• beadis

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

har ni föresten varit på den nya tråden om värkstimulerande dropp?

Ännu en STARK anledning till varför jag kommer att fortsätta kämpa för snitt

gå in o läs artikeln som tjejen har lagt in där..

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m30779294.html

• beadis
    Smuliz skrev 2008-03-17 18:16:41 följande:
    Svar på #298Vad hände på ditt sjukhus då? *nyfiken*
    lägger in artikel från BT (Borås tidning) från förra veckan..

Baby dog på SÄS ? personalen gjorde fel, anser socialstyrelsen
    Borås 2008-03-12 | Uppdaterad 2008-03-12

Nu riktar socialstyrelsen kritik mot personalen på Borås sjukhus sedan ett barn dog i samband med förlossningen.

FAKTA
    Lex Maria

innebär att vårdpersonal har skyldighet att till socialstyrelsen anmäla om en patient drabbats av en allvarlig skada, sjukdom eller andra felaktigheter.

? Det är en fruktansvärd händelse och en ovanlig situation. Idag har vi utarbetat rutiner och gjort en komplettering av teknisk utrustning, säger Claes-Håkan Björklund, biträdande chefläkare vid Södra Älvsborgs sjukhus.

BT har tidigare berättat om händelsen. Det var i slutet av förlossningen som personalen kunde konstatera att barnets tillstånd försämrades och att man måste skynda på med att försöka få ut barnet.

Ansvarig läkare beslutade att slutföra förlossningen med sugklocka. Det här skulle göras på operationsavdelningen för att man snabbt skulle kunna göra kejsarsnitt om det blev nödvändigt.

En rad missöden och komplikationer fördröjde dock det här. När kejsarsnitt gjordes var det för sent. Barnet visade svaga livstecken och gick inte att rädda.

Södra Älvsborgs sjukhus anmälde händelsen till socialstyrelsen enligt lex Maria i februari förra året. Igår kom beslutet.

Socialstyrelsen riktar kritik mot personalen och ser flera brister:

? Oklar rollfördelning och brister i kommunikationen mellan förlossningspersonal och operationspersonal.

? Förlossningspersonalen var ovan vid utrustning och lokaler på operationsavdelningen.

? Att inte övervaka fostret regelbundet med CTG-kurva (registrering av barnets hjärtljud) är inte förenligt med vetenskap och beprövad erfarenhet hos ett foster med misstänkt syrebrist.

Socialstyrelsen nöjer sig med ett påpekande i det här fallet och konstaterar, som Claes-Håkan Björklund säger, att verksamheten nu har utarbetat rutiner kring rollfördelning och ansvar.

Vad vill du säga till gravida som blir oroliga när de läser det här?

? Jag upplever att vi har en säker och väl fungerande förlossningsvård. De rutiner vi har infört efter den här händelsen är väl kända för alla, säger Claes-Göran Björklund.

Detta är en artikel från BT (Borås Tidning)
  • beadis
    hag7 skrev 2008-03-18 18:18:28 följande:
    Snälla behöver lite hjälp på traven inför vårat Aurora samtal imorgon , va ska jag säga för att övertala henne ? Känner lite panik då jag inte har så många veckor kvar,
    jag ska oxå till mitt första aurora samtal i morgon, är oxå jätenervös, men jag har dock tid kvar, är bara i v21 än så länge...jag ska försöka att inte gråta lika hysteriskt som sist o säga samma sak som hos ö-läkaren, jag vill inte föda vaginalt, jag vill ha snitt...Lycka till imorgon!
  • beadis
    malinmys skrev 2008-03-19 09:54:40 följande:
    Hej alla!Vad ni kämpar duktigt!! Ang Auorasmtal så visst, de vill säkert försöka vända tanken på dig, men jag tror det är lättare att få sitt snitt om man visar att man gjort allt som står i ens makt för att bearbeta processerna som löper amok i en.. Kan vara värt några samtal även om det inte ändrar inställningen! Och jo, GRÅT på samtalen! Visa er förtvivlan! Det är ju därför ni är där! Det innebär inte att man är svag utan att man upplever äkta fruktan!Lycka till tjejer!!Själv sitter jag här med värsta förkylningen och har hostat sönder 2 muskelfästen i magen På väg till dr igen. 7 dagar kvar till snitt o vill INTE ha kvar denna hostan då!! *snyft*
    men det verkar som min läkare ville få mig till ett psykfall då jag bröt ihop på hennes kontor...idag ska jag som sagt gå på mitt första aurora samtal o är nervös som f*n..
  • beadis
    Aljas79 skrev 2008-03-19 12:41:56 följande:
    Så ni som får tid hos aurora STÅ UT med några samtal och visa er "välvilliga", det tror jag många vinner på i längden...
    ska försöka med det...men vad tror du händer sen om jag inte kommer att ge med mig, vilket jag inte kommer att göra...ska de tvinga mig att föda vaginalt ändå?
  • beadis
    Aljas79 skrev 2008-03-19 12:52:08 följande:
    Det kommer inte tvinga dig om du orkar stå på dig... Låter hårt men så är det:( Du kommer få igenom ditt KS försök bara att bara stark, vi tror på dig och peppar!!! Min BM sa att de aldrig tvingar någon men försöker komma åt problemet först (rädslan till exempel). Mitt knep är att inte tänka för mycket utan bara prata från hjärtat. Ibland kommer tårarna och det är inget fel med det, det är ju känslor... Lycka till och skriv sen hur det gick:)
    jag kommer att grina som ett barn idag igen, är så trött på de här "utbrotten", jag ska skriva senare ikväll o berätta hur det gick idag..
  • beadis
    Sthlmsjävlar skrev 2008-03-19 12:53:59 följande:
    De kommer aldrig kunna tvinga dig till något men göra ALLT för att försöka övertala dig =/
    vi hoppas på det då...för jag kommer aldrig att ge mig
  • beadis

Det verkar som om ALLA får sina snitt beviljade, utom jag.
    Jag kommer inte att få det. var på mitt aurora samtal idag o kan ju inte säga mer än att de kommer att tvinga mig till vaginal förlossning. hon gjorde klart för mig med en gång att hon är inte där för att övertalas till ngt. Vi ska gå igenom min förra förlossning o sen ska jag känna mig så trygg att jag kan föda vaginal i slutet av juli.
    det lät på henne som om överläkaren har bestämmt sig om att det kommer inte bli ngt snitt för min del.
    Det är för stora risker med det. Det bästa för alla kvinnor är att föda vaginalt. De skiter FULLSTÄNDIGT i min psykiska hälsa. att jag sa till henne, jag mår JÄTTEDÅLIGT, det hjälpte inte ett skit. Ja men du kommer att ändå behöva gå de här veckorna till förlossningen. Men att jag ska må skit de här veckorna, det spelar tydligen ingen som helst roll.

Jag känner mig som en överkörd råtta som ligger nånstans i rännstenen. Det finns inget av självkänslan kvar, jag bara gråter hela tiden. Fattar ni, de kommer att tvinga mig föda vaginalt!!!

• beadis
    Aljas79 skrev 2008-03-19 17:46:01 följande:
    SÖK dig vidare skulle det ju stå...
    kan man söka till andra sjukhus utan en remiss från min bm?
    enligt min bm kan hon inte skriva ett till, eftersom hon redan skickat en här.
  • beadis
    Aljas79 skrev 2008-03-19 17:55:28 följande:
    Ring och fråga och berätta din historia och hur dåligt du mår. Jag vet inte om de kräver en remiss men alla försök är värda att pröva!!! Ge inte upp!
    Det känns som om det är lika bra o göra det...kan ju liksom inte få de att fatta
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.