• beadis

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

hjärta skrev 2008-04-03 23:33:23 följande:
    Gällande snitt framställs bara "faror"(inte god statistik) för att snitt kostar mer för samhället, sedan är det makt som styr och vi kvinnor är lågprioriterade. Tragisk fakta 2008. Hade män fött barn hade det funnits ett BB vid varje staoil-mack. Trust me. Snitt hade också varit ett självklart alternativ. Sedan hade bättre smärtlindrings alternativ funnits då forskningen satsats mer på. Ja, jag är en bitterfitta. Men det är inte konstigt. Jag hade kanske valt att föda vaginalt om jag VETAT att jag skulle få fullt övervak, men det VET jag att jag inte skulle få. Riskerna är för stora vid en vaginal förlossning. Och jag VILL ha min bebis, levande! Och det är banne mig INTE för mycket begärt. Som tur är finns det kvinnor som stöttar varandra och respekterar varandras beslut. Tack för det, brudar! Kram på er! Ps. jag var såååå tvungen att få ur mig lite frustration.
    ja, o inte bara levande, även frisk bebis,som inte har fått men för livet pga förlossningen.

Men tom. den oron skulle min aurora-bm snacka "ner", när jag berättade om riskerna för CP-skador för barnen...MEN säger hon, barnet kan ha fått CP-skador av infektioner i magen, inte nödvändigtvis av förlossningen...ja jag vet, jag är inte 5år, det fattar väl jag oxå, MEN risken är ganska stor i mitt fall, som jag ser på det...med tanke på förra bebisens storlek o att han fastnade OCH fick hotande fosterasfyxi, vad är det som säger att det inte skulle hända igen, jag blir rosenrasande när bm o läkare försöker underminera ens HELT rationella oro. De fattar fan inte att JAG litar inte på deras snack om att de har FULL kontroll på bebisen. NEJ, de har inte full kontroll, o jag kan inte göra ETT SKIT åt det när jag väl ligger där... GGGRRRRRR

Sorry, att stämmningen är lite dyster från min sida..men så ligger det till, kommentera gärna min oro..
  • beadis
    mariahammarberg skrev 2008-04-05 23:12:57 följande:
    är inte gravid nu men kikar ändå in i tråden. Vill INTE skrämma ngn. Gick själv hos en supertrevilig och bra auroraBM när jag var gravid, blev motiverad att försöka utan snitt - vanlig förlossning med all smärtlindring som behövdes.Men det blev värre än vad jag kunnat drömma om, i alla fall med min förlossningsrädsla grundad på smärtfobi. Önskar alla som får ett snitt eller vill ha ettt snitt lycka till. Nästa gång hoppas jag att jag får min vilja igenom, om jag vågar bli gravid igen. Om de krånglar kommer jag förmodligen göra abort den dagen ett lite hjärta väl pickar i min kropp.Förstår så väl varför vissa väljer snitt.kramar om er alla.
    Tack för din förståelse!
    Jag är en av de som ÄN inte fått mitt snitt beviljat.

Nu blev jag lite nyfiken, varför blev din förlossningen värre än vad du kunnat drömma om? du behöver inte svara här om du inte vill, du kan även inboxa mig...jag har nämligen en mardrömsförlossning bakom oxå...
    Men om du inte orkar prata om det, är det helt ok det med..
  • beadis
    mariahammarberg skrev 2008-04-06 09:56:49 följande:
    för mig var det jobbigt psykiskt inf förlossningen att inte ha kontroll på smärtan, hur länge och hur mkt. Blev lovad bedövning, lustgas, akupunktur, att aldrig vara ensam i rummet(maken var ju med men det skulle alltid vara en BM  ell sköterna i mitt rum) dvs blev lovad allt jag behövde mot en vaginal förlossning.När dagen väl kom fick jag inget! Ingen personal som var med, ingen EDA, lustgasen blev jag erbjuden men den fungerade inte då värkarna var så täta att jag inte hann släppa masken - dvs blev för omtöcknad så de tog bort den... ingen annat erbjöds, födde därmed utan bedövning, hamnade i chocktillstånd, bled opererad i ca 30min men var på uppvaket i 3timmar så fick inte träffa barnet förrän efter 3timmardrabbades av en förlossningsdepression pga detta då ALLT verkligen gick fel.Lovar om jag hittar/ser min BM på stan då åker jag nog dit för misshandel - är över 1år sedan jag födde dottern....
    Det låter jättejobbigt!!!
  • beadis
    Smuliz skrev 2008-04-07 15:27:42 följande:
    Är hemma nu efter ett lååångt besök på spec.mvGjort tillväxt-UL och kollat så livmodertappen inte var mogen (pga min mensvärk och kraftiga sammandragningar) men det var den inte *puh*Sen fråga läkaren mej om jag fortfarande var inne på snitt, och ja som laddat upp som tusan, tog fram min lilla fusk-lapp där jag skrivit upp alla mina känslor jag har kring en vaginal förlossning och var beredd på mothugg. Hon läste lappen och frågade mej lite om de olika sakerna jag skrivit. Sen sa hon, Ja jag tycker inte att det är nåt mer att diskutera mer än att du får ett planerat snitt. Du har ju väldigt starka känslor kring vaginal förlossning. Så ska vi säja den 20-21 maj!? Gissa om jag blev paff, men sen kände jag hur en tung tung sten släppte inombords. Jag blev så lättad. Så jag fick preliminärt datum den 21maj men ska få riktiga datumet vid nästa besök i början på maj. Och jag blev lovad ett "akut" snitt OM det skulle sätta igång tidigare.Allt känns såååå mycket lättare nu Hoppas det går lika bra för alla ni andra som fortfarande kämpar!
    Gud va skönt för dig!!!
    Nu får du peppa oss andra som fortfarande inte vet hur det ska bli....
  • beadis
    Smuliz skrev 2008-04-07 21:10:04 följande:
    Tack så hemskt mycket alla som grattat mej!!Självklart ska jag va me i tråden och se hur den fortlöper, vill ju se hur det går för er också.Det stämmer att det nog är "lättare" att få ett snitt andra gången än om man är första gångsföderska. Det känns såååå himla härligt, allt känns mycke lättare nu. Sjukt men så är det.Vad jag har förstått så är en Aurora/Klara-BM endast till för att försöka omvända en till att testa vaginalt. Dom lyckas 6 av 10 ändrar sej och testar, sa min läkare idag. Jag har ju ringt till en sån två gånger mej de säjer att eftersom jag redan har kontakt med läkare så behövdes det inte gå igenom dom. De är nog till för "ta läkarens jobb" litegrann (missförstå mej inte nu) självklart är det bra att dom finns. Men de har ju ingen rätt att bevilja eller så.Lycka till nu allihopa!
    eller som för mig, svårt att få igenom det pga av att redan ha fött två gr vaginalt...jag tycker inte det ska spela ngn roll om jag har fött vaginalt två gr innan...eller hur?
  • beadis
    Sthlmsjävlar skrev 2008-04-07 22:24:00 följande:
    Verkligen inte!Jag har ju fått igenom ett snitt med mitt första barn?`Du om någon som fött 2 ggr tidigare borde ju veta vad du pratar om o verkligen villGäller att stå på sig och inte låta sig övertalas!
    Det verkar som om många snittmotståndare här på fl verkar tro att det är smärtan JAG försöker slippa. Om det ändå bara vore smärtan...då hade man ju klarat det...men det är ju SÅÅÅÅ mycket mer som kan gå galet o som gick galet sist o den risken är jag INTE beredd att ta igen
  • beadis
    murklansmamma skrev 2008-04-08 10:10:47 följande:
    Hej!Jag har fött mina två första vaginalt och fick igenom ett snitt utan problem den här gången. Trots att mina två förlossnignar varken varit komplicerade eller direkt långa. Jag bara vägrade sa jag!! Det tog två minuter, sen var det klart... Hade visserligen lite favör av att sonen i magen har en sjukdom men den påverkas inte av förlossningen så dom tyckte jag skulle föda vanligt men det gick jag inte med på. Så mitt tips är, totalvägra, säg aldrig livet!! Jag hotade med att hoppa från Eifeltornet... =)
    jag kanske borde åka till Trollhättan för snitt då...bor i Borås, så det är ju inte så långt
  • beadis
    Smuliz skrev 2008-04-08 19:16:27 följande:
    Såg nån tråd där TS ville se en video med ett KS. Ingen hade svarat, men ja blev nyfiken, finns det?? Det finns ju sååå många på vaginala förlossningar, men KS?
    Har ni sett den norska varianten av Barnmorskorna på tv?
    Där visar de en KS i Avsnitt 6 av 6...dra i "tidpilen" så den hamnar på 15min, om ni inte vill titta på hela avsnittet såklart...där finns alla sex avsnitten förresten

länken...

www1.nrk.no/nett-tv/klipp/294460
  • beadis
    Smuliz skrev 2008-04-09 09:13:16 följande:
    Svar på #608
    Har kollat på det nu, ja man fick ju se snittet och när de plockade ut 3(!) st bebisar Men inte sen när de häftar ihop och så... Men den va nyttig å se, tack för tipset
    Ja 3st o det gick fort...tänk o få tre småttingar med sig hem...
  • beadis
    hjärta skrev 2008-04-09 09:56:08 följande:
    Har ni hört nån som fått blodpropp efter planerat snitt? Snittläkaren jag träffade fick det att låta som att det var vanligt, det betvivlar jag dock!
    har aldrig hört att ngn fått det, och man får ju faktiskt oftast medicin mot det
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.