• Miss Finland

Vill ha igångsättning!

Är så otroligt rädd att något ska häna bebisen de sista 2 veckorna av graviditeten, eftersom 3 av mina vänner har förlorat sina babysar i magen då.
    Har fått för mig att om jag får en igångsättning, så slipper jag gå runt hemma och vara orolig tills förlossningen startar...

Någon annan som önskar sig igångsättning??
    Kanske man kan ge varandra råd och så...?
    Hör av er!

• Svar på tråden Vill ha igångsättning!
  • varfördåför

som sagt är det nog gasnksa svårt att få det. du måste prata med aurora hjälpen och överläkaren och allt. bäst att börja i tid då. och ska jag vara helt ärlig med dig, så tror jag verklgen inte att du vill ha en igångsättning med första. det är inte roigt alls med igångsättningar och första förlossningen är nog jobbig som den är. risken är överhängande att det blir för jobbigt och slutar med klocka eller snitt, det är därför som det är så svårt att få det godkännt!

• Miss Finland

Jag förstår... Måste väl bara hoppas och be att allt kommer att ordna sig..

• varfördåför

det kommer nog att gå bra för dig ändå, han en possitiv syn på förlossning och se ett lyckat resultat framför dig oroarmansig för mycke så kan det ju bli jobbigt fast det går bra också.

• KG76

Prata med din barnmorska hur du känner. Jag har pratat både med överläkare och kuratorer pga min förlossningsrädsla. Kanske kanbesök hos kurator/psykolog hjälpa och få dig att tänka positivt.
    Besöken hos mödravården är ju till för att kolla att allt är OK med dig och bebisen.
    Finns det någots om gör att du tror att du ska drabbas på samma sätt som dina vänner?
    Om din bebis mår bra i magen plockar vill inte sjukvården att den ska komma uti förtid.
    Förstår att det måste vara jättejobbigt men som flera av oss sagt: det som drabbar andra behöver inte drabba dig.

• Miss Finland

Jag har redan haft 1 missfall, och ett ofostrigt graviditet, och vi har kämpat för detta i över 2 år... därför känns inget säkert för mig

• denna där

Grejen är den att man ogärna sätter igång någon utan en direkt fysisk orsak. Alltså att det skulle vara fara för mamman eller barnet.
    Detta på grund av att beräknat förlossningsdatum är faktiskt inte hugget i sten
    Det kan diffa på 2 veckor + och -.
    Låt säga att dom igångsätter dig i v. 38 men när bebis kommer ut så är den inte alls redo för det, den skulle behövt stanna 2 veckor till t.ex...

En igångsättning är heller inte det optimala för varken mor eller barn. Igångsättningar är ofta segdragna och stressande för bebisen som faktiskt inte hunnit göra sig redo för entren till världen...

Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Fnurra

denna där skrev 2008-04-01 14:10:40 följande:

En igångsättning är heller inte det optimala för varken mor eller barn. Igångsättningar är ofta segdragna och stressande för bebisen som faktiskt inte hunnit göra sig redo för entren till världen...
    Internationell forskning visar att det är bättre att sätta igång en förlossning än att låta graviditeten gå över tiden. Läs den här länken om du vill veta mer:
    www.st.nu/asikter/debatt.php&id=719596
  • denna där
    Svar på #17
    Fnurra skrev 2008-04-04 22:40:27 följande:
    denna där skrev 2008-04-01 14:10:40 följande:Internationell forskning visar att det är bättre att sätta igång en förlossning än att låta graviditeten gå över tiden. Läs den här länken om du vill veta mer: www.st.nu/asikter/debatt.php...
    Här i sverige är vi helt sjukt duktiga på att låta en mamma gå 2-3 veckor över tiden. Säg att hennes BF är feluträknat med två veckor och man tror att hon går över 2 veckor men egentligen går hon över 4 veckor...
    (samma sak om man blir igångsatt 2 veckor för tidigt och ens BF datum är felräknat på två veckor då kanske man bara är i v. 36 egentligen...)

Det finns en bra sjukvård idag och att föda en bebis som behöver prematurvård någon dag är ju oftast inga problem men om en bebis ligger kvar i magen vars moderkaka slutat fungera så hjälper ju inte någon vård alls för den bebisen.

citat: Vetenskapliga studier har kommit fram till att risken för fostret och modern är lite lägre med en tidig igångsättning, vilket även den svenska Socialstyrelsen håller med om. Men skillnaden är liten. Så liten att man i Sverige låter icke-medicinska skäl bestämma tidpunkten för en igångsättning.
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Miss Finland

Vad fasiken ska man göra fr att få en igångsätning??? dem verkar ju inte ta mig på allvar....

• luckysun

Ta med din man till läkaren, var tuffa och ställ krav på grund av det du varit med om.

• saramg

Hejsan, tänkte bara dela med mig av min egen erfarenhet av igångsättning. Jag blev igångsatt i vecka 42 +3. Det tog ca 45 min innan mina värkar startade. Jag fick fruktansvärt starka värkar på en gång och det var ca 1,5 min emellan dem. Vad jag har förstått i efterhand så är det ganska vanligt att värkar som kommer med en igångsättning är mycket mer intensiva och starka. Jag tyckte inte alls om känslan, det kändes inte alls naturligt. Jag hoppas verkligen att jag får egna värkar med mitt nästa barn. Min son föddes frisk och pigg för 3år sen. Men eftersom jag tillslut inte orkade mera så blev det kejsarsnitt. Mina värkar var hela tiden starka men de gjorde inte någon nytta, vilket jag också har fått förklarat efteråt är vanligt vid en igångsättning.

Det här är bara en vinkling från min erfarenhet, känn efter hur DU vill ha det, och låt sen ingen få snuva dig på det viktigaste ögonblicket i erat liv! Den här upplevelsen är så viktigt att man aldrig vill ångra något med den! Stå på dig och Lycka till!

Svar på tråden Vill ha igångsättning!