• LALLA1

Vi med högt FSH forts.

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Del 5
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

Öppnar en ny tråd eftersom den gamla stänger snart. Hoppas ni hitta hit allihopa
  • Svar på tråden Vi med högt FSH forts.
  • Tracy

Hej tjejer!
    Hur är det med er? Försöker läsa ikapp men går fortfarande o lägger mig helt utmattad klockan åtta på kvällen så jag hinner knappt skriva. Här går det ganska bra, har haft en läskig urinvägsinfektion som gjorde mig jätterädd. Rekommenderar dock inte att googla på urnivägsinfektion + graviditet som jag gjorde...låg sömnlös i typ en vecka, och sen sa läkaren att det faktiskt inte var så farligt med såna infektioner. Så nu är jag väl hyfsat samlad igen, puh.
    Är det nytt clomifen du gör nu Bubblare? Åh vad härligt det vore om du kunde motbevisa nya kliniken! Håller tummarna för lågt lågt..
    /TracyC

• Primrose

Jag är så ledsen för din skull, tickan! Kramar.

Jag har haft litet trassel att komma in på FL och har massor av "plugg" så här i slutet av terminen.

Lalla: Lycka till i morgon hos läkaren! Jag har också hört att bidrottninggélén kan röra till det litet med ÄL. Men det ska ju vara bra också för fertiliteten enligt en del. Det är säkert inte klimakteriet det handlar om - det verkar för snabbt.
    Jag har mitt stora VUL den 5:e.

Kramar alla!

• Bubblare

Hallå,

nej jag ska bara mäta mitt värde igen, ingen pergo tack och lov!

Och jag tänker inte gå tillbaka till kliniken, det blir bara till gyn dr. ska dit 3 dagen, så det ser jag fram emot, men självklart än bättre vore att inte behöva gå alla

Tracy skrev 2008-05-20 19:42:57 följande:
    Hej tjejer!Hur är det med er? Försöker läsa ikapp men går fortfarande o lägger mig helt utmattad klockan åtta på kvällen så jag hinner knappt skriva. Här går det ganska bra, har haft en läskig urinvägsinfektion som gjorde mig jätterädd. Rekommenderar dock inte att googla på urnivägsinfektion + graviditet som jag gjorde...låg sömnlös i typ en vecka, och sen sa läkaren att det faktiskt inte var så farligt med såna infektioner. Så nu är jag väl hyfsat samlad igen, puh.Är det nytt clomifen du gör nu Bubblare? Åh vad härligt det vore om du kunde motbevisa nya kliniken! Håller tummarna för lågt lågt../TracyC
  • LALLA1

Hej på er!

Lycka till Bubblare med nytt prov, nu hoppas vi att värdet sjunkit rejält!!!

Idag så var jag hos min gyn och förklarde hur min månad varit med mensen och hon trodde att det förmodligen berodde på IVFen vi gjorde i slutet på mars och att kroppen inte kommit igång som den ska. Men hon skrev ut Gestapuran? som jag skule äta i 7 dagar så mensen kommer som den ska till nästa månad. Vad tror ni ska jag äta det eller bara låta kroppen vara lite? Blir lite osäker då det känns som jag laborerar med kroppen hela tiden. Min gyn sa att det är inget farligt att äta dom och kroppen "ballar" inte ut av det men ändå?

Ha det bra!!!

• kramiiis

hej hej!

har varit på konferens i 2dar och därför inte kunnat skriva ngt.

tickan: tänker på dig! *kram*

Tracy: hej gumman! Härligt att se dig!usch låter jobbigt med uvi, men skönt att det är bättre nu

primrose och Ma Lu: kram på dig o magen

Bubblare: håller fortsatt tummar för mirakel för dig!!!

Lalla: hmmm vet inte hur du ska göra med gestapuran. Säkert inge farligt att ta dem, men samtdigt som vill man ju inte laborera för mycket heller. hmmm. vet faktiskt inte vad jag hade gjort.

Sen måste jag bara säga att det finns helt otroliga människor. I förrgår kväll på konferensen så frågade killen som jag satt brevid när vi åt middag om jag var gift och hade barn. Och jag orkade faktiskt inte sticka under stolen med det utan sa precis som det var att vi försökt bli med barn en längre tid och nu håller på med ivf. Han lyssnade och verkade inte tycka att det var så skrämmande. Så 6h senare så hade vi gått igenom hela mitt liv och han lyssna, trösta och kom med tips, han stack inte bara därifrån som säkerligen många andra hade gjort. Helt otrolig! Så ibland ska man inte knipa käft när någon frågar, men det är väl kanske väldigt sällan ngn är så förstående...

kram på er

(¯`°?.¸ ♥ blir det nånsin vår tur? ♥ ¸.?°´¯)
  • LALLA1

Hej på er!!

Kramis; Kul att träffa någon sådär och verkligen kunna prata med :) Håller med dig när man väl säge om det är så är det ju skönt att inte behöva hitta på något.

Själv så hann jag inte börja äta Gestapuranet, då mensen kom ändå. Så denna månad så var min cykel bara 21 dagar!! Hoppas verkligen att det rättar till sig till nästa månad.

Ha det bra! Trevlig helg!!

Kramisar

• Primrose

Vad skönt att mensen kom, LALLA.

Kramis - ja, det kan vara så skönt att prata med någon som man inte har nagra känslomässinga band till. Vad härligt att han var intresserad.

Jag går här och väntar på kallelse till synfältsundersökning. Min endokrinolog tyckte inte att det var någon idé att kolla prolaktinvärdena - och jag gav upp. Han menade att det ändå inte var något att göra.... Men jag vill i alla fall gå på undersökningen utifall tumören skulle ha vuxit.

Tjingeling!

• Bubblare

Inne på dag 30 i cykeln som vanligt svårt att veta när den kommer, vi får se..

Hoppas det är bra med er andra, ska bli skönt med lite semester senare, jag behöver samla kraft efter den jobbiga hösten och våren.

Hej!

• kramiiis

primrose: hmmm vadå ingen idé att kolla prolaktinet?! Hmmm tycker du ska gå på undersökningen.

bubblare: jag har själv dum mens för tillfället den komma redan igår på dag 21 och jag har haft spottings sen i tisdags. Hoppas din kommer snart och att FSH visar ett lååågt värde
    Ja semester ska bli så skönt. Jag behöver oxå det känner jag trots deltidssjukskrivning sen 1år tillbaka så behöver jag bara få vara ledig. Mina krafter är redan nere på minus.

(¯`°?.¸ ♥ blir det nånsin vår tur? ♥ ¸.?°´¯)
  • Primrose

kramiiis: Ja, jag ska absolut gå på synfältsundersökningen. Jag väntar på kallelsen men det blir i slutet av juni, hoppas jag. Det ska visst göras i c:a v. 20 första gången.

Ja, vi är alla värda litet semester! Jag pluggar nu, men känner att även jag behöver komma bort litet. I början av juni har min man två veckors semester och efter UL:et den 5:e kommer vi att kvista iväg någonstans.

Svar på tråden Vi med högt FSH forts.