• Eowyn81

Orolig över att förlossningen är fullbelagd när jag ska föda

Hej!
    Jag bor i Stockholmsområdet och närmaste förlossning för mig är Danderyd. Jag känner mig helt inställd på att få föda där och det känns ganska viktigt för mig att få veta var jag ska föda. Nu läser man ju titt som tätt att det är BabyBoom och jag börjar bli orolig för att man kanske inte får föda på Danderyd för att det är fullt. Dessutom har jag BF mitt i juli med semestertider osv. Någon annan som känner som jag eller någon som kanske fått föda på annan förlossning än planerat? Hur var det?

• Svar på tråden Orolig över att förlossningen är fullbelagd när jag ska föda
  • Ollibollmora

Jag tycker att du ska försöka få plats på bb-sthlm, då får du en garanterad plats. Bb-sthlm ligger på Danderyds sjukhus och är ett privat alternativ.
    Lycka till!

• Nenel

Jag har också tänkt på att det kan vara fullt där man har tänkt föda, men i Stockholm har vi det ju så bra så det finns minst 6 förlossningskliniker och om det är fullt när man ringer till förlossningen så hjälper de en vidare. Jag försöker att ta en sak i taget, det går ju aldrig att veta nu hur det kommer att se ut när det sätter igång, och jag vill inte stressa upp mig över saker jag inte kan påverka. Om det skulle bli riktigt akut så blir man ju omhändertagen, så det är ingen risk att man tvingas föda i vildmarken...

• jennyug

När jag skulle föda mitt första barn på ds så ringde jag och då sa dom att det var fullt och jag skulle få åka till sös, men sen så ringde min man en halvtimme senare och sa att jag var helt hysterisk, vilket jag var, så vi fick faktiskt komma in till ds ändå.. vet inte hur bra det går för andra, tror att det var tur att dom fick plats precis då..

• Nenel
    Ollibollmora skrev 2008-03-20 10:52:25 följande:
    Jag tycker att du ska försöka få plats på bb-sthlm, då får du en garanterad plats. Bb-sthlm ligger på Danderyds sjukhus och är ett privat alternativ. Lycka till!
    Jag har garantiplats på BB Sthlm, men eftersom man inte vet exakt när förlossningen startar så kan det ju vara fullt ändå, och är det fullt så är det fullt... Så en garantiplats är egentligen ingen 100 % garanti heller.
    Vad jag menar är att det löser sig, nånstans får man föda!
  • Ollibollmora
    Nenel skrev 2008-03-20 10:54:40 följande:
    Jag har garantiplats på BB Sthlm, men eftersom man inte vet exakt när förlossningen startar så kan det ju vara fullt ändå, och är det fullt så är det fullt... Så en garantiplats är egentligen ingen 100 % garanti heller. Vad jag menar är att det löser sig, nånstans får man föda!
    Självklart löser det sig på något sätt, men du har ju en garanterad plats inom loppet av den månad du har beräknad födsel. Det kan vara skönt att ha det alternativet  i övrigt håller jag med dig. 
  • Nenel
    Ollibollmora skrev 2008-03-20 10:58:15 följande:
    Självklart löser det sig på något sätt, men du har ju en garanterad plats inom loppet av den månad du har beräknad födsel. Det kan vara skönt att ha det alternativet  i övrigt håller jag med dig. 
    Ja jag hoppas såklart på att platsen finns när vår bebbe bestämmer sig för att komma ut, men jag vågar inte hoppas på för mycket, är lite knäpp så. Om man förbereder sig på det värsta så blir man kanske positivt överraskad Näe jag vet inte, det löser sig på nåt vis... annars är min plan att bara åka in och ställa mig i farstun och krysta, då lär de inte neka en plats...
  • Fru Indosaurie
    Nenel skrev 2008-03-20 11:01:22 följande:
    Ja jag hoppas såklart på att platsen finns när vår bebbe bestämmer sig för att komma ut, men jag vågar inte hoppas på för mycket, är lite knäpp så. Om man förbereder sig på det värsta så blir man kanske positivt överraskad Näe jag vet inte, det löser sig på nåt vis... annars är min plan att bara åka in och ställa mig i farstun och krysta, då lär de inte neka en plats...
    kul att behöva föda i korridoren för att alla rum är fulla Cool
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Nenel

Fru Indosaurie skrev 2008-03-20 11:03:27 följande:

kul att behöva föda i korridoren för att alla rum är fulla
    Bara jag får min son i mina armar så Nä skämt åsido...
  • Fru Indosaurie

jag fick föda på ks ist för på ds som planerat, det kändes som att hela min värld rasade samman men efteråt så är jag toknöjd!
    Den här gången är jag oroligare för att få åka till uppsala eller liknande.. då föder jag nog hellre hemma. Fundersam

• Eowyn81
    Nenel skrev 2008-03-20 10:54:40 följande:
    Jag har garantiplats på BB Sthlm, men eftersom man inte vet exakt när förlossningen startar så kan det ju vara fullt ändå, och är det fullt så är det fullt... Så en garantiplats är egentligen ingen 100 % garanti heller. Vad jag menar är att det löser sig, nånstans får man föda!
    Jo jag förstår ju såklart att jag får föda någonstans men saken är ju den att jag känner mig orolig över att inte veta var. Jag vill liksom mentalt förbereda mig. Det är egentligen det enda som oroar mig över förlossningen så här långt.
    BB stockholm har jag funderat på men jag undrar över chanserna att få en plats där? Är det inte ganska svårt?
  • Fru Indosaurie

min bm sa till mig att man alltid måste ha en plan b, det är jobbigt om man ställer in sig på att "där SKA jag föda" och så får man inte det, jag var jätteledsen och hade ju inte ens varit på ks och tittat innan..
    i efterhand så bryr jag mig inte ens, det är vården jag får som är det viktigaste.
    vissa dagar är det kanske fullt på alla sjukhus i sthlm och nästa kanske det finns plats på alla, man vet ju tyvärr inte i förväg och kan aldrig få någon garanti.
    den sommaren när jag födde min dotter var det många som fick åka till södertälje, uppsala osv. och det är jag glad att jag slapp.

• Ollibollmora
    Nenel skrev 2008-03-20 11:01:22 följande:
    Ha ha ha, det låter som en bra idé till ts
    Lycka till med bb-plats, själv ska jag föda på sös i juni. Skulle föda sonen på bb-sthlm men fick hf. Det blev en mycket bra förlossning med bra personal på sös i stället så nu är jag inte ett dugg orolig.
    Sorry ts att jag är lite off topic.
  • Ollibollmora
    Eowyn81 skrev 2008-03-20 11:04:41 följande:
    Jo jag förstår ju såklart att jag får föda någonstans men saken är ju den att jag känner mig orolig över att inte veta var. Jag vill liksom mentalt förbereda mig. Det är egentligen det enda som oroar mig över förlossningen så här långt.BB stockholm har jag funderat på men jag undrar över chanserna att få en plats där? Är det inte ganska svårt?
    Fråga din barnmorska hur du ska göra, jag gick hos barnmorskorna i gamla stan som sammarbetar med bb-sthlm. Kolla upp det iaf för de jag känner som har fött där är supernöjda.
  • Nenel
    Eowyn81 skrev 2008-03-20 11:04:41 följande:
    Jo jag förstår ju såklart att jag får föda någonstans men saken är ju den att jag känner mig orolig över att inte veta var. Jag vill liksom mentalt förbereda mig. Det är egentligen det enda som oroar mig över förlossningen så här långt.BB stockholm har jag funderat på men jag undrar över chanserna att få en plats där? Är det inte ganska svårt?
    Vi har BF 29 maj och knep en av de sista platserna dit till då, vår bm sa att det var rätt fullt nu. Går du på någon av BB Sthlms MVC så prata med din bm. Lycka till!
  • sandy123
    Svar på #10
    Hej!

Jag har garantiplats på BB stockholm i juli, och min BM sa igår när jag var där att det i princip är smockfullt... Tänk på att du måste tillhöra en barnmorska som är ansluten till BB Stockholm- du hittar dem på deras hemsida www.bbstockholm.se

Man kan ansöka om att få föda där även om man inte går till "rätt" BM, men nu när det är så vansinnigt svårt med plats kanske inte det är lätt?

Hoppas att det löser sig för alla oss, vill ju inte bli tvingad till Västerås direkt (inte för att det är något fel med Västerås, men ganska skönt att slippa sätta sig i bilen så långt).

Lycka till!
Svar på tråden Orolig över att förlossningen är fullbelagd när jag ska föda