• Anonym (Fastern)

Socialen, barnavårdsutredning, myndighetsmissbruk

Undrar om det finns några sociomer här eller andra som är insatta i socialens barnavårdsutredningar. Min bror har nämligen blivit mycket konstigt behandlad i samband med en utredning. Han och hans exfru har gemensam vårdnad och barnen (sex och åtta år) har hittills hälsat på honom varannan helg, varannan storhelg, ett par veckor på sommaren, samt att han tar dem till aktiviteter i veckorna. Så vitt vi i familjen har sett har allt varit normalt och bra.

Han och hans exfru hamnade i en utredning på grund av att dagispersonalen anmälde till soc. Det idiotiska är också att det egentligen var exfruns brister som var orsaken - dagispersonalen anser tydligen att mamman har problem med att se till att barnen har hela och rena kläder som är lämpliga för årstiden, att komma ihåg matsäck och extrakläder och annat som har med tider och rutiner att göra. Därigenom blev även min bror inblandad i utredningen, trots att han inte har något med dagisproblemen att göra då han inte har barnen på dagisdagar.

Socialen satte bl.a. båda föräldrarna på en psykologutredning. I resultatet står det att hans föräldraförmåga har stora brister framför allt emotionellt, att han "har mycket svag förmåga till känslomässig närhet och även svårt att sätta sig in i andra människors känslor". Därför kan han inte "tillfredsställa barnens behov av närhet, kärlek och känslomässig trygghet" med mera sådant. Psykologen skriver också att han skulle ha ett udda beteende, och att det skulle försvåra för honom att föra barnen ut i världen och ta sociala kontakter och sådant. (Det står också en del positiva saker som att han är mycket intelligent.)

Det här är en bild som ingen av oss i familjen känner igen! Min bror är en underbar pappa! Det är visserligen så att han gärna är ensam och inte umgås så mycket med vänner, men han jobbar ju heltid som civ.ing. och är med i föreningar där det funkar bra med killar som har samma intressen (dvs datorer, musik osv.) Men det kan väl inte vara ett BROTT att vara ensam, och inte en anledning att inte få ha sina barn hos sig..? Kanske är han liiiite udda i sitt beteende ibland, men absolut inte så illa som psykologen och soctanterna vill ha det till. Och han har som sagt aldrig, aldrig gjort någon illa - snarare är hans problem att han är alldeles för snäll och inte kan försvara sig om någon är elak mot honom.

Jag måste slå fast att det aldrig har varit fråga om misshandel, sexuella övergrepp eller liknande, det finns inga "bevis" på något sådant och det här inte heller något sådant som socialen beskyller honom för. Min bror har heller aldrig någonsin varit i kontakt med psykvården eller ens en psykolog förut. Det har aldrig ens varit tal om det någonstans i skolan eller på jobbet, varken som barn eller som vuxen.

Men på grundval av det här enda psykologutlåtandet, där psykologen träffade min bror två gånger och han fick fylla i ett antal formulär på datorn, lägga pussel och bygga med klossar, så har socialtanterna nu bestämt att han inte längre ska få ha barnen hos sig på natten! Han ska bara få träffa dem några timmar i veckan på dagen! Och det här ska tydligen gälla för all framtid - tills barnen blir myndiga!

Exfrun ska däremot få ha barnen på heltid - i alla fall tills vidare - mot att hon går med på att ha något slags personal hemma hos sig ett tag som ser till att det funkar med rutiner, städning, kläder, tider och så vidare. Men om det inte funkar finns risken att barnen fosterhemsplaceras, för de kommer då inte att placeras hos min bror/sin pappa.

SÄG att det här inte kan vara sant, och att de inte kan driva igenom något sådant!

• Svar på tråden Socialen, barnavårdsutredning, myndighetsmissbruk
  • Anonym (Fastern)

Namnen på testerna kommer här:

WAIS-III

WCST

"Historier från vardagslivet"

"Personlighetsinventoriet KSP"

DIP-Q

MMPI-2

• Anonym (Fastern)

Mera: som jag skrev förut så har tydligen socialtanterna försökt övertala min svägerska att söka ensam vårdnad, fast det inte ens intresserar henne. Och fast de inte har rätt att lägga sig i vårdnadsfrågorna.

Min bror har pratat med den ena socialtanten om detta idag. När han sa att han var säker på att han aldrig skulle kunna mista vårdnaden om barnen när han inte har gjort något fel, för så lätt är det inte att ta ifrån en pappa vårdnaden i dagens läge, så hade socialtanten låtit rent hånfull och hotfull.

Hon hade gett honom telefonnumret till Familjerätten och sagt: "Ring dit och fråga om dom NÅGONSIN dömer annorlunda än vad vi på soc. har kommit fram till i en utredning".

Det här blir ju bara värre och värre!

Dessutom: när han sa att de kunde intervjua barnen (vilket de inte har gjort) och fråga dem om de ville slippa sin pappa, så sa socialtanten: "Så små barn vet inte sitt eget bästa, så vad dom vill kan vi inte ta hänsyn till"!

• Anonym

Det känns fortfarande så galet. vad fick han för diagnos? Är det Aspergers eller nått de misstänker? I alla fall även om det är en neurologisk skada som inte kan bli bättre så borde det väl rimligtvis kunna bli mycket bättre med kbt och stöd från samhället.
    Barnen har väl rätt till honom som pappa och han till dem.

• Anonym (Varning!)

Han ska skaffa sig en riktigt bra familjerättsadvokat, (en expert på området), OMEDELBART!
    Det här bekräftar bara mina erfarenheter av soc som ett gäng inkompetenta maktfullkomliga proffstyckare.
    Jag hade det motsatta problemet i mitt fall TS, precis som du skriver om. Mitt ex misshandlade mig och dömdes för olaga hot mot mig. Han missbrukade droger och självmedicinerade med olika preparat från nätet. Numera sitter han inne för grova våldsbrott mot sin nya kvinna.
    I vårt fall dömde tingsrätten på soc inråden till UTÖKAT umgänge med pappan mot min vilja och trots min panikslagna oro.
    En psykiatriker som är insatt i vårt fall menade att mitt ex uppenbarligen lider av en grov personlighetsstörning. Även kriminalvården har konstaterat psykopatiska drag.
    Där kan vi snacka om UDDA BETEENDE.
    Mitt ex har ingen fast adress, inget jobb, är dömd för både narkotika och våldsbrott och de där jävla kärringarna bedömde honom som en lämplig förälder.
    (Nej, jag visste inte hur han var innan jag blev gravid efter två år tillsammans.)
    Jag fullkomligt avskyr familjerätten där jag bor. Jag har PTSD efter den misshandel mitt ex utsatte mig för och min läkare är övertygad om att mitt tillstånd förvärrades av soc bemötande och hantering av vårt fall.
    Säg åt din bror att passa sig och skaffa en advokat NU!

• carola1977

Jag jobbar på soc och vi har, på mina 5 år, aldrig utrett en förälder utan det är barnen som utreds. Låter märkligt tycker jag.

• Anonym (insatt)
    Svar på #10
    Ring länsstyrelsen och be att få prata med en socialkonsulent om kommunens handläggning - även om din bror visar sig ha brister så har han rätt att förstå vad det är som pågår och konsekvenserna av det!
  • Anonym (insatt)
    Svar på #15
    Fast socialtjänsten måste ju utreda föräldrarnas omsorgsförmåga i relation till barnens behov! Det är väl det som pågår... och psykologutredningen görs kanske till och med med pappans samtycke! Han hade väl förmodligen hoppats på att den skulle bli till hans fördel!!?
  • Anonym (Fastern)

Anonym (insatt) skrev 2008-03-20 17:07:45 följande:

och psykologutredningen görs kanske till och med med pappans samtycke! Han hade väl förmodligen hoppats på att den skulle bli till hans fördel!!?
    Ja, han var ju inte tvingad - men samtidigt vet man ju aldrig i sådana här fall, om man vägrar så kan "de" få det också till någonting ännu värre. Men min bror kunde aldrig tänka sig annat än att den skulle visa till hans fördel, precis som du säger!
  • Anonym (Fastern)

Anonym (insatt) skrev 2008-03-20 17:03:01 följande:

Svar på #10Ring länsstyrelsen och be att få prata med en socialkonsulent om kommunens handläggning - även om din bror visar sig ha brister så har han rätt att förstå vad det är som pågår och konsekvenserna av det!
    Ja. Fast det man är rädd för är ju då att man retar upp socialtanterna så att de blir ännu mer fientligt inställda. Att det blir "krig".
  • Anonym (insatt)
    Svar på #19
    De behöver inte ens få reda på att ni ringer till socialkonsulenterna, om inte de tycker att handläggarna är ute och cyklar förstås - då är det deras uppgift att ingripa, men då har ni ju rätten på er sida!
Svar på tråden Socialen, barnavårdsutredning, myndighetsmissbruk