Inlägg från: Pucko Buffy |Visa alla inlägg
  • Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 9

zezziz skrev 2008-07-07 13:55:31 följande:
    Idag var jag och tog nya blodprover och hoppas innerligt att proverna blir klara och att doktorn hinner ringa mig imorgon och berätta vad de visade. Tror jag får börja äta 50 mg för jag känner absolut ingen skillnad sen jag började för 2-3 veckor sedan. När ska man börja känna effekt på tabletterna?
    har du precis börjat? Till mig sa de att tidigast efter tre veckor kommer man märka skillnad, för mig tog det fyra. Jag har efter sex veckor fått öka min dos till det dubbla och äter nu 50. Räkna inte med att få höja än om du precis har börjat med levaxinet.

Phust, nu har jag varit och handlat med svärmor till prinsens tårta i kväll, samt lagat lite pasta och köttfärssås. Nu har jag så ont i höften och är helt slut att jag lagt mig i sängen för att vila. Gött med bärbar dator så man kan surfa liggandes även om det är lite knepigt Har även pratat med sköterskan och ska till doktorn på onsdag verkar som om jag har fått en inflamation i höften utöver allt annat, när fasen ska det ta slut... vill ju inte behöva ha det så här tills man landar med näsan uppåt.
  • Pucko Buffy

Usch låter inge kul alls. Hoppas det löser sig snart.

• Pucko Buffy

Zezzie: ingen aning men har hört runt 1 här på tråden. Vill oxå gärna veta då vi planerar börja jobba på knotting så fort mina värden är ok.

Har varit hos doktorn idag... fick vänta i 2,5 timmar innan jag kom in till honom. Tur han är så bra som han är. Kollade ryggen och höfterna och har fått en remiss till röntgen för att kolla för säkerhetskull. Blev även beodrad ringa sjukgymnasten och boka tid samt fick muskelavslappnade piller så jag kan sova bättre om nätterna. Verkar som om jag kommit in i en ond spiral med smärtor och måste försöka bryta den. Ryggen var grymt stel i musklerna och jag står visst lätt framåtlutad på grund av det vilket gör att jag får mer ont. *suckar stort* ska aldrig detta ta slut någon gång, så man får bli som vanligt igen. Som pricken över i:et har jag även blivit förkyld... Ska man nu vara sjuk så ska man vara det ordentligt... och fasen om man klagar...hohoho...

Var tvungen att gnälla av mig lite så prinsen inte får allt.

Krya på er, kraaaaaaam PB

• Pucko Buffy

Tack trollet, sitter som på nålar just nu och borde eg gå o vila.. men det är så förbannat tråkigt Tog en Citadon och hoppas att det släpper snart.. kunde nog ta en extra om jag behövde.

Jag har en rolig doktor på vårdcentralen, han berätta att han själv en gång hade tagit två citadon brustabletter på fastande mage...vilket resulterade i att han blev väldigt yr. Han hade lyckats ta sig ner till jobbet, men blivit liggande på en brits och först efter kl 9 kunde han börja ta emot patienter. Han rådde mig att inte ta två på fastande mage... och framförallt inte som brustablett

• Pucko Buffy
    trollet83 skrev 2008-07-10 10:57:11 följande:
    Pucko Buffy: Ok, hoppas iaf att din smärta minskar snart så du mår bättre!Jag kan iaf säga att jag inte längre är så trött..tror det var nåt tillfälligt i måndags när det var dåligt väder samt några dagar förra veckan, visst nu e jag med trött men inte på samma sätt..
    Tack trollet. Jag har fått muskelavslappnande tabletter så jag får sova ordentligt. Lovar jag sov gott i natt
    Skönt att du mår bättre, det är jobbigt att vara trött, särskilt om man har en liten.

Fick precis reda på mina nya provsvar som togs igår (var hos doktorn för ryggen o höfterna och han var nyfiken så prover togs) T3 kommer jag inte ihåg exakt vad det låg på men det var nästan normalt, TSH hade dock gått ner till 22. Så skönt att veta att det går mot rätt håll. Visst är jag trött och har värk men inte på långa vägar så som det var förrut. Snart kanske jag orkar gå en promenad
  • Pucko Buffy

Åhh soffeli, skickar styrke kramar i massor. Aldrig roligt när det inte går bra. Kramar om i massor.

• Pucko Buffy
    veroniq skrev 2008-07-12 11:15:20 följande:
    hej jag är nu här blev tipsad av am zandra....tack...har inte fått det 100% fastställd ännu men ska till halmstad på måndag för undersökning av sköldkörteln....proverna visar på överproduktion....min levervärden är dåliga är det någon annan som har det problemet?kramar
    Välkommen hit. Hoppas du hittar bra info här då vi är en hel del som pratar här. Du verkar har drabbats av hypertyeros något jag inte har, så om leverns värden påverkas av det vet inte jag, men håller en tumme att du får bra svar här av någon som vet mer. Mår du mycket dåligt och hur märkte du att du inte var frisk? Hoppas att du får bra hjälp i Halmstad och bra info.

Kram PB
  • Pucko Buffy

Soffeli hur mår du och hur har det gått? Skickar styrkekramar i massor. /PB

• Pucko Buffy

Soffeli: Vet precis vad du går igenom jag fick missfall för många år sedan i vecka 8-10 (var lite osäkert på hur länge jag varit gravid). hoppas du mår bättre snart och att din dotter blir frisk inom det snaraste.

Min farmor sa ofta att en olycka kommer sällan ensam... inte så upplyftande men ibland allt för sant.

Nufsan: magen kan krångla ett bra tag har jag hört. (mina TSH värden är nere på 22 nu ) För min del var det dock konstigt. Jag hade konstant ont i magen, men den skötte sig hyggligt ordentligt om jag bara såg till att dricka ordentligt med vatten. Jag hade ett par ordentliga stopp, som jag nästan var på väg att åka in till sjukan för, men jag lyckades häva dem själv till slut. I övrigt skötte sig magen ganska bra. Nu när jag börjat med levaxinet har den där konstiga magsmärtan försvunnit (tog fyra dagar) men däremot så sköter den sig inte regelbundet. Nu käkar jag ju citadon till och från och det kan vara förstoppande i sig, men nog undrar man allt. Min egen teori är att kroppen är upp och ner och då svänger allt fram och tillbaka. Inget är som det borde, men det tror jag beror på att det tar sådan lång tid för levaxinet att nå ut i hela kroppen, där till ska den ju återhämta sig. Jag kör 20 ml duphalac på morgon för magen när den inte vill på några dagar. Funkar inte det ökar jag med ytterligare 20 ml på kvällen. Då brukar det släppa inom två dygn.

• Pucko Buffy

Hej zezziz, om du har hypo så är det nog inte så vanligt med operation om jag fattat rätt. Du har förlåg hormonproduktion och det avhjälps med att man tillför det i syntetisk väg i tablettform. Har man hyper tar man ibland bort körteln för att minska överproduktionen och då måste man tillföra levaxin i tablettform då kroppen inte längre producerar eget hormon.

Jag undviker oxå att äta kalciumprodukter i form av mjölk och fil precis isamband med att jag tar levaxinet, smör och ost äter jag dock. Jag tror det är bra att vara försiktig, men har det gått en stund så ska det ju inte vara någon större fara. Ibland tar jag levaxinet någon timma efter frukost för att vara säker. Min läkare sa att det var inte superviktigt att jag tog tabletterna på precis samma tidpunkt varje dag, då det är väldigt lång halveringstid på dem dvs det tar tid för dem att nå ut i hela kroppen.

• Pucko Buffy

Lill trojan skrev 2008-07-15 22:29:56 följande:

Hejsan jag är väldigt ounnig om detta min dotter visade på pku provet några dagar efter hon föddes att hon hade sköldkörtelsunderfunktion. Går de att göra någon operation som jag läser att vissa pratar om. har hon större risk att få missfall om hon blir gravid när hon blir vuxen. Vad är "bäst" underfunktion eller "överfunktion"Kan snälla någon förklara allt lite bättre för mig har aldrig riktigt förstått mig på de. Hon får 37,5ml lelaxin varje morgon och vi mäter dosen med jämna mellanrum har fått sänka den två gånger men aldrig höja den. Läkarna säger att hon inte löper någon risk att få problem i den kroppsliga eller mentala utvecklingen att inga barn som de upptäcks på och får medicin får problem. Stämmer de.
    Välkommen hit

Ibland föds barn med underfunktion av sköldkörteln och det är därför alla barn kontrolleras för detta när de är nyfödda. Din dottar har underfunktion dvs hypotyeros och vad jag vet är det inte opererbart. Om sköldkörteln inte börjar fungera kommer hon nog få äta levaxin resten av livet. Det ska dock inte vara någon större fara om man kontrollerar värdena med jämna mellanrum, precis så som ni redan gör. Om du kollar lite tidigare inlägg här i tråden så har jag för mig att några föräldrar skrev om sina barn. www.thyroid.se ger också bra info om både hypo och hyper.

lite artiklar:

www.vpfs.info/moten/ref_021121.html
    www.9manader.nu/gravid/planera/orosmoment/tyroidea/hypotyreos
    hem.passagen.se/medfodd.hypotyreos/lankar.htm
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
  • Pucko Buffy
    veroniq skrev 2008-07-17 10:35:54 följande:
    Usch är lite nervös nu ska få svaren på undersökningen/röntgen av min sköldkörteln idag....
    Hoppas det blir ett bra svar. Berätta gärna sedan vad de sa och vad framtida behandling blir.

*styrkekramar*
  • Pucko Buffy

Usch.. idag vill jag nog bara skrika lite... har värk i hela kroppen och är grymt trött. Ska hämta prinsen om en timma vid tåget o sen blir det hem o stoppa i sig en pilla. *suckar* Att detta inte ger med sig.. är såå trött på det.

• Pucko Buffy

Tack ni är underbara. Har nu varit nere hos sväronen och käkat pizza. Nu väntar jag på att prinsen ska komma ut från hemlighuset och joina mig i sängen. Blir kudden tidigt ikväll. Tabletten fick vänta så nu värker hela ryggslutet. Men med två muskelavslappnande och sen en citadon lär jag sova supergott. Sista jobbdagen för prinsen, sen ska han få ta hand om mig ett bra tag. Åhh vad jag ska mysa och njuta

• Pucko Buffy

fröken freja skrev 2008-07-25 12:30:09 följande:

Okej.Har man lägre chanser att bli gravid om man har hypothyroidism (behandlad sådan)?Kan man få pergotime även om ens partner ej har lämnat spermaprov? (han bor ej i Sverige).
    Nej är dina värden ok ska det inte vara någon minskad chans att bli gravid. Om du kan få pergo vet jag inte, hör med din barnmorska eller en gynekolog.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9