• JANI

hjääälp ni som har engelsktalande sambo!!!!!

Ni som har en engelsktalande sambo ( inte svenska) hur har ni gjort när ni flyttat till Sverige?
    Hur har ni hittat jobb?, har sambon lärt sig svenska först?
    Hur klarar man det ekonomiskt?
    Snälla ge mig rad och tips

Tack

• Svar på tråden hjääälp ni som har engelsktalande sambo!!!!!
  • Little J

Ja inom IT branschen är det ju enklare att få arbete eftersom mycket av arbetet sker på "IT-språk", som tex kodning, programmering etc...
    Min sambo arbetar som webdeveloper och har som sagt kunderna kvar i UK, det är ju också en variant om man har den möjligheten.

Jani, vad arbetar din man med idag och finns det någon chans att han kan fortsätta med det här i Sverige?

Förresten kan man inte gå SFI kurs här Sverige innan man fått personnummer eller registrerat sig hos Migrationsverket (fått uppehållstillstånd?). Så därför kan ju som sagt Folkuniversitetet vara ett bra alternativ.
    Det finns också en hel uppsjö med engelsk-svenska kurser som man köper som CD skivor/böcker och "pluggar" själv med i datorn.

• Lilith74

Min man flyttade från Irland hit till Sverige i torsdags och började på svenska i tisdags. Inte SFI, de verkar vara oerhört långsamma och ojämna.
    Han har inget jobb än men det räknar vi med att han hittar inom en månad kanske. Vi har sålt ett hus på Irland så vi har pengar tillsvidare...

• Lilith74

Man behöver personnummer hos Folkuniversitet också... men det är ju urlätt att få, gå till Skatteverket bara så kommer det på tre dagar.

• Little J

oke Lilith74...trodde man inte behövde det. men som du skrev så är det faktiskt lätt att få ett personnummer

• Mosie

Min sambo och jag funderar pa att flytta till sverige inom nagra ar, Sambo ar Australiensare sa engelska ar hans forsta sprak. Han haller pa att lara sig svenska lite sakta men sakert nu nar dottern borjar prata. Han hoppas pa att kunna fortsatta sitt foretag (IT, Systemutvecklare) i Sverige och behalla sina Australiensiska klienter har och sen hitta nya i Sverige. Nagon som har erfarenhet av just bygga natverk av klienter i sverige. Finns det ett stort behov av systemutvecklare (ej anstallning dock, utan frilans)? Vi vill flytta tillbaka till mina hemtrakter vilket ar Lulea, dar vet jag IT ar stort, men ingen aning om hur han ska hitta klienter.

• Liyah

Hej där,

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, för jag har precis samma fundering som du, Jani. Min fästman är engelsman och han vill hemskt gärna bo i Sverige med mig, jag är svensk. Jag är inte redo för att flytta till England ännu, min hälsa stoppar mig. Jag hälsar gärna på i några veckor och så, men det är allt just nu. Man måste ju lyssna till sitt hjärta. Men vi vill som sagt bo tillsammans här, men han är för rädd för att vi inte ska klara det ekonomiskt eftersom han är så rädd att han aldrig ska hitta ett jobb i Sverige. Han behöver alltså ett jobb direkt här, han vill jobba och försörja familjen, men jag kan alltså försörja honom i början någon månad men sen är det nog kört. Vi vet inte heller vad vi ska göra, det är så svårt. Han borde kanske bara flytta? Så säger många till mig. Men det går ju inte att bara flytta. Bostad för oss kommer allt finnas när han flyttar hit, men han oroar sig så mycket, vet inte hur detta ska gå till (Jag gjorde en tråd om detta för någon dag sen) jag önskar vi kunde hitta ett jobb nu till honom, han skulle flytta direkt om han hade ett jobb här. Han måste ju lära sig svenska, och det kommer han, han lär sig så snabbt. Men han kan inte prata flytande svenska hur fort som han önskar.

Så hur ska kan hitta jobb? Jag försöker tänka positivt, men vi kommer ingenstans. Jag vill att han ska jobba med det han kan och tycker om, och det är musik, han lär ut gitarr i England till små barn, privat och i skolor. Men vi kämpar vidare, försöker kolla mycket online men hittar inget med musik. Fast min kära mamma sa att han faktiskt kan söka jobb i Sverige från England, är det så? Låter krångligt.

• JANI
    Liyah skrev 2008-05-07 22:38:41 följande:
    Hej där,Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, för jag har precis samma fundering som du, Jani. Min fästman är engelsman och han vill hemskt gärna bo i Sverige med mig, jag är svensk. Jag är inte redo för att flytta till England ännu, min hälsa stoppar mig. Jag hälsar gärna på i några veckor och så, men det är allt just nu. Man måste ju lyssna till sitt hjärta. Men vi vill som sagt bo tillsammans här, men han är för rädd för att vi inte ska klara det ekonomiskt eftersom han är så rädd att han aldrig ska hitta ett jobb i Sverige. Han behöver alltså ett jobb direkt här, han vill jobba och försörja familjen, men jag kan alltså försörja honom i början någon månad men sen är det nog kört. Vi vet inte heller vad vi ska göra, det är så svårt. Han borde kanske bara flytta? Så säger många till mig. Men det går ju inte att bara flytta. Bostad för oss kommer allt finnas när han flyttar hit, men han oroar sig så mycket, vet inte hur detta ska gå till (Jag gjorde en tråd om detta för någon dag sen) jag önskar vi kunde hitta ett jobb nu till honom, han skulle flytta direkt om han hade ett jobb här. Han måste ju lära sig svenska, och det kommer han, han lär sig så snabbt. Men han kan inte prata flytande svenska hur fort som han önskar.Så hur ska kan hitta jobb? Jag försöker tänka positivt, men vi kommer ingenstans. Jag vill att han ska jobba med det han kan och tycker om, och det är musik, han lär ut gitarr i England till små barn, privat och i skolor. Men vi kämpar vidare, försöker kolla mycket online men hittar inget med musik. Fast min kära mamma sa att han faktiskt kan söka jobb i Sverige från England, är det så? Låter krångligt.
    HEj Liyah!

Oj det låter som om jag skrivit ditt inlägg!! MIn man måste också ha jobb direkt annars klarar vi det inte. Man kanske ska bara våga att ta steget och flytta? det är inte lätt!
    Visst kan han söka online, kör på någon kanske nappar
    Till att börja med kan han kanske tänka sig jobba med något annat? När han kan lite svenska och är där kan han söka jobb inom musik?
    hoppas det löser sig
  • 0 maja 0

hej
    min kille är från england och flyttade hit för lite mer än ett år sedan. allas erfarenheter i den här tråden har varit mycket "det är jättelätt" osv. självklart ska ni flytta om ni vill det ordnar sig så klart till slut! vi ångrar absolut inte att vi flyttat.
    men jag tycker det vara dumt att tro att det är lätt att få jobb. min erfarenhet är att det kan vara väldigt svårt (min kille sökte iallafall hundra jobb och han är ändå utbildad och arbetat inom psykiatrin bland annat men han sökte allt) även om eller pga av att vi bor i sthlm. efter ett halvår fick han ett slavjobb att städa hemma hos folk några timmar i veckan och byggjobb nån timme (det var väldigt dåliga villkor för de som jobbade på båda jobben). nu har han ett jobb inom hemtjänsten som han trivs bra med.

allt handlade ju så klart om språket. min kille hade pluggat svenska i england men det tar ju ofta tid (spec för engelsktalande i sverige då alla vill tala engelska!)

personnr är inga problem att få som engelsman. hur som helst jag är jätteglad att vi har flyttat men det var inte lätt och jag har hört många liknande situationer. vill bara ge lite varierad information..
    men som sagt det går alltid bra i slutändan, lycka till!

• Little J

Det beror ju helt och hållet vilken bransch man arbetar inom, hur arbetsmarknaden ser ut. Vissa yrkesområden fungerar bra även om man inte behärskar svenskan bra.
    Problematiken att alla vill prata engelska när dom träffar på en engelsktalande person känns väldigt väl igen.
    Men visst håller jag med dig "0 maja 0" att det lätt kan förstås som att det skulle vara enkelt. Det är aldrig enkelt för någon att flytta till ett nytt/annat land.

• 0 maja 0

just med arbetsmarknaden finns det ju ingen marknad som är i lika stort behov av arbetskraft som vården där min kille jobbar, men visst det är ju jobb som definitivt kräver svenska. men jag håller med typ datajobb och sånt brukar kanske vara lättare då det ofta är internationella företag

vill bara påpeka att jag inte vill låta helt negativt, jag tycker absolut att det är värt att flytta till ett annat land. men anledningen till att vi inte helt slogs ned av att leva på mitt studielån i över ett halvår (plus att min kille såklart mådde dåligt över att gå arbetslös och söka jobb hela dagarna) var just att vi var så förberedda på att det kunde bli jobbigt. vi hade hört så många historier innan då killen flyttat hit men förhållandet tagit slut då det blivit för jobbigt och han inte lyckats få jobb. så jag menar i all välmening att jag tror man har större chans att klara sig igenom det om man är förberedd på att det kan bli jobbigt. sen kan det ju gå superlätt och han kan ju få jobb på en gång, då blir ni ju bara ännu gladare!

hur som helst lycka till!

• MilaWÖ

Hej på er!
    Jag själv har kommit hit för 7 år sedan, och är från Brasilien. Jag kan förutom engelska, spanska, men det enda språk som gäller är svenska, speciellt i mitt yrke - är ekonom. Men, med stor vilja är jag säkert att vem som helst lyckas. Jag lärt mig språket fort och gick till olika ställe för att kunna få åtminstone en praktik - fick en praktik, som ledde till ett jobb under kort tid, men fick referens till andra jobb tills det jag har idag.
    Det var inte lätt, men det går med rätt inställning. Ge inte upp för tidigt! Lycka till!

• Koffie

Little J skrev 2008-05-15 18:14:01 följande:

Problematiken att alla vill prata engelska när dom träffar på en engelsktalande person känns väldigt väl igen.
    Det här argumentet dyker upp lite då och då - och det gäller väldigt generellt i länder där folk är glada för att få showa off sina språkkunskaper. Men det ÄR inte ett riktigt bra argument - för faktum är att ansvaret faktiskt också ligger på den som vill lära sig landets språk att se till att få använda det! Det är bara lättja, brist på motivation och jag vet inte vad som gör att man i ett sånt läge faller tillbaka på engelskan! Man KAN faktiskt vänligt be samtalspartnern om att BARA prata svenska för att man själv vill lära sig svenska och för att kunna integrera sig väl i det land man är.

De flesta inhemska som byter över till engelska gör det av någon sorts glädje att få prata engelska plus att göra det lättare för den andre - och de tänker inte på att de då sabbar möjligheten att få prata landets eget språk. Min erfarenhet och övertygelse är att man faktiskt får ta lite ansvar själv när man lär sig ett språk!

Och det här är inte direkt riktat mot Little J - utan ett mer allmänt tillägg till debatten
  • Koffie
    Liyah skrev 2008-05-07 22:38:41 följande:
    Men han kan inte prata flytande svenska hur fort som han önskar.Så hur ska kan hitta jobb? Jag försöker tänka positivt, men vi kommer ingenstans. Jag vill att han ska jobba med det han kan och tycker om, och det är musik, han lär ut gitarr i England till små barn, privat och i skolor. Men vi kämpar vidare, försöker kolla mycket online men hittar inget med musik. Fast min kära mamma sa att han faktiskt kan söka jobb i Sverige från England, är det så? Låter krångligt.
    Hej Liyah!
    Vi valde att flytta först när min man pratade hyfsad svenska och hade jobb - men då hade vi ett hus därnere som var tvunget att bli sålt för att vi annars inte skulle ha några pengar.
    I ert fall så finns ju möjligheten också att faktiskt flytta utan jobb. Det finns ju möjligheter att inom eu få a-kassa om man söker jobb i ett annat eu-land under 3 mån, t ex. Nu kanske det inte blir aktuellt för din kille - men jag ville visa på en möjlighet.
    Dessutom så finns det (intensiv)kurser i svenska som är tillräckligt bra och snabba för att man på 1-2 månader faktiskt pratar så pass bra svenska att man kan söka jobb. Den grupp de funkar bäst för är just människor med en annan "germansk" språkbakgrund (engelska, tyska, holländska, isländska). Man behöver inte vara något språksnille för att lyckas med det - men man måste vara hyfsat motiverad, är man halvhjärtad fixar man det inte speciellt bra.Men det gäller ju öht med språkinlärning.

Och javisst - naturligtvis kan din kille söka jobb i Sverige ifrån England! Så gjorde vi också. Nu för tiden med internet och billig telefoni funkar det hur bra som helst. Intervjuerna kommer förstås antagligen vara i Sverige, men jag har själv haft några telefonintervjuer, så det går ju det med.

Sedan är musikbranchen lite lurig, förstås. En hel del jobb får man på kontakter (spelningar osv) och om ni bor i en storstad är det svårt med musiklärartjänster. De finns oftare att få i små orter ute på landet. Det kanske är värt att tänka på om ni t ex bor i Stockholm? För då finns inte så mycket jobb utannonserat, utan behöver man få in en fot genom kontakter och DÅ brukar det gå rätt bra att komma in som inhoppare/vikarie och hanka sig fram ett tag innan man kan få en fast tjänst?
  • Little J

En sak som ofta slår mig är när en person med engelska som modersmål pratar, då är det helt OK att dom inte anstränger sig att prata svenska.
    Men när tex en person från ett land där man inte har engelska som modersmål pratar på engelska, då brukar det inte vara lika OK att använda engelskan. Kommentaren blir ofta lätt...bäst du lär dig svenska!

Vet inte om ni känner till det där heminredningsprogrammet på tv3, där två killar stylar folks hem. Ena killen där, Simon, är britt och han svarar alltid på engelska fast alla pratar svenska med honom och han förstår/pratar svenska. Där kan man verkligen prata om att ett språk har blivit nishat i en tvshow bara för att det verkar coolt.

• JANI
    Koffie skrev 2008-05-23 11:42:13 följande:
    Hej Liyah!Vi valde att flytta först när min man pratade hyfsad svenska och hade jobb - men då hade vi ett hus därnere som var tvunget att bli sålt för att vi annars inte skulle ha några pengar. I ert fall så finns ju möjligheten också att faktiskt flytta utan jobb. Det finns ju möjligheter att inom eu få a-kassa om man söker jobb i ett annat eu-land under 3 mån, t ex. Nu kanske det inte blir aktuellt för din kille - men jag ville visa på en möjlighet.Dessutom så finns det (intensiv)kurser i svenska som är tillräckligt bra och snabba för att man på 1-2 månader faktiskt pratar så pass bra svenska att man kan söka jobb. Den grupp de funkar bäst för är just människor med en annan "germansk" språkbakgrund (engelska, tyska, holländska, isländska). Man behöver inte vara något språksnille för att lyckas med det - men man måste vara hyfsat motiverad, är man halvhjärtad fixar man det inte speciellt bra.Men det gäller ju öht med språkinlärning.Och javisst - naturligtvis kan din kille söka jobb i Sverige ifrån England! Så gjorde vi också. Nu för tiden med internet och billig telefoni funkar det hur bra som helst. Intervjuerna kommer förstås antagligen vara i Sverige, men jag har själv haft några telefonintervjuer, så det går ju det med.Sedan är musikbranchen lite lurig, förstås. En hel del jobb får man på kontakter (spelningar osv) och om ni bor i en storstad är det svårt med musiklärartjänster. De finns oftare att få i små orter ute på landet. Det kanske är värt att tänka på om ni t ex bor i Stockholm? För då finns inte så mycket jobb utannonserat, utan behöver man få in en fot genom kontakter och DÅ brukar det gå rätt bra att komma in som inhoppare/vikarie och hanka sig fram ett tag innan man kan få en fast tjänst?
    ç

Moster Ia: Hur fungerar det med a-kassa om man söker i ett annat eu land?, utbetalas det i sverige eller i vårt fall Spanien??

little J: har faktiskt också tänkt på det , håller helt med
  • Koffie

little j: håller med om fenomenet i sig - men det är då absolut inte speciellt begränsat till engelskspråkiga. Det är säkert ett av de vanligaste klagomålen hos fransmän, holländare, belgare, italienare,.... här i Sverige. Och i Nederländerna, där folk överlag är lika glada i engelskan som svenskarna är, har man samma problem som utlänning, som försöker lära sig språket.

Jani: Man måste få ett speciellt tillstånd från det egna landets a-kassa/arbförmedling först - och man får med sig det egna landets arblöshetsersättning under de tre månaderna. Man räknas fortfarande som arbetslös i Sverige.

• sannabertling
    Little J skrev 2008-04-24 17:35:48 följande:
    oke Lilith74...trodde man inte behövde det. men som du skrev så är det faktiskt lätt att få ett personnummer
    Hej, min pojkvän flyttade hit för en vecka sen från london, men dom vill inte ge honom personnr förrän han har skaffat sig ett jobb eller om ja kan bevisa att jag kan försörja oss båda, o de kan ja inte för ja är bara studerande och bara hyran är på 5000 och de ja får från csn är 8000 liksom och så ville dom ha bevis på att han har en hel sjukförsäkring o massa sånt.... hur kunde ni få personnr så lätt ?
  • Ingrid83

Min man och jag ska flytta till Sverige i Agusti... Vi har det sa bra att min man ska ta over min fars foretag. Sa dom forsta aren kommer han ga brevid min pappa och lara sig spraket och jobbet. Min man ar fran skottland och sa ar min mamma som bott i Sverige i 30ar nu.. Tror inte han kommer ha varst mycket problem men da har han redan ett jobb. Och personnummer far han latt da han har jobb och ar gift med mig som ar svensk medborgare.

• JANI

Pers nr får man väl automatisk när man ansöker om uppehållstillstånd

**Jani **
  • cengstrm

När jag kom till Sverige från Tanzania hade jag svårt att få jobb men som tur hittade jag Elance som hjälpte mig med lite pengar. Det är lätt att få visa uppdrag via Elance om man kan engelska och det beror på branschen. Jag jobbade inom ekonomi. Kolla på länken, det kan vara något för dig https://www.elance.com/?rid=3SD9J 

Caroline Engström
Svar på tråden hjääälp ni som har engelsktalande sambo!!!!!