• Dimitra

Kan man förvara sperma hemma?

Ingunn skrev 2008-03-21 21:49:57 följande:
    Det går att ha spärma i kylen något dygn - det hade vi - men spärman klarar sig bäst inuti kvinnan - upp till 4-6 dygn faktiskt, innan ägglossningen.
    Nu när jag har läst igenom tråden så är jag imponerad över hur kallt kylskåp ni har
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Dimitra
    Celestialday skrev 2008-03-23 12:55:52 följande:
    Stämmer nog faktiskt att man kan förvara sperma i kylskåpet något dygn. För längre tids förvaring så krävs nedfrysning och då räcker inte hemmafrysen utan då måste det vara speciell utrustning.
    Nja. Alltså spermier klarar sig en timma om man förvarar dem i ett kärl som placeras nära huden. Vill man förvara dem längre tid och de fortfarande ska vara befruktningsdugliga så krävs det att de går från kroppstempererade till djupfrysta på ett kick.
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Dimitra
    Celestialday skrev 2008-03-23 13:16:46 följande:
    Läs gärna denna länk:
    www.zdlinc.net/productcart/pc/viewPrd.asp...
    Fascinerande. Vid utredning av manlig fertilitet och vid assisterad befruktning är tiderna och temperaturen av högsta vikt. Helt i onödan alltså
  • Dimitra
    Apolline skrev 2008-03-23 16:20:00 följande:
    För personer som har svårigheter att bli gravida har jag förstått det som att inseminiering ökar chanserna, men är annars ett samlag statistiskt bättre än heminseminering?
    Inseminering ökar chanserna eftersom spermierna då är preparerade och placeras närmare äggledarna så där har du full koll

Heminseminering ökar chanserna för de med svårigheter i de fall där kvinnan har tex vestibulit och inte kan utföra ett vanligt samlag. Annars så är samlag det optimala när man vill och kan.

Om inte heminseminering fungerade alls så skulle ingen hålla på med det så jag håller mina tummar för dig
Svar på tråden Kan man förvara sperma hemma?