Kan man förvara sperma hemma?
Kan man förvara sperma hemma? (Ja, förutom i en man då *s*)
Först lite bakgrund kanske, eftersom det är mitt första inlägg. Jag är en 35-årig tjej i Stockholm. Har de senaste åren känt mig redo för barn då jag nu har bostad, arbete, ekonomi, hälsa mm. Har funderat på olika lösningar eftersom jag också varit singel, men är nu tillsammans med en tjej för första gången. Det har inte ändrat mina bebisplaner, och förstås inte heller de olika tillvägagångssätten jag har att välja på.
Ok, nu till min fråga, om man förvara sperma hemma? Jag har nämligen en killkompis påtänkt som pappa till mina barn. Enda nackdelen är att han bor i Australien av alla ställen..... Han måste ju då resa hit (eller jag dit) när jag tror att jag har ägglossning. Hade tänkt göra en hemmainsemination med hjälp av min flickvän och en spruta. Problemet är att det troligen kommer ta mer än ett försök, och att man måste vänta 3-4 veckor mellan försöken.
Frågan är då om han skulle kunna fylla några behållare med sperma och lämna hos mig? Skulle det gå att förvara på något sätt? Eller måste den alltid vara dagsfärsk? Vet ju att spermabankerna har fryst säd, men antar att det inte är samma process som om man skulle stoppa in en burk i frysen hemma...