• Miss Finland

Vill ha igångsättning!

Är så otroligt rädd att något ska häna bebisen de sista 2 veckorna av graviditeten, eftersom 3 av mina vänner har förlorat sina babysar i magen då.
    Har fått för mig att om jag får en igångsättning, så slipper jag gå runt hemma och vara orolig tills förlossningen startar...

Någon annan som önskar sig igångsättning??
    Kanske man kan ge varandra råd och så...?
    Hör av er!

• Svar på tråden Vill ha igångsättning!
  • varfördåför

jag fick igångsättning med nr två för att jag var orollig för bebisen i magen och med nr tre för att jag ahde foglossningar. har du inte fåt barn tidigare är det svårt att få igångsättning. hällst ska du ha fött ett eller två barn innan och hällst då med igångsättning det är inte så roligt att bli igångsatt och många igångsättningar slutar i akutsnitt, vilket inte ska vara så roligt.

prata med din bm om din rädsla.

• Ija82

Hej jag blev igångsatt med båda mina kan man säga. Den första så stanna fl-arbetet upp efter dom lagt eda. Så då fick dom sätta igång det igen med dropp.

Med andra blev jag igångsatt för förlossningseädsla. Då tog dom hål på mina hinnor, vilket var mkt bättre och skönare än dropp. Men för min del va det en lång process för att få igångsättning. Först aurora, sen en kurator och tillslut då överläkaren som bestämer. Vet inte riktigt när det är dax för dig, men om du vill ha det får du nog inte börja ta upp det för sent!

lycka till!!

och du nåt som en viss person brukar säga till mig är: ALLT SOM DRABBAR ANDRA BEHÖVER INTE DRABBA DIG

oftast inte eller hur

• KG76

Jag tror att igångsättning på grund av rädsla/oro bara ges till omföderskor. Men jag kan ha fel och det kan vara olika i olika landsting/regioner. Jag har en bekant som varit oerhört rädd för att föda alla sin tre barn och hon har snittats. Hennes rädsla tror jag iofs var just att föda vaginalt, Mitt tips är att prata med BM och hör vilka lösningar som hon tycker skulle passa. Sedan behöver det ju inte hända dig någonting bara för att det hänt andra.
    lycka till!

• Miss Finland

Tack för peppningen! Är bara så orolig att det händer bebisen något... (är i vecka 30+1 idag)

• varfördåför

ska man sättasigång genom att de tar hål på hinnorna så ska man ha ett sk gynnsamt läge, dvs att man redan är öppen ca 4cm tex..

• Ija82
    Svar på #5
    xylifon skrev 2008-03-27 13:31:47 följande:
    ska man sättasigång genom att de tar hål på hinnorna så ska man ha ett sk gynnsamt läge, dvs att man redan är öppen ca 4cm tex..
    Ja det stämmer, jag var öppen 3 cm redan, värkarna satte igång direkt. Det va lite konstigt att det inte hade satts igång av sig själv....men jag hade väl stängt inne "ugen" psykiskt
  • varfördåför
    Ija82 skrev 2008-03-27 15:32:24 följande:
    Svar på #5
    Ja det stämmer, jag var öppen 3 cm redan, värkarna satte igång direkt. Det va lite konstigt att det inte hade satts igång av sig själv....men jag hade väl stängt inne "ugen" psykiskt
    det had nog gjort det på någon dag. då de satte igång mig med barn nr tre så sa de att förmodligen hade det bara tagit en eller max tre dagar innan han hade varit ute ändå. för dom kollade läget på morgonen om det skulle gå med en igångsättning och det skulle det så jag åkte hem och packade och då jag kom tillbaka så hade jag öppnat mig en cm till

värre med nr två där inte hinnorna gick att ta för att han låg för långt ner så de satte bara en sådandär övervakningsgrej i hans huvud så de sipprade mäst bara ut vatten, då behövdes det mycke mer dropp för att det skulle hönda något!
  • Ung3barn

När kan man ta hål på hinnorna? är det vid 3 eller 4cm

• varfördåför

jag tror de vill at det ska vara fyra cm, men man kan ju få sådanadär vegitorier som mjukarupp livmodertappen om det skulle vara så att en igångsättning är det bässta alternativet trotts att läget är ogynnsamt!

• Miss Finland

Är det ingen som gjort en igångsättning med första barnet pga. av rädsla?

Svar på tråden Vill ha igångsättning!