• Apolline

Kan man förvara sperma hemma?

Kan man förvara sperma hemma? (Ja, förutom i en man då *s*)

Först lite bakgrund kanske, eftersom det är mitt första inlägg. Jag är en 35-årig tjej i Stockholm. Har de senaste åren känt mig redo för barn då jag nu har bostad, arbete, ekonomi, hälsa mm. Har funderat på olika lösningar eftersom jag också varit singel, men är nu tillsammans med en tjej för första gången. Det har inte ändrat mina bebisplaner, och förstås inte heller de olika tillvägagångssätten jag har att välja på.

Ok, nu till min fråga, om man förvara sperma hemma? Jag har nämligen en killkompis påtänkt som pappa till mina barn. Enda nackdelen är att han bor i Australien av alla ställen..... Han måste ju då resa hit (eller jag dit) när jag tror att jag har ägglossning. Hade tänkt göra en hemmainsemination med hjälp av min flickvän och en spruta. Problemet är att det troligen kommer ta mer än ett försök, och att man måste vänta 3-4 veckor mellan försöken.

Frågan är då om han skulle kunna fylla några behållare med sperma och lämna hos mig? Skulle det gå att förvara på något sätt? Eller måste den alltid vara dagsfärsk? Vet ju att spermabankerna har fryst säd, men antar att det inte är samma process som om man skulle stoppa in en burk i frysen hemma...

• Svar på tråden Kan man förvara sperma hemma?
  • Celestialday

Köpa utrustning kan man göra här:

www.zdlinc.net/productcart/pc/viewCategories.asp

Sperman måste dock prepareras innan den fryses ned. Det måste vara kunnig personal som gör det. Kanske kan

www.storkklinik.dk/index.php

göra det

Svenska sjukvården hjälper knappast till eftersom ts är ensamstående. Donatorn kan lämna sperma till australiensiska sjukvården men det kan bli problem när sperman skall transporteras till Sverige. T ex är det förbjudet att importera amerikansk sperma till EU-länder.

Krångligt men intressant fall.

• Dimitra
    Ingunn skrev 2008-03-21 21:49:57 följande:
    Det går att ha spärma i kylen något dygn - det hade vi - men spärman klarar sig bäst inuti kvinnan - upp till 4-6 dygn faktiskt, innan ägglossningen.
    Nu när jag har läst igenom tråden så är jag imponerad över hur kallt kylskåp ni har
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Celestialday
    Dimitra skrev 2008-03-23 12:44:46 följande:
    Nu när jag har läst igenom tråden så är jag imponerad över hur kallt kylskåp ni har
    Stämmer nog faktiskt att man kan förvara sperma i kylskåpet något dygn. För längre tids förvaring så krävs nedfrysning och då räcker inte hemmafrysen utan då måste det vara speciell utrustning.
  • Dimitra
    Celestialday skrev 2008-03-23 12:55:52 följande:
    Stämmer nog faktiskt att man kan förvara sperma i kylskåpet något dygn. För längre tids förvaring så krävs nedfrysning och då räcker inte hemmafrysen utan då måste det vara speciell utrustning.
    Nja. Alltså spermier klarar sig en timma om man förvarar dem i ett kärl som placeras nära huden. Vill man förvara dem längre tid och de fortfarande ska vara befruktningsdugliga så krävs det att de går från kroppstempererade till djupfrysta på ett kick.
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Celestialday
    Dimitra skrev 2008-03-23 13:10:22 följande:
    Nja. Alltså spermier klarar sig en timma om man förvarar dem i ett kärl som placeras nära huden. Vill man förvara dem längre tid och de fortfarande ska vara befruktningsdugliga så krävs det att de går från kroppstempererade till djupfrysta på ett kick.
    Läs gärna denna länk:

www.zdlinc.net/productcart/pc/viewPrd.asp&idproduct=78
  • Dahlia

Spermier klarar som det är skrivet här tidigare max ca en timma!! Och precis som Dimitra skriver så ska det förvaras nära kroppen då.
    Alla som haft fert. behandling kan det!!! Spermierna dör annars och är inte alls befruktingsdugliga...

Äntligen.. Efter flera års kämpande och ivf / icsi är nu BF 3 juni 2008
  • Dimitra
    Celestialday skrev 2008-03-23 13:16:46 följande:
    Läs gärna denna länk:
    www.zdlinc.net/productcart/pc/viewPrd.asp...
    Fascinerande. Vid utredning av manlig fertilitet och vid assisterad befruktning är tiderna och temperaturen av högsta vikt. Helt i onödan alltså
  • Apolline
    Svar på #17
    Tack snälla för era svar!

Ja, som jag har förstått det kommer jag inte få hjälp med insemineringen i Sverige eftersom jag lever ensam. Har inte heller någon lust att låtsas att donatorn är min partner (om det nu skulle hjälpa). Ett ytterligare problem är att han inte är svensk eller bor i Sverige, vet inte om man får använda donatorer som inte är folkbokförda?

Han kommer i alla fall till Sverige i början av sommaren, så jag får göra allt jag kan för att maximera mina chanser till befruktning då, vilket inte känns helt lätt...

Hur rimligt är det att tro att heminseminiering fungerar? För personer som har svårigheter att bli gravida har jag förstått det som att inseminiering ökar chanserna, men är annars ett samlag statistiskt bättre än heminseminering? Jag är mest bara nyfiken, jag vill inte ha sex med honom ändå.

Sen ska vi båda till USA i slutet av sommaren, är det någon som vet om man kan besöka en klinik där för att få hjälp med inseminering?
  • Dimitra
    Apolline skrev 2008-03-23 16:20:00 följande:
    För personer som har svårigheter att bli gravida har jag förstått det som att inseminiering ökar chanserna, men är annars ett samlag statistiskt bättre än heminseminering?
    Inseminering ökar chanserna eftersom spermierna då är preparerade och placeras närmare äggledarna så där har du full koll

Heminseminering ökar chanserna för de med svårigheter i de fall där kvinnan har tex vestibulit och inte kan utföra ett vanligt samlag. Annars så är samlag det optimala när man vill och kan.

Om inte heminseminering fungerade alls så skulle ingen hålla på med det så jag håller mina tummar för dig
  • Ingunn

Det var vår gyn som sa att sperman får inte bli för varm och att den kan förvaras ett dygn i +3 till +5 grader. (Ett helt vanligt kylskåp)...

Svar på tråden Kan man förvara sperma hemma?