Nej, man utgår från att det finns galningar till våldtäktsmän där ute.

Du som kvinna ansvarar inte för dessa galningars beteende på ngt sätt, men du är regelrätt korkad om du låtsas, och beter dig, som om dessa galningar inte existerar. (därmed inte sagt att du har någon skuld som eventuellt brottsoffer)
  • FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 12:09:09 följande:
    om samhället inte hade accepterat att det är tjejerna som ska begränsas hade också många våldtäktsmänns syn varit annorlunda.
    Men nu sitter du ju bara och hittar på när du påstår att våldtäktsmännens syn på det hela styrs av samhället i övrigt...
  • FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 12:17:17 följande:
    ööh, jasså. vart någonstanns har de fått sina värderingar och moral ifrån om inte som alla andra. de påverkas väl av samhället i stort precis som du och jag eller är våldtäktsmän en art för sig jag får väl tala för migsjälv då, men jag har iallafall påverkats av, min familj givetvis men också av samhället i stort då det är där jag lever. föräldrar, skolan, kompisar, politiker, förbilder, ja jag orkar inte fortsätta rablla alla, har alla påverkat hur min moral och syn på saker och ting är idag. och varifrån har de jag rabblat upp fått sin moral och sina värderingar ifrån, jo ungefär samma som jag. och vad består samhället av om inte alla de personer jag pratar om.
    Du påstod att våldtäktsmäns skruvade logik kom från samhället i övrigt... Och det gör den inte.
  • FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 12:24:22 följande:
    vart kommer den ifrån då? menar du att våldtäktsmän är en "art för sig" som är utanför samhället i stort?våldtäktsmän är förvånansvärt ofta en helt vanlig kille. bilden av den skumma, halvkriminella våldtäktsmannen som lurar i busken är helt fel. de flesta är vanliga svennson.och hur kan du påstå att jag har fel utan att bemöta min "fakta" med egen fakta? "du har fel, så är det inte" är inte särskilt konstruktivt. nähe men hur är det då?
    Deras skruvade bild kommer antagligen från särförhållanden, inte från samhällets norm i helhet.

Givetvis.
  • FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 12:31:13 följande:
    jag tror nog du borde läsa de där böckerna iallafall. våldtäktsmän kommer inte från särförhållanden i någon betydande större utsträkckning än andra. som sagt de flesta är vanliga svenssons. det är just denna syn som måste ändras. synen på våldtäktsmannen och synen på våldtäkter. de flesta verkar ju tro att överfallsvåldtäkter och hemska kriminella, sjuka våldtäktsmän är normen. det är det absolut inte.
    "våldtäktsmän kommer inte från särförhållanden i någon betydande större utsträkckning än andra"

Vilka andra menar du? Andra vanliga människor, eller andra brottslingar?

Det finns inget i samhällets norm som antyder att kvinnor i viss klädsel är mer eller mindre lovliga byten. Många tror det bara för att det är svårt att bevisa en våldtäkt i domstol, men så är inte fallet.

Nej våldtäktsmännens resonemang kommer från särförhållanden.
  • FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 12:44:58 följande:
    ja andra vanliga människor. du verkar tro att det går att se på någon om det är en våldtäktsman eller inte. väldtäktsmän skiljer sig INTE i någon betydande utsträckning från vanliga människor. de är precis som vem som helst, mer eller mindre. nu är vi där igen, du påstår att jag har fel men kommer inte med någon fakta, utan bara "så är det inte"och det är ju precis det ni säger att kvinnor är mer lovligt byte när ni säger att hon inte borde gjort si eller så. för hade hon inte gjort si eller så så hade det aldrig hänt. likaså som domstolarna tar med tjejens beteende i bedömmingen, vilket är helt sjukt. inte i några andra brott bedömms ofret beteende på samma sätt som i just våldtäktsmål."Nej våldtäktsmännens resonemang kommer från särförhållanden."det är vad du påstår ja, vad grundar du det på? ge mig fakta tack!
    Nej, det är mycket svårt att bevisa våldtäkter, när det inte gäller överfallstypen. Och därför granskas många aspekter, även offrets beteende.

Du verkar antyda att denna typen av rättegångar i sin tur sänder vågor och normer in i samhället som skapar ännu fler våldtäktsmän?

Sådana "flummiga" resonemang anses ofta fullt rimliga när det gäller sex, och pga att sådana rättegångar är svåra att genomföra.

Sexualbrott är svåra att döma, just pga människan ofta utför sexuella handlingar i samförstånd, och man måste upprätthålla rättsäkerheten.

Men bara för att dom är svåra att döma, kan man inte ta klivet att anta att det i sin tur skapar den norm du pratar om. Vad har du själv för källor förutom denna författare?
  • FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 13:00:57 följande:
    ja jag tror att den typen av rättegångar sänder signaler till samhället. hur kan de inte göra det när de ofta får stor medial uppmärksamhet? som jag skrivit tidigare, flera av killarna i boken såg inte på sin handling som våldtäkt då de trodde att man fick göra vissa saker, som t.ex. saker som är svåra att bevisa i domstol. och de är knappast unika på något sätt. jag har ingen mer källa, men det är inte författaren i sig som är källan, utan alla hennes källor vilka är många. du har inte visat varken fakta eller källa öht, utan bara påståenden om att det inte är så som jag säger.
    Ja, signaler om vilken mardröm det skulle vara om en tjej man haft sex (i samförstånd) med plötsligt väljer att kalla det våldtäkt. Knappast signaler om att man kan våldta för att det är lätt att säga, i efterhand, att hon var med på det.
Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!