Inlägg från: Toppenloppan |Visa alla inlägg
  • Toppenloppan

Tips till alla som vill bli gravida...

Vill oxå tack för tipset, hoppas hitta pillerna i Häsokostaffären idag och börja knapra!

Vill bara tillägga att det är helst UNDERBART att följa alla era andras försök, funderingar och (tyvärr, tyvärr...) förtvivlan. Man känner sig inte lika ensam i den här "galenskapen". Förstår precis beslutsamheten att köra 20 mil, varje gång mensen kommer kollar jag i kalendern när nästa ägglossning bör vara och ser om det krockar med några andra planer!
    HUR blev det egentligen några bebisar innan alla dessa tester?? Eller är det så att vi är så vana vid att kunna kontrollera allt nu för tiden att det är därför vi stressar och kämpar så???

• Toppenloppan

Hej!

Angående folsyra och zink till mannen så finns det en vetenskaplig studie som är gjord som visade ökad mängd spermier och bättre "simförmåga". Denna studie är gjord i Holland. Männen i studien åt Folsyra 5 mg dagligen och Zink 66 mg dagligen och spermierna blev fler och bättre.
    Min sambo stoppar numer i sig Folsyra 5mg och Zink 60 mg dagligen, eftersom det tar 3 månader att bilda sina spermier hoppas jag att det snart hjälper! Inte för att vi vet att det är någor fel med hans simmare men...ni vet ju...man testar ALLT!
    Läste först om det via denna länk:

www.niomanader.se/content.asp

Kollade sedan upp det i vetenskapliga arkiv och japp, studien stämmer!

• Toppenloppan

Men....vill igen bara poängtera, zink + folsyra är dokumenterat. Studien finns med i vetenskapliga tidskrifter för läkare.

Sen kanske det inte är spermierna som göra att jag och sambon ännu inte lyckats, vad vet jag!

• Toppenloppan

LillaFrugan: Nej, kollade runt ganska noga.
    Köpte Zinktabletterna på 30 mg på Hälsokost, han tar 2 st, hämtade ut Folsyra på Apoteket på recept.

I studien gav man en grupp män bara folsyra, en bara zink och en grupp båda. Bara gruppen där männen åt båda hade någon effekt!

• Toppenloppan

Oj då, försökte ni i 6 år??!!
    Och så är man själv stressad efter ett halvårs försök!

HUR orkade ni?? Om du inte tar illa upp att jag frågar.

• Toppenloppan

Mamma Till Astrid:
    Ja, det är ju härligt att ni har er dotter. Lyfter på hatten att ni orkat och kämpat!

Lilla Frugan: Kolla på förpackningen hur mycket de innehåller. Även om studien var gjord på 5 mg Folsyra + 66mg Zink så borde ju även en lägre mängd ha positiv effekt tycker man.

• Toppenloppan

plantan: Låter ju klurigt det där. Vet inte riktigt om du med uppehåll menar att ni skulle skydda er eller om du menar att ni bara skulle "köra" på men utan kolla på ägglossning och så??

Nåja, jag hade satsat på dieten denna månaden men inte skyddat mig men inte heller haft koll exakt på ägglossningen. Kan ju vara skönt med en "icke-besatt" månad och skulle du sedan bli gravid så....vad gör egentligen det?? Min sambo är född i december och tycker inte att det är ett problem. Har en kompis som är född i juni och vars födelsedag regelbundet infaller på Midsommar, HON tycker det är jättejobbigt trots att hon nu är vuxen. Det jag alltså menar är att dt ka vara så olika hur man uppfattar det.

• Toppenloppan

Det är ju sant, viktminskning kan öka chanserna för graviditet OM man har för högt BMI alltså! Sen sägs det väl att man ska undvika kraftig viktminskning precis innan eller under början av gravditeten?? Massa slaggprodukter som kan skada barnet läste jag på någon hemsida.

Nåja, LYCKA till med dieten Plantan!

Svalde dos 2 av Glandin 25 idag! Hoppas hoppas!

• Toppenloppan

annbom: Jag så att zink och folsyra även var bra för immunförsvaret (helt sant enligt texten på Zink-burken dessutom!!) och att män som sportar eller svettas mycket förlorar mycket zink på det sättet. Sen....berättade jag att simmarna blev bättre och min älskling log och förstod OCH svalde pillerna!

• Toppenloppan

Oj då en envisare man än min sambo! SKÖNT att de finns :)
    Nja, tyvärr vet jag inte det men lycka till!

Svar på tråden Tips till alla som vill bli gravida...