• LALLA1

Vi med högt FSH forts.

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Del 5
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

Öppnar en ny tråd eftersom den gamla stänger snart. Hoppas ni hitta hit allihopa
  • Svar på tråden Vi med högt FSH forts.
  • Ma Lu

Bubblare: Du ska få akukliniken men jag varnar dig för att det i längden blir dyrare med aku där än osteopaten

Det låter ju inte dumt med Metformin då! Och cystan kan nog vara en följd av Menopuret

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Primrose

Jag håller med om att akupunktur blir dyrt. Själv gick jag bara dit i samband med mina IVF:er - totalt en 10 gånger eller så.

• kramiiis

bubblare: härligt att nya gyn var bra Nu ska du få hjälp! Tråkigt med cystan...

själv har jag precis pratat med CvL och jag börjar spraya redan 14juni för att få slippa ha mensen i slutet av juli när vi är i spanien. Det blir mycket spray men jag gör vad som helst för att slippa min mens när vi är utomlands. Annars hade jag inte kunnat vara utanför huset... tråkigt på en solsemester. Så jag är faktiskt glad. Och så har vi planerat in preliminärt ÄP i slutet av v33!
    Han föreslog att jag skulle skjuta på mensen istället för att spraya länge, men jag vill ju inte skjuta på ivf:en och det förstod han ju.
    Älskar när jag får min vilja igenom utan tjat. De är trevliga på CvL. Får ngt förhöjd sprutdos 200 IU puregon istället för 175 och får faktiskt spruta i hela 9 dar utan att kunna nå dem. Men han vågade sig på det, eftersom jag reagerade så segt senast...

kram på er i värmen

(¯`°?.¸ ♥ blir det nånsin vår tur? ♥ ¸.?°´¯)
  • Bubblare

I hear you sisters...

Kramis det låter ju fantastikt, och så får du ju som du vill! Alla vinner!
    ha en superhelg, nu ska jag snart sluta jobba, sedan är det AW!!

• kramiiis

bubblare: hoppas helgen blir skön!

ja exakt alla vinner, eller jag iaf och det är huvudsaken Egentligen är det emot deras regler att spruta när man inte kan nå dem, men han sa att jag ändå skulle kommit på kontroll först efter 9 sprutdagar så det gjorde ju ingen direkt skillnad... Så skönt att ha planerat in det. Då har jag ngt att se fram emot efter semestern

(¯`°?.¸ ♥ blir det nånsin vår tur? ♥ ¸.?°´¯)
  • LALLA1

Hallå!! Här inne händer det inte mycket. Hur är det med er alla?

Själv så händer det inte så mycket, går på min akupunktur och hoppas att mensen som förmodligen kommer att komma, ska komma som den ska denna månad. (hade 21 dagar sist). Har för andra eller tredje månaden irad nu ont i ena bröstet från ungefär äl till mensen kommer. Har inte haft så förrut. Någon som känner igen sig? Jag blir så nojig, tycker jag klämmer på tuttarna hela tiden, med rädsla för att hitta något.

Kram på er!!!!

• Bubblare

Lallla!

Jag har haft precis lika som du. Ömande bröst från strax innan Äl till strax innan mens, blir själv lite nojig och börjar kolla. Men sen tänker jag att om jag skulle hitta något så kan det lika gärna vara en körtel som är svullen, så det är ingen ide att klämma när man är öm, utan när det inte alls känns.

Nej det händer inte så mkt hämtade precis ut mitt metformin som jag ska knapra i 3 månader, och självklart ska jag nu bli gravid! Eller hur! Tror faktiskt detär rätt läkemedel för mig, pappa har diabetes, jag har ett enormt sockersug, kan få blodsockerfall ...metforminet ska ju skapa en bra miljö i kroppen och tydligen har det även med insulinet att göra...måste läsa på..

kram från mig!

LALLA1 skrev 2008-06-03 11:39:21 följande:
    Hallå!! Här inne händer det inte mycket. Hur är det med er alla? Själv så händer det inte så mycket, går på min akupunktur och hoppas att mensen som förmodligen kommer att komma, ska komma som den ska denna månad. (hade 21 dagar sist). Har för andra eller tredje månaden irad nu ont i ena bröstet från ungefär äl till mensen kommer. Har inte haft så förrut. Någon som känner igen sig? Jag blir så nojig, tycker jag klämmer på tuttarna hela tiden, med rädsla för att hitta något. Kram på er!!!!
  • LALLA1

Hej igen!

Ja du har säkert rätt Bubblare det är bara så frustrerande att det ömmar hela tiden och så sitter man och inbillar sig saker.

Hoppas att Metforminet funkar för dig!! Håller tummarna!!

Kram Kram

• Primrose

Jag uppdaterar! Vi väntar en liten pojke.

VILL BLI GRAVIDA:
    Bubblare: Sprutstart Menopur, 18/3, avbrutet endast 1 blåsa. Ta nya tag...Ringa gyn 12/5
    Lalla1: viloläge, ny IVF planerad augusti. Behandling med akupunktur fram tills dess och under IVFen.
    Kramis80: sprutstart 3/4 175 iu puregon, vul 9/4 , ÄP 15/4, ET 17/4.
    tjaldur: ÄP 30/4

GRAVIDA:
    Primrose: 3/3 testade +, vul 19/3 (v.7), vul 14/4 (v.10), NUPP 1/5, UL 3/6 (v. 19), BF 31/10
    Tracy: 3/3 testade +, vul 8/4 (v. 10)

BEBIS:

• LALLA1

Oh GRATTIS Primrose!!!!!! Med detta fantastiska besked antar jag att allt gick bra på UL?

Kramis

Svar på tråden Vi med högt FSH forts.