• Bellaprincipessa

Någon som behövt sätta kateter? Är livrädd....

Hej,

jag är jätterädd för sprutor och funderar mkt på olika bedövningar. Fick i dag veta att man kanske måste sätta kateter om man tar epidralbedövning pga av att man kanske får svårt att kissa. Tillvägagångssättet känns minst sagt olustigt.... Någon som fått sätta sån och som kan säga några lugnande ord? Kan inte sova nu (har jobbig foglossning) , ligger bara och gråter och kan inte låta bli att föreställa mig outhärdlig smärta.

• Svar på tråden Någon som behövt sätta kateter? Är livrädd....
  • timberhochmandie

Kan inte minnas alls att det skulle ha gjort ont. Då fick de ändå försöka flera gånger på mig. Himla praktiskt med kateter kan jag tycka.

• MizzTez

Alltså.. När du får din epidural så har du haft så pass ont så du skiter i vad de gör med dig! Kan säga att kateter inte tillhör det obekvämaste eller jobbigaste under en förlossning!
    Det är faktist riktigt skönt.. eftersom blåsan fylls så trycker den åxå på och det kan göra ondare under förlossningen, men sen när den är tom så lättar det åxå!
    Jag fick kateter och jag kan säga att det var skönt! En befrielse..

• Misslavinia

Jag fick EDA men hade inga problem med att kissa efter förlossningen.

• Bellaprincipessa

Verkar bara vara så knepigt med var den ska sitta.... det är ju liksom inte så stort där.... :( Gör det ont sen när de ska ta bort den?

• Billabong

Jag hade kateter både vid förlossningen och sedan tre dygn efteråt UTAN att ha tagit EDA - så det där varierar nog o behöver inte alltid höra samman...

• Tutilure
    MizzTez skrev 2008-03-13 00:43:32 följande:
    Alltså.. När du får din epidural så har du haft så pass ont så du skiter i vad de gör med dig! Kan säga att kateter inte tillhör det obekvämaste eller jobbigaste under en förlossning!Det är faktist riktigt skönt.. eftersom blåsan fylls så trycker den åxå på och det kan göra ondare under förlossningen, men sen när den är tom så lättar det åxå!Jag fick kateter och jag kan säga att det var skönt! En befrielse..
    Nu har ju inte jag fött vaginalt men däremot blivit snittad och då sätter de kateter.
    Min upplevelse var att det var obehagligt, men bara en mycket kort stund. Jag tyckte inte att det det gjorde ont och då har jag en mycket låg smärttröskel.
    Sen tyckte jag att det var himla skönt att få kateter efter att ha varit kissnödig 24 timmar om dygnet och sprungit på toa de senaste månaderna!
    En befrielse att inte behöva vara kissnödig!
    Nu är vi med hus!
  • Tutilure
    Bellaprincipessa skrev 2008-03-13 00:46:48 följande:
    Verkar bara vara så knepigt med var den ska sitta.... det är ju liksom inte så stort där.... :( Gör det ont sen när de ska ta bort den?
    Nix, inte ett dugg.
    Nu är vi med hus!
  • MiisPiis

När jag gjorde kejsarsnitt satte de kateter innan ryggbedövningen. Och jag kände inte ett dugg! De har bedövningssalva på själva slangen.

Kändes inte ett smack att ta bort den heller!

Ryggbedövningen fick narkosläkaren till på första sticket. Kändes mer "konstigt" än vad det gjorde ont.

Svar på tråden Någon som behövt sätta kateter? Är livrädd....