hewa skrev 2008-05-14 02:54:57 följande:
Jag måste fråga er som har barn med dessa funktionshinder - HUR märkte ni det? Var det en känsla som sa att allt inte var som det skulle? Var det specifika saker som fick er att reagera? För många av de symtom ni beskriver är ju ändå rätt vanliga, kanske inte tillsammans men en eller annan. Och då börjar jag känna, tänk om... Hur vet man, hur anar man, hur förstår man att ens barn behöver mer hjälp än man själv kan ge? Förlåt TS om jag lånar tråden lite.
Många märker det inte förrän skola och dagis flaggar upp för det. Detta kan bero på att det är olika förutsättningar hemma och på skolan. På skolan blir "utmaningen" större för barn med Asperger tex. Där "måste" de interagera och kommunicera med andra.
Det som är viktigt tror jag är att man som förälder är väldigt uppmärksam på om det uppstår problem på dagis eller i skolan.
Dessa barn har oftast inga inlärningsproblem utan är normal eller högt begåvade.
Det är svårt att upptäcka Asperger ibland. Många gånger uppfattas dessa barn som omogna, lata och egocentrerade eller ouppfostrade.
Det är svårt att avgöra ibland även när man har fått en diagnos att avgöra om det är funktionshindret som gör att de agerar på ett visst sätt eller om det är deras personlighet.
Exempel på svårigheter för dessa barn är
-Sen utveckling i tal
-Svårt att anpassa röststyrka till situationen
-Svårt för dem att tolka mimik och gester
-Undviker ögonkontakt
-Förstår inte metaforer utan tolkar skriven och talad kommunikation väldigt bokstavligt.
-Har svårt att få sammanhang och mening i sina upplevelser
-Svårt att organisera sin tillvaro
-Kan ha svårt med övergångar (byte från en aktivitet till en annan)
En del barn är översensoriska och upplever beröring, ljud, ljus, lukt och smak på ett helt annat sätt än oss.
Min bonus är känslig för ljud. Hon har även svårt att känna när hon är för kall tex...