• Anonym (Fastern)

Socialen, barnavårdsutredning, myndighetsmissbruk

Undrar om det finns några sociomer här eller andra som är insatta i socialens barnavårdsutredningar. Min bror har nämligen blivit mycket konstigt behandlad i samband med en utredning. Han och hans exfru har gemensam vårdnad och barnen (sex och åtta år) har hittills hälsat på honom varannan helg, varannan storhelg, ett par veckor på sommaren, samt att han tar dem till aktiviteter i veckorna. Så vitt vi i familjen har sett har allt varit normalt och bra.

Han och hans exfru hamnade i en utredning på grund av att dagispersonalen anmälde till soc. Det idiotiska är också att det egentligen var exfruns brister som var orsaken - dagispersonalen anser tydligen att mamman har problem med att se till att barnen har hela och rena kläder som är lämpliga för årstiden, att komma ihåg matsäck och extrakläder och annat som har med tider och rutiner att göra. Därigenom blev även min bror inblandad i utredningen, trots att han inte har något med dagisproblemen att göra då han inte har barnen på dagisdagar.

Socialen satte bl.a. båda föräldrarna på en psykologutredning. I resultatet står det att hans föräldraförmåga har stora brister framför allt emotionellt, att han "har mycket svag förmåga till känslomässig närhet och även svårt att sätta sig in i andra människors känslor". Därför kan han inte "tillfredsställa barnens behov av närhet, kärlek och känslomässig trygghet" med mera sådant. Psykologen skriver också att han skulle ha ett udda beteende, och att det skulle försvåra för honom att föra barnen ut i världen och ta sociala kontakter och sådant. (Det står också en del positiva saker som att han är mycket intelligent.)

Det här är en bild som ingen av oss i familjen känner igen! Min bror är en underbar pappa! Det är visserligen så att han gärna är ensam och inte umgås så mycket med vänner, men han jobbar ju heltid som civ.ing. och är med i föreningar där det funkar bra med killar som har samma intressen (dvs datorer, musik osv.) Men det kan väl inte vara ett BROTT att vara ensam, och inte en anledning att inte få ha sina barn hos sig..? Kanske är han liiiite udda i sitt beteende ibland, men absolut inte så illa som psykologen och soctanterna vill ha det till. Och han har som sagt aldrig, aldrig gjort någon illa - snarare är hans problem att han är alldeles för snäll och inte kan försvara sig om någon är elak mot honom.

Jag måste slå fast att det aldrig har varit fråga om misshandel, sexuella övergrepp eller liknande, det finns inga "bevis" på något sådant och det här inte heller något sådant som socialen beskyller honom för. Min bror har heller aldrig någonsin varit i kontakt med psykvården eller ens en psykolog förut. Det har aldrig ens varit tal om det någonstans i skolan eller på jobbet, varken som barn eller som vuxen.

Men på grundval av det här enda psykologutlåtandet, där psykologen träffade min bror två gånger och han fick fylla i ett antal formulär på datorn, lägga pussel och bygga med klossar, så har socialtanterna nu bestämt att han inte längre ska få ha barnen hos sig på natten! Han ska bara få träffa dem några timmar i veckan på dagen! Och det här ska tydligen gälla för all framtid - tills barnen blir myndiga!

Exfrun ska däremot få ha barnen på heltid - i alla fall tills vidare - mot att hon går med på att ha något slags personal hemma hos sig ett tag som ser till att det funkar med rutiner, städning, kläder, tider och så vidare. Men om det inte funkar finns risken att barnen fosterhemsplaceras, för de kommer då inte att placeras hos min bror/sin pappa.

SÄG att det här inte kan vara sant, och att de inte kan driva igenom något sådant!

• Svar på tråden Socialen, barnavårdsutredning, myndighetsmissbruk
  • Anonym (ej sociono)

Anonym (abc) skrev 2008-03-23 09:06:47 följande:

Det jag menade var att min syster får ha sitt barn hos sig trotts att hon inte är kaptabel att ta hand om sig själv ens. Hoppas att det går bra för din bror och att han kan fortsätta umgås med sina barn.Jag har tänkt lite sedan igår och anledningen att dom vill att hon ska ha ensam vårdnan är antagligen för då kan dom ta barnen och placera dom enligt Lvu (?) och det blir ju lättare om inte din bror har del av vårdnaden.Ett tips till, anmäll till socialstyrelsen, jag har en kompis som gjorde det och fick RÄTT!!! Dock var det inte exakt samma situation som din bror är i men ett bevis på att socialstyrelsen kan gå emot socialen. (tror iallafall att det var socialstyrelsen, kan varit länsrätten oxå)
    Oj, ja det låter faktiskt troligt att det är så soc planerar.
  • Anonym (abc)

TS hur går det? Har tänkt så på din bror. Håller tummarna!!!

Kram...

• Anonym (Fastern)

Tack för omtanken! Just nu händer det ingenting särskilt.

De har börjat med boendestödjarna hemma hos svägerskan när barnen är där. De har bland annat åkt med och köpt kläder till barnen, för det de hade varit otillräckligt tyckte dom. Så svägerskan fick en rejäl uppsättning nya kläder till vart och ett av barnen på socialens bekostnad, så hon är nöjd i alla fall! :)

Min bror har barnen varannan helg precis som vanligt, och hittills har det i alla fall inte varit varken socialkärringar eller poliser där och försökt stoppa det. Antar att de inte tycker att det är så jätteakut ändå, som det verkade ett tag. Det kanske löser sig!

Just nu är väl brodern mest rädd att reta svägerskan på något sätt, så att hon ska hämnas genom att gå till tinget och begära ensam vårdnad. Hon är kaxig nu, när hon vet att hon har "makten" över det. För rätten skulle antagligen tilldöma henne vårdnaden i så fall - de brukar ju bara klubba igenom det som socialtanterna har rekommenderat.

• Anonym (fd socsek)

Jag har arbetat med barnutredningar i flera år och känner absolut inte igen det du beskriver. Kan inte låta bli att undra vilken kompetens de socialsekreterarna har som utrett dina brorsbarn.

Jag blir beklämd när jag läser här på fl om hur många som känner sig illa behandlade av socialtjänsten och hoppas verkligen att det inte stämmer med majoriteten som har/haft kontakt med soc.

Jag har iallafall haft många klienter som uttalat uppskattning för mitt jobb.

Håller med om att din bror bör ta kontakt med Länsstyrelsen som har tillsynsansvaret för socialtjänsten. Om det fattats ett formellt beslut ska det överklagas till Länsrätten, det står på beslutet hur lång besvärstiden är och vart man ska skicka överklagan. Oftast skickar man den till soc som då kan ompröva sitt beslut, om de står fast så skickas överklagan in till Länsrätten.

Man kan även göra en JO anmälan, men det är verkligen en sista utväg tycker jag.

Ni kan ju också be att få träffa handläggarnas chef och få en vettig förklaring till deras agerande.

Det är Tingsrätten som dömer om vårdnad, Familjerätten gör vårdnadsutredningarna och "vanliga" soc kan inte påverka, men det händer att familjerätten begär socialtjänstens utredningar som en del av sin utredning.

• Anonym (en till)

Blev utredd, fråntagen barn på grunder inte ens soc kunde förklara. Sa att det skulle anmälas till länsrätt. Fick svar: Gör du det, vi (soc) vinner ändå. Anmälde iaf. Fick svar etfer tjat, ingen åtgärd. O då e inte ens jag hörd eller tillfrågad på något sätt. Grattis Sverige, till ett uselt fungerande myndighet. Frågan är ju hur många som drabbas o vad man kan göra egentligen? För klart är ju att ts o många, många andra drabbas av ett myndighetsmissbruk uttan dess like. Vem bryr sig? Inte regering iaf. En stor styrkekraam till alla drabbade, anhöriga o vänner till drabbade.

• Anonym (fd socsek)

Anonym (en till) skrev 2008-04-04 14:54:20 följande:

Blev utredd, fråntagen barn på grunder inte ens soc kunde förklara. Sa att det skulle anmälas till länsrätt. Fick svar: Gör du det, vi (soc) vinner ändå. Anmälde iaf. Fick svar etfer tjat, ingen åtgärd. O då e inte ens jag hörd eller tillfrågad på något sätt. Grattis Sverige, till ett uselt fungerande myndighet. Frågan är ju hur många som drabbas o vad man kan göra egentligen? För klart är ju att ts o många, många andra drabbas av ett myndighetsmissbruk uttan dess like. Vem bryr sig? Inte regering iaf. En stor styrkekraam till alla drabbade, anhöriga o vänner till drabbade.
    Om du blev fråntagen barnen med tvång så hade både du och dina barn advokathjälp som skulle se till er sida av saken och åtminstone se till att ni fick en vettig förklaring! Ett omhändertagande enligt LVU fattas alltid av Länsrätten och går att överklaga till Kammarrätten.

Om ert fall inte har varit uppe i länsrätten så är du inte fråntagen dina barn juridiskt utan de är frivilligt placerade med stöd av Socialtjänstlagen.
  • en glad

"Blev utredd, fråntagen barn på grunder inte ens soc kunde förklara."
    - men vilka skäl angavs i Länsrättens dom? För det är ju ändå de spm tar det slutliga beslutet1 Och vad hände då du överklagade (för det gjorde du väl?)?

• Anonym (Fastern)

Anonym (fd socsek) skrev 2008-04-04 15:12:49 följande:

Om ert fall inte har varit uppe i länsrätten så är du inte fråntagen dina barn juridiskt utan de är frivilligt placerade med stöd av Socialtjänstlagen.
    Fast om du jobbat med det här, så vet du nog att "frivilligt placerade" är ett mycket diffust begrepp. Många övertalas att placera sina barn "frivilligt" enligt Sol för att det ska låta mindre läskigt än LVU, och för att föräldrarna tror att det ska bli lättare att få sina barn tillbaka då...

Det här gäller för övrigt även alla andra s.k. "frivilliga" placeringar på utredningshem, HVB-hem och så vidare... Det är så att säga inget som någon skulle göra frivilligt... Och även boendestödjare och annat intrång i hemmet.

*börjar bli expert på det här nu. Kan snart tenta av en socionomexamen*
  • Anonym (en till)

Länsrätt gav soc rätt. rätten till ombud fick vi reda på efter avslutad LVU. Nu har det tyvärr gått för lång tid, men blev en erfarenhet rikare =o( men poängen är soc maktmissbruk! dom kör över dig.hett tips, skaffa kunskap o ombud innan du/ni går på möten.

• en glad

"Länsrätt gav soc rätt."
    - men då är det väl länsrätten du borde vara arg på?

"rätten till ombud fick vi reda på efter avslutad LVU."
    - dålig stil att inte få den infon. Inställde ni er verkligen till förhandlingen i länsrätten utan ombud??

• en glad
    Svar på #48
    "Fast om du jobbat med det här, så vet du nog att "frivilligt placerade" är ett mycket diffust begrepp. Många övertalas att placera sina barn "frivilligt" enligt Sol för att det ska låta mindre läskigt än LVU, och för att föräldrarna tror att det ska bli lättare att få sina barn tillbaka då... Det här gäller för övrigt även alla andra s.k. "frivilliga" placeringar på utredningshem, HVB-hem och så vidare... Det är så att säga inget som någon skulle göra frivilligt... "
    - det är mängder med föräldrar som varje år ber soc om hjälp att få sina barn placerade då allt gått överstyr hemma! Föräldrar som faktiskt fruktar för sitt liv.... inte har orken, förmågan osv. Det är den absolut vanligaste orsaken till sol-placeringar!
  • Anonym (en till)

Soc agerade helt åt helvete under hela utredning, varken vill eller orkar gå in på detaljer. Socchef poängterade att även om vi gick vidare skulle dom (socialen) vinna iaf. Vilket dom gjorde. Och vadå inkallad? Fick efter mycket tjat ta del av handlingarna som visade att läns gav soc rätt, alltså ingen åtgård, utred mm va helt ok.

• en glad

"Soc agerade helt åt helvete under hela utredning, varken vill eller orkar gå in på detaljer. Socchef poängterade att även om vi gick vidare skulle dom (socialen) vinna iaf. Vilket dom gjorde."
    - Jag blir lite förvirrad - har barnet blivit omhändertaget jml LVU i en Länsrättsförhandling? Eller har du varit på väg att anmäla/ anmält socialtjänstens handläggning av ert ärende till Länsstyrelsen?

"Och vadå inkallad?"
    - om barnet omhändertas enligt LVU så sker det i en förhandling i länsrätten där parter och ombud får närvara och lägga fram sin sak? Är det inte det som hänt?

"Fick efter mycket tjat ta del av handlingarna som visade att läns gav soc rätt, alltså ingen åtgård, utred mm va helt ok."
    - och då får jag en känsla av att ditt barn inte blivit tvångsomhänderaget utan du har anmält socialtjänstens handläggning till Länssyrelsen som inte tyckt att de gjort något fel - är det så?

• Anonym (fd socsek)

Anonym (Fastern) skrev 2008-04-04 16:33:02 följande:

Anonym (fd socsek) skrev 2008-04-04 15:12:49 följande:
    Fast om du jobbat med det här, så vet du nog att "frivilligt placerade" är ett mycket diffust begrepp. Många övertalas att placera sina barn "frivilligt" enligt Sol för att det ska låta mindre läskigt än LVU, och för att föräldrarna tror att det ska bli lättare att få sina barn tillbaka då... Det här gäller för övrigt även alla andra s.k. "frivilliga" placeringar på utredningshem, HVB-hem och så vidare... Det är så att säga inget som någon skulle göra frivilligt... Och även boendestödjare och annat intrång i hemmet. *börjar bli expert på det här nu. Kan snart tenta av en socionomexamen*
    [/citat]

Visst vet jag att det händer att familjer hotas med LVU om de inte tar emot insatser.

Anonym (en till) skrev 2008-04-04 16:33:37 följande:
    [citat]
    Länsrätt gav soc rätt. rätten till ombud fick vi reda på efter avslutad LVU. Nu har det tyvärr gått för lång tid, men blev en erfarenhet rikare =o( men poängen är soc maktmissbruk! dom kör över dig.hett tips, skaffa kunskap o ombud innan du/ni går på möten.
    Om barnen omhändertagits enligt LVU kan man alltid göra en hemtagnignsbegäran som förälder, då blri det en ny förhandling i Länsrätten.

Det är Länsrätten som utser ombud i samma veva som socialtjänsten anmäler att de vill göra ett LVU så det är Länsrätten du ska vara arg på!!!
  • von Locksley

Det måste bli stopp på det myndighetsmissbruk som pågår, någonting är oerhört fel i systemet, socialförvaltningar kommer undan med att ljuga, förvanska utredningar och splittra familjer istället för att hjälpa dem. De har inget barn- eller familjeperspektiv, trots att det är de fina orden soc gömmer sig bakom. Gå gärna in på min blogg och läs om hur min lilla familj och andra familjer har råkat illa ut. Det är helt ofattbart att det får gå till såhär i Sverige 2011. Man måste få igång ett upprop mot dessa myndighetsövergrepp och en översyn av lagarna.

http://www.vonlocksley.blogspot.com/

• en glad
    von Locksley skrev 2011-04-23 15:07:34 följande:

Det måste bli stopp på det myndighetsmissbruk som pågår, någonting är oerhört fel i systemet, socialförvaltningar kommer undan med att ljuga, förvanska utredningar och splittra familjer istället för att hjälpa dem. De har inget barn- eller familjeperspektiv, trots att det är de fina orden soc gömmer sig bakom. Gå gärna in på min blogg och läs om hur min lilla familj och andra familjer har råkat illa ut. Det är helt ofattbart att det får gå till såhär i Sverige 2011. Man måste få igång ett upprop mot dessa myndighetsövergrepp och en översyn av lagarna.

www.vonlocksley.blogspot.com/

Nu är ju tråden från 2008 - tre år gammal - och en hel del har hänt sedan dess. Bla är det Socialstyrelsen och inte längre länsstyrelsen som har tillsyn över socialtjänsten! Jag blir helt förvirrad av inläggen i tråden - är barnen sol- eller lvu-placerade? Överklagades länsrättens beslut? "Ett upprop" är för mig mest framgångsrikt om det består i anmälningar till tillsynsmyndigheter, överklaganden och begäran om omprövningar ..... samt ha tillgång till ett bra bollplank i form av en kunnig jurist!
  • Maj

Las om myndighetsmissbruk. Socialjournaler.

Publiserad 2014 av Vulkan

Finns I bokhandel.

Ga online sla in titeln las resume.

Det ar fruktansvart att lagen skyddar de sina. Och att myndigheter far fortsatta utan att bli atalade

Maj

• Maj

Las om myndighetsmissbruk. Socialjournaler.

Publiserad 2014 av Vulkan

Finns I bokhandel.

Ga online sla in titeln las resume.

Det ar fruktansvart att lagen skyddar de sina. Och att myndigheter far fortsatta utan att bli atalade

Maj

Svar på tråden Socialen, barnavårdsutredning, myndighetsmissbruk