• Apolline

Kan man förvara sperma hemma?

Kan man förvara sperma hemma? (Ja, förutom i en man då *s*)

Först lite bakgrund kanske, eftersom det är mitt första inlägg. Jag är en 35-årig tjej i Stockholm. Har de senaste åren känt mig redo för barn då jag nu har bostad, arbete, ekonomi, hälsa mm. Har funderat på olika lösningar eftersom jag också varit singel, men är nu tillsammans med en tjej för första gången. Det har inte ändrat mina bebisplaner, och förstås inte heller de olika tillvägagångssätten jag har att välja på.

Ok, nu till min fråga, om man förvara sperma hemma? Jag har nämligen en killkompis påtänkt som pappa till mina barn. Enda nackdelen är att han bor i Australien av alla ställen..... Han måste ju då resa hit (eller jag dit) när jag tror att jag har ägglossning. Hade tänkt göra en hemmainsemination med hjälp av min flickvän och en spruta. Problemet är att det troligen kommer ta mer än ett försök, och att man måste vänta 3-4 veckor mellan försöken.

Frågan är då om han skulle kunna fylla några behållare med sperma och lämna hos mig? Skulle det gå att förvara på något sätt? Eller måste den alltid vara dagsfärsk? Vet ju att spermabankerna har fryst säd, men antar att det inte är samma process som om man skulle stoppa in en burk i frysen hemma...

• Svar på tråden Kan man förvara sperma hemma?
  • Ingunn

Det går att ha spärma i kylen något dygn - det hade vi - men spärman klarar sig bäst inuti kvinnan - upp till 4-6 dygn faktiskt, innan ägglossningen.

• ewfa

Sperman ska förvaras i typ minus 200 grader eller nåt sånt så NEJ det kan man inte!

• Apolline
    Svar på #2

Tack för era svar! Får kanske planera in drygt en månads besök då, så man hinner med två ägglossningar i alla fall. Och får ta reda på hur man gör försöken så gynnsamma som möjligt.
  • Cherrybaby

På en månad har man en ägglossning väl? Menscykeln är ju en månad, eller?

• Apolline
    Svar på #4
    Cherrybaby, som jag tänkte så börjar min mens oftast 3 veckor och 3-4 dagar efter den första. Dvs skulle jag få mens 1 mars så får jag igen 25 mars. Då har jag väl ägglossning runt 11 mars och igen runt 4 april. Om jag räknar rätt... Så om man tajmar in en månad rätt borde man hinna med att försöka under två ägglossningar.
  • Cherrybaby

Ja, det är sant. Förlåt, jag är inte smart :)

• Zelmilainen

kan ju inte va så lätt att veta när andra har äl... hehe

• Dahlia

Sperman tvärdör i ett kylskåp!!!!
    Sperman överlever i max ca en timme utanför mannen eller kvinnan. Ska man frysa ner den måste det ske på en klink som fryser ner den i kväve. Spermier är mycket mycket känsliga och klarar kyla lika dåligt som värme.

Ingunn skrev 2008-03-21 21:49:57 följande:
    Det går att ha spärma i kylen något dygn - det hade vi - men spärman klarar sig bäst inuti kvinnan - upp till 4-6 dygn faktiskt, innan ägglossningen.
    TS- Kan ni inte kolla med en klink om de är villiga att hjälpa er när ni har en egen donator? Då kan donatorn lämna sin sperma och när ni har äl så blir det insem med den mängd som behövs för att man ska kunna bli gravid. Tror att minsta antalet är ca 2 milj beroende på klinik.
    Då blir ni inte heller lika beroende på att han måste vara här prick vid ägglossning.
    Äntligen.. Efter flera års kämpande och ivf / icsi är nu BF 3 juni 2008
  • ewfa

Dahlia>> instämmer till fullo! Du har helt rätt!!

• Blomsteröga

I lagården där jag jobbar har vi en stor behållare med flytande kväve som vi förvarar sperma i. Det borde gå att köpa någon liknande anordning för hemmabruk, men jag har tyvärr ingen aning om var eller vad det kan tänkas kosta.

Svar på tråden Kan man förvara sperma hemma?