• LALLA1

Vi med högt FSH forts.

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Del 5
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

Öppnar en ny tråd eftersom den gamla stänger snart. Hoppas ni hitta hit allihopa
  • Svar på tråden Vi med högt FSH forts.
  • Ma Lu

Åh Kramis så ledsamt Jag vet hur jobbigt det känns nu men visst var det ert första ivf? Faktum är att statistiken bara ger en ca 30% chans att lyckas på ett försök så risken att misslyckas är faktiskt alltid större än chansen att lyckas. Första gången kan också ses som nåogt av en testomgång där man ser hur kroppen svarar på behandlingen och sen har man alla chanser att efter det finjustera för att optimera chansen nästa gång! Ni fick trots allt svar från äggstockarna och ett fint litet embryo tilllbaka och det ska ju ses som väldigt positivt Sen att det inte höll hela vägen är trist men då var helt enkelt det här lilla pyret inte "programmerat" till att bli mer än en liten cellklump. Sorgligt men sant

Jag hoppas nu för dig att din kropp inte ska haka upp sig som min gjorde efter första ivfet för ett år sedan utan att du ska få bra cykler och ska kunna satsa på en s.k. inf-relaterad graviditet Man har nämligen kommit underfund med att det inte alls sällan blir så att kroppen är hög på hormoner efter en behandling så man blir gravid under de näramste månaderna efter misslyckat ivf Jag känner faktiskt flera som lyckats med det! Hösten känns förstås evighetslångt borta men jag hoppas och tycker att du ska försöka ta sommaren till att vila både kropp och själ och ta hand om dig riktigt mycket! Unna dig själv lite lyx Massage kanske? Skäm bort dig själv och sambon lite extra, förösk hitta något som får dig att slappna av och ta det lugnt på ritkigt! Det viktigaste med försöket nu kan ju ses som att ni faktiskt fick ruva Vila i att paniken över att kanske inte få fram en enda blåsa eller ett enda ägg i princip är borta nu och satsa på en positiv målbild om att nästa gång bara kan bli ännu bättre Och dessutom - och nu låter jag som en läkare - du är ju så UNG ännu så du behöver ju inte ha ålderpanik ens Är man 45 och måste vänta en sommar kan det bli jobbigt på riktigt KRAAAAAM!

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • LALLA1

Hej!

Kramis; Det är väl SJÄLVKLART att du ska få bli lycklig och må bra gumman, du ska se att ordnar sig, Ni har ju fler försök kvar och försök att tänka som jag, ta denna sommar och försök själva och bara va, inte tänka så mycket på det hela och en sak till, hösten kommer snart, sommaren går ju så fort. Du och jag får kämpa ihop i höst helt enkelt.

Jag tycker det verkar som att du är en stark person som varit med om en hel del saker och ändå orkar du forsätta kämpa. Det är inte alla som kan det. Det blir Er tur, ska du se. Det tar bara lite längre tid tyvärr.

Vi har iallfall haft en kanonhelg, mycket fix hemma men även en tripp till Kolmården, som lilltjejen tyckte var jätteroligt.

Ha de

• kramis80
    Ma Lu: jag försöker se det som en testomgång, det går sådär... Men jag är faktiskt glad över att jag fick ruva och fick ett rätt så fint embryo det finns fortfarande chanser att lyckas trots fsh på 17. Ja tänk om man lyckas spontant nu direkt vore tokhäftigt vi kommer självklart försöka själva under sommaren, jag har inte gett upp tanken att lyckas.
    Mmm massage är skönt, kanske ska unna mig en spa-weekend Vi ska iaf ha en väldigt mysig sommar, ska vara på landet i 3veckor först och sen i spanien med några vänner i 1,5 vecka. Så jag längtar så till semester och det är bara 8 veckor kvar

hur mår magen?? är ju så nyfiken av mig

lalla: det känns faktiskt väldigt skönt att vi har fler försök och att vi fick köpa 3-pack och att vi gjorde det. För annars hade det nog kännts ännu värre... jupps nu ska vi ha en mysig sommar och bara ta hand om oss. Så får vi fortsätta framåt augusti. inte så många månader tills dess faktiskt.
    Skönt att ni haft en mysig helg och kolmården är ju härligt, jag älskar att kolla på djuren!

kram kram
    (¯`°?.¸ ♥ blir det nånsin vår tur? ♥ ¸.?°´¯)
  • Primrose

Kramis: Jag instämmer med Ma Lu och LALLA i deras tröstande ord. Vad skönt att du har så mycket trevlig och skön semester att se fram emot. Och vem vet ... det kanske blir som Ma Lu säger. Jag blev ju faktiskt gravid direkt efter två misslyckade ruvningar på raken, trots mitt FSH på 19. Det kan hända dig med!

• Ma Lu

Kramis: spa låter som en toppenidé Sen verkar det jätteskönt med både några veckor på landet lite borta från världen och dessutom lite "solgaranti" i Spanien Vi var två veckor i Spanien förra sommaren och bara latade oss och det var kanonuppladdning av batterierna efter alla bekymmer med första ivfet (Har en blogg som heter "Vårt första ivf" - tror jag - om någon vill läsa om den knaggliga vägen fram mot misslyckandet...).

Efter minuset då sökte jag upp både homeopat och osteopat och fick kroppen lite tillfixad (o knäckte bl.a. något i min nacke så att jag inte haft migrän sedan dess ) och tips om att vårda själen också och vikten av lugn och ro! Just att verkligen ta en stund varje dag när man är själv och tar det lugnt och inte har ljud runt sig funkade väldigt bra och avstressande på mig. Jag började med det på allvar i Spanien då jag på eftermiddagen brukade gå upp på rummet själv och duscha av mig salt/klor och sen låg jag på sängen med benen upp mot väggen och smorde in mig (Hade blivt rekommenderad yoga men var inte så taggad och då fick jag rådet att iaf ligga med benen uppåt och slappna av en stund varje dag för att förbättre blodcirkulationen i bäckenområdet ) Jag är iaf sån att när jag oroar mig kan jag inte sitta still utan har som myror i kroppen och springer från datorn till tvn till kylskåpet till... Glömmer hälften på vägen och stressar upp mig själv. Knappast nyttigt... Sen fortsatte jag med att ta tag i lite lätt träning i form av raska promenader med lätta hantlar (otroligt vad 0,5 kg extra i var hand kan göra ) och lite simning. Jag tror iaf jag ersatte lite av vätskan kroppen samlade iom sprejningen med muskler

Angånede magen så tror och hoppas jag att allt är så bra som det verkar enligt bm V. 32+0 imorn och bara fem veckor tills bebis är fullgången och bara sex veckor till första dagen de vill gå med på att sätta igång mig! Men det känns låååångt Tyvärr måste jag gå över vår ängladotters dödsdag och födelsedag innan dess och det känns läskigt och jobbigt men jag försöker att fokusera bortom det...

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • kramis80

har pratat med kliniken och de är ju otroligt gulliga, de försökte stötta å trösta mig men jag bara körde på och ville veta när jag kunde göra nästa behandling såhär efteråt känner jag mig lite dum. Men whatever! de fattar säkert.

vi hinner inte med ett försök till innan sommaren, även om jag skulle börja spraya nu innan nästa mens så är det för tight för att kunna ha ngn marginal på sprutandet. Men när jag får mens nästa gång ska jag ringa och så ska de planera in behandlingen så att jag kan göra äggplock direkt när de öppnar i v 33 Så det känns inte lika hårt som om man vart tvugen att vänta på att spraya förrän efter de öppnat igen... Nu hinns det istället med något hemmaförsök och sen så är det ju ändå semester fram tills äggplock blir.

så en massa goa drinkar ska det bli i sommar istället skål

Ma Lu: ska läsa din blogg!

Jag kan inte heller sitta still när jag är orolig eller stressad, blir jättehispig och glömmer allt. Men nu ska jag försöka ha en superhärlig sommar och sen se fram emot äggplock direkt när jag kommer hem från semestern Tror att när semestern väl är igång så kommer jag inte tänka lika mycket på barn och så. Sen så slipper jag ju förhoppningsvis mensen när vi är i spanien eftersom de ska planera äggplock så noga så kommer jag nog spraya ganska länge och det är inget mig emot. Hatar att ha mens. Det är en positiv sak med denna ivf att jag slapp ha mens på så länge

Härligt att magen mår bra och är du redan i v 32 här går det undan! härligt!! Hihi förstår att det känns långt men snart är du där! Häftigt!

Låter jobbigt att du måste gå igenom ängladotterns dödsag och födelsedag men det kommer gå bra gumman och tillåt dig själv att sörja om du behöver det! Men det kommer gå super!!! Lovar!

stora kramar till dig!

primrose: tack gumman! Ja tänkt om jag blir gravid nu innan nästa försök har bara en massa att se fram emot nu!

Hur mår du och magen??

(¯`°?.¸ ♥ blir det nånsin vår tur? ♥ ¸.?°´¯)
  • Tracy

Hej tjejer,
    har inlett ett massiv renoveringsprojekt (well, jag tittar ju mest på iofs) och internet är nere nästan hela tiden så jag hinner inte riktigt med här..
    Vad trist att det inte gick den här gången Kramis! Hejjar på nästa försök! Och det låter ju underbart med den där semestern du planerat in..
    Vad skönt att det gick bra på Nupp-testet Primrose (var inne o kikade på bilden ! Vi ska på UL i morgon, är hypernervös...vill så gärna vara kvar på mitt lyckomoln! Är i v 12+ngra dagar nu så jag ligger någon vecka efter dig.

Kram till er andra!
    /Tracy i hast

• Evie

Primrose - kikade till pyret i ditt galleri. Vad underbart! Skönt att NUPP gick fint. Måste kännas fantastiskt efter er långa, långa resa!

• Primrose

Lycka till med UL:et i morgon, Tracy!!

Magen och jag mår bra, tackar som frågar, kramis!

Tack Evie - ja det känns nästan otroligt!Glad

• Bubblare

Hej tjejer!

Nu är jag inte alls uppdaterad, men jag vill bara säga kämpa på kramis det kommer gå!
    Hoppas alla mina gamla vapendragare har det bra tracy, prim, lalla, och hej på er alla andra!!

För er som inte vet min story har jag högt fsh testat en Menopur behandling som fick avbrytas sen var det stopp, vände mig sen direkt till St Göran...

Var jag på mitt nybesök igår, och jag blir bara så trött, jag fick hålla mig flera ggr för att inte slå i bordet rycka med min journal och gå/eller börja storgråta vid flera tillfällen.

Men jag höll in för jag vet ju av erfarenhet att allt man gör/säger dokumenteras i ens journal.
    jag fick till svar att de "avråder" från behandling, de ser att mitt fsh var så högt och att det inte såg bra ut. däremot vill de självklart att jag ska ställa mig i ÄD kö. Men jag kom inte dit för att jag ville få en avrådning, jag kom dit för att jag vill göra fler behandlingar i privat regi...

har ju bara testat en behandling fick faktiskt till en början fram 2 äggblåsor, jag tycker inte (för min egen del) att de räcker rent resultat mässigt att dra slutsatser från, jag vill göra fler behandlingar, vare sig om de blir avbrutna eller ej.

det går inte att prata med dessa människor, ingen vill förstå, ingen vill hjälpa till. De slutatade med att jag ska lämmna bp dag 3 för att mäta fsh igen...deras gräns var någonstan vid 15...och även om mitt fsh (27) skulle ha sjukit , så kommer de nog att avråda som hon sa.

Funderar nu på att slänga journalen göra en ny utredning som om det var en första.

Behöver ert stöd, vad ska jag ta mig till, ingen vill lyssna?

Är lite svårt att hålla den positiva målbilen, men jag kämpar, och tänker även på er andra.

KRAM

Svar på tråden Vi med högt FSH forts.