Skuldkänslor -långt!
Jag har levt med min sambo och hans son i 7 år nu. Styvsonen går i tredje klass, och har det periodvis jobbigt. han har varken koncentration eller respekt för lärare eller elever. Han är duktig när han verkligen vill, dvs när han får ut något av det han gör, annars är det tvärstopp.
Hemma är han otrevlig och har inte någon respekt alls. Vi har alltid varit noggrann att han ska göra som man säger, och jag har tills nu tappat allt hopp om att han kommer att förändras till det bättre. Han går mig på nerverna.
Beskrivning:
Rastlös: leker sällan själv i sitt rum, sitter hellre nedanför mig när jag diskar och pillar på ett handtag eller vad det kan vara. Vart man än går förljer han efter och bara är, pillar på allt. Kan aldrig sitta stilla, bortsett från vid tv:n.
Vad vi vet går det bra att leka med ett barn, men det blir genast problem när han leker med fler barn. Hemma kan han rent utav inte leka med en kompis. Kompisarna tröttnar då han hela tidne går ut till oss eftersom han inte kan hitta på något. Är det inte konstigt att han hellre ligger på rygg på golvet vid bordet än att leker med sin klompis?
Respektlös: Han anser alltid att han har rätt att ge igen. Men det var du som började etc..... Han har nästan aldrig bett om ursäkt när han gjort något fel. Ska vi äta pizza, blir han sur och grinig då vi valt fel pizzeria, ska vi åka och bada blir han arg för att han hellre vill åka till ett anant bad.
Ansvarslös: Han klarar inte av att hantera leksaker, sportartiklar etc då han alltid har sönder dem på ett eller annat sätt. Vi har fasta rutioner inför kvällen så som att kissa, lägga kläderna i tvättkorgen, be någon borsta tänderna, lägga fram kläder inför nästa dag. Han klarar aldrig av att göra detta om vi inte tjatar, då han själv säger att han inte kommer ihåg. Han glömmer i princip allt, vad han gjort i skolan, hemma, vart han lagt saker osv.
Det jag vill komma till är att han aldrig är trevlig, omtänksam, glad. Jag vet att barn är barn men om de bara tar ens energi och man aldrig hinner fylla på tar det slut. Jag vet att det är hemskt men jag har kommit till den punkt då jag har ständiga skuldkänslor: bör man inte älska sin stynson, eller iaf tycka om honom. Jag gör faktiskt inte det! Jag kan inte komma på något positivt av att ha honom i min närhet. Jag har känt så ett tag, jag vill så gärna att han ska visa någon trevlig sida. Jag försöker berömma honom när jag kan men jag vill berömma mer.
Oj, vad långt det blev!