• Bellaprincipessa

Någon som behövt sätta kateter? Är livrädd....

Hej,

jag är jätterädd för sprutor och funderar mkt på olika bedövningar. Fick i dag veta att man kanske måste sätta kateter om man tar epidralbedövning pga av att man kanske får svårt att kissa. Tillvägagångssättet känns minst sagt olustigt.... Någon som fått sätta sån och som kan säga några lugnande ord? Kan inte sova nu (har jobbig foglossning) , ligger bara och gråter och kan inte låta bli att föreställa mig outhärdlig smärta.

• Svar på tråden Någon som behövt sätta kateter? Är livrädd....
  • Athena1979

Efter min förlossning med EDA och en massa dropp var jag sååå kissnödig men det gick inte alls att kissa. Provade allt, stog i duschen men inget hjälpte. Jag bad BM att tappa mig fort! Då tappade hon mig och därefter fick jag ha kateter i ca ett dygn. Att få kateter var en lättnad, när de satte in den märkte jag inget alls för jag var ju så kissnödig... När de tog ut den sved det lite och jag kände mig lite kissnödig.
    Jag är oxå väldigt spruträdd med detta var inget som du behöver oroa dig för, jag lovar :)

• sofanda

Det är inte säkert att det behövs, ingen jag känner som fått eda har fått kateter, inte jag heller!

• helge74

har fått kateter vid alla mina födslar (3 plan snitt). det gör inte ont när de sätter den men det kan kännas lite obehagligt. För mig kändes det som att jag kissade hela tiden, det tryckte liksom på, när de tog bort den kändes inget alls!

• Bellaprincipessa

Tusen tack för alla svar! Så värdefulla för mig! :) I och med att jag tycker att det hela är/verkar vara så jobbigt så betyder det väldigt mkt att få höra att det inte gör ont. Försöker fokusera alla de här tankarna ditåt.

• Annika26

Jag fick kateter efter min förlossning då jag hade fått eda och inte kände om jag behövde gå eller inte. Kändes inte alls.
    Dom tappade mig på 4 dl, så tydligen fungerade eda lite iaf. Flört

Välkommen lilla Frida!
  • auti

Jag blev tappad två gånger under förlossningen då jag inte kunde kissa efter EDA. En fast kateter fick jag inte förrän vid det akuta snittet.

Jag minns varken tappningarna eller katetern, hade ont o var inne i mig själv. Däremot kommer jag ihåg att de tog bort katetern dagen efter och det upplevde jag inte alls som smärtsamt.

• SusanneJ

jag tyckte inte att det kändes alls, varken när dom satte dit den eller tog bort den.

(¯`°?.¸ ღ Ebba 061210, och lilla skrutt i magen ღ ¸.?°´¯)
  • Spartacus

känn efter var du har urinröret till att börja med,
    det sitter väldigt tillgängligt till och är inte på något sätt särskilt känsligt för beröring..

dom små slangarna som man använder i urinröret är jättemjuka och är som gelé längst ut så dom har ingen kant eller något sånt som skulle kunna ta emot!

på kvinnor är urinröret kort så du känner inte att slangen lägger i, däremot känns det en aning obehagligt i ett par sekunder när du senare drar ut den, men då är det övergående väldigt snabbt!

det är betydligt värre för männen som tack vare sitt längre urinrör kan få plastslangen att böja sig och att det då kan göra lite ont och hindre urinen...

hoppas jag kunnat lugna dig lite

syster ängla

• SaraUnderbara

Hade en kateter som inte berodde på eda, utan att jag blev så svullen "där nere" av förlossningen (fick ett stort barn).. kände hur väl som helst att jag var kissnödig och försökte verkligen kissa, men det kom inget.
    Blev tappad på 1,5 LITER! Känns inget, o det är en underbar känsla att inte känna sig kissnödig längre!

Din förlossning komemr säkert gå toppen. Glöm inte att andas bara, så blir allt bra! Be din BM under förlossningen att hjälpa dig med din vanliga andning, man håller lätt andan när det gör ont - och då känns det 4813462357 gånger värre än vad det är!

• Summer80

Jag märkte inte ens att de satte dit den!

Svar på tråden Någon som behövt sätta kateter? Är livrädd....