Liyah skrev 2008-05-07 22:38:41 följande:
Men han kan inte prata flytande svenska hur fort som han önskar.Så hur ska kan hitta jobb? Jag försöker tänka positivt, men vi kommer ingenstans. Jag vill att han ska jobba med det han kan och tycker om, och det är musik, han lär ut gitarr i England till små barn, privat och i skolor. Men vi kämpar vidare, försöker kolla mycket online men hittar inget med musik. Fast min kära mamma sa att han faktiskt kan söka jobb i Sverige från England, är det så? Låter krångligt.
Hej Liyah!
Vi valde att flytta först när min man pratade hyfsad svenska och hade jobb - men då hade vi ett hus därnere som var tvunget att bli sålt för att vi annars inte skulle ha några pengar.
I ert fall så finns ju möjligheten också att faktiskt flytta utan jobb. Det finns ju möjligheter att inom eu få a-kassa om man söker jobb i ett annat eu-land under 3 mån, t ex. Nu kanske det inte blir aktuellt för din kille - men jag ville visa på en möjlighet.
Dessutom så finns det (intensiv)kurser i svenska som är tillräckligt bra och snabba för att man på 1-2 månader faktiskt pratar så pass bra svenska att man kan söka jobb. Den grupp de funkar bäst för är just människor med en annan "germansk" språkbakgrund (engelska, tyska, holländska, isländska). Man behöver inte vara något språksnille för att lyckas med det - men man måste vara hyfsat motiverad, är man halvhjärtad fixar man det inte speciellt bra.Men det gäller ju öht med språkinlärning.
Och javisst - naturligtvis kan din kille söka jobb i Sverige ifrån England! Så gjorde vi också. Nu för tiden med internet och billig telefoni funkar det hur bra som helst. Intervjuerna kommer förstås antagligen vara i Sverige, men jag har själv haft några telefonintervjuer, så det går ju det med.
Sedan är musikbranchen lite lurig, förstås. En hel del jobb får man på kontakter (spelningar osv) och om ni bor i en storstad är det svårt med musiklärartjänster. De finns oftare att få i små orter ute på landet. Det kanske är värt att tänka på om ni t ex bor i Stockholm? För då finns inte så mycket jobb utannonserat, utan behöver man få in en fot genom kontakter och DÅ brukar det gå rätt bra att komma in som inhoppare/vikarie och hanka sig fram ett tag innan man kan få en fast tjänst?