• Bellaprincipessa

Någon som behövt sätta kateter? Är livrädd....

Hej,

jag är jätterädd för sprutor och funderar mkt på olika bedövningar. Fick i dag veta att man kanske måste sätta kateter om man tar epidralbedövning pga av att man kanske får svårt att kissa. Tillvägagångssättet känns minst sagt olustigt.... Någon som fått sätta sån och som kan säga några lugnande ord? Kan inte sova nu (har jobbig foglossning) , ligger bara och gråter och kan inte låta bli att föreställa mig outhärdlig smärta.

• Svar på tråden Någon som behövt sätta kateter? Är livrädd....
  • Lonicera

Det kändes inte alls när de satte katetern och ej heller när de tog ut den.

Min kateter satt dessutom kvar det första dygnet efter förlossningen eftersom jag förlorade mycket blod under förlossningen och därför inte kunde vara uppe och gå på toa.

Det var också skönt att slippa att tänka på toabesök under och efter förlossningen. Att jag fick kateter satt är inget som jag upplever som negativt.

• Nimsy

Oftast så får man ju en spray bedövning så det ska nog gå bra =).. du ska ju även trots allt föda barn.. så kateter är ju en små sak. tänk så .

Det där är min mamma, - Skriker dottern överallt o pekar på mor sin. Högt och tydligt.
  • Elpida

Jag har fått kateter flera ggr, varje ggn jag blivit sövd samt vid förlossningen. Det är något som blockeras förmodligen ärvtligt tror läkarna. Jag har nte forskat i det så mkt. Att få en kateter gör inte ont, lite obehag kan man känna bara men absolut inte ont. För min del var det skönt med kateter efter förlossningen dels för att jag inte kunde kissa och dels för att jag hade ont så jag hade svårt at ta mig upp. Har fått kateter runt 10 ggr. Det kommer att gå jätte bra!!

• Bellaprincipessa

Tack för alla svar som fortsätter att komma in! Har varit på sådant här aurorasamtal nu också och det hela känns lättare.

• MammaAnnaPanna

Jag vart snittad med förrs (första) barnet. Fick EDA och Dom satte kateter. Minns inte alls att det gjorde ont. Bara väldigt befriande att "få kissa". Förlossningen slutade med snitt så katetern satt kvar nån dag. Minns det som sagt bara som possitivt. Och inte gjorde det ont när dom tod bort den heller. Tror du kommer klara det galant! Lycka till med allt

Jag tror jag börjar förstå mening med livet :D
  • Marsflickan78

Jag fick kateter isatt vid förlossningen eftersom jag hade fått EDA och inte kände när jag behövde kissa. Det kändes inget när de satte i den eller tog ut den. Efteråt hade jag lite svårt att kissa men när jag var på toa satte jag på kranen och då kom kisset. Jag gungade också fram och tillbaka på toastolen och då kom kisset också. Hoppas att det kommer att gå bra för dig - lycka till!

• asaA

Fick EDA och kunde inte kissa efteråt, vägrade dock kateter el. tappning och sa till min bm att jag hade kissat . Tyvärr trodde hon inte på mig, med all rätt, så hon tappade mig och jag kände absolut ingenting av det.

• bebis2008

blev tappad under förlossningen. märkte de inte ens..

• Kickans mamma

Fick det vid snitt och det är inte farligt alls finns värre saker o va rädd för. Vid den vaginala förlossningen behövdes det inte

• JewelGirl

Kände den inte vid insättning eller borttagning. Hade inga problem efteråt heller.

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • bambigirl

Jag fick kateter vid båda mina förlossningar. Den första var ett snitt. Den andra var vaginal med bara lustgas som bedövning. Men efteråt kunde jag inte kissa och fick kateter över natten.

Är lite obehaglig att få och att ta bort, men bra annars.

• Toyna

kateter är inte alls farligt. Så du kan vara lugn om du får det..

• Jonasson

Är också jätterädd för sprutor och var livrädd för kateter í samband med förlossningen. Det var en av orsakerna till att jag inte vile ha Epiduralbedövning.
    Mitt tips är att du läser på mkt om förlossningsförloppet. Det ger trygghet(= smärtlindring) och du kommer att förstå och därmed kunna slappna av och hjälpa din kropp genom förloppen när det är dags.. (Eda mm kan du ju ha som nödlösning)
    Trygghet och kunskap efter allt jag hade läst gjorde att jag inte alls var rädd när jag väl skulle föda. Jag var helt trygg även om det gjorde ont och jag kunde helt fokusera på att andas, ta värk för värk och röra på höfterna.
    En av mina rädslor var att så efter förlossningen men då fick jag lustgas så det gick bra. Lapade nog mer lustgas då pga rädsla än under förlossnigen!
    Akupunktur, varma kuddar om magen, TENS och lustgas rekomernderas! lycka till!

• Granada

Jag fick en kateter satt och det kändes inte alls med epiduralen. Hade inga problem efter heller.

• KramMissmia

Det gör inte alls ont att ha kateter så du kan vara lugn. Har själv blivit tappad och haft en kvarvarande kateter i några dagar.

• Bellaprincipessa

Hej!

Nu är lille William här, föddes 080403! Jag födde enbart med lustgas men var tvungen att få kateter så att moderkakan kunde komma ut. Det gick bra men var lite obehagligt. Tack för alla era inlägg, de hjälpte mig verkligen att bli tryggare!

Stor kram

• kiron

Jag fick kateter pga jag fick sfinkter ruptur o opererades. Shit vad skönt det va!!!! Slippa gå o kissa och rädd att det skulle göra ännu mer ont nertill.
    Jag var rädd när de skulle ta den att det skulle göra ont men det kändes inte!

Så du behöver inte vara orolig! Det gjorde inte alls ont!

Mamma till Hugo 070421
  • Shadilly
    Bellaprincipessa skrev 2008-04-16 18:09:16 följande:
    Hej!Nu är lille William här, föddes 080403! Jag födde enbart med lustgas men var tvungen att få kateter så att moderkakan kunde komma ut. Det gick bra men var lite obehagligt. Tack för alla era inlägg, de hjälpte mig verkligen att bli tryggare!Stor kram
    Grattis till den lille principen
Svar på tråden Någon som behövt sätta kateter? Är livrädd....