• beadis

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

hag7 skrev 2008-03-26 13:34:57 följande:
    snart3barnsmamma:Jag var nog lite "dum" o antog att det skulle nästan vara klart med snittet då jag hade pratat med henne , men har ju nu fått nu tid hos en läkare för att prata ang förlossnings sätt ! Det är bara att hoppas att den läkaren går med på snitt.Tycker faktiskt att det är lite konstigt att det ska vara så svårt då det var kris när våran dotter föddes o jag blev akutsnittad , sövd o mannen ej fick vara med.
    Lycka till hos läkaren, berätta här sen hur det gick..
  • beadis
    Sthlmsjävlar skrev 2008-03-27 12:17:52 följande:
    Jag tyckte programmet var jättebra igårGUD det känns 100ggr bättre att jag ska göra snitt efter allt lidande/tappa kontroll/smärtan och allt jobbiga runt omkring en vaginal förlossning som man faktiskt får en bra inblick i här.Helt sjukt de som skriver i tråden angående programmet att- Det SKA göra ont att föda barn- Det SKA vara smärta- Man kommer närmare sitt barn som mamma om det är smärta- Klarar man inte smärta ska man fundera över om man verkligen ska skaffa barnAlla kanske inte vill ha denna smärta, eller ha en gammaldags vaginal förlossning?Hahahaha dessa människor är så otroligt inskränkta :P
    har du o ni andra sett bm:nas kommentarer om kejsarsnitt på SVT:s hemsida?
  • beadis

klicka på kejsarsnitts länken till höger bara...

• beadis
    Sthlmsjävlar skrev 2008-03-27 12:57:24 följande:
    HAHA tycker inte hon har några konkreta svar direkt.En riktig mes som knappt vågar öppna munnenVarför säger de inget om vad som kan hända vid en vaginal förlossning?Är ju 100ggr fler saker som kan skada barnet och mamman
    precis, det är bara riskerna med kejsarsnitt som de tar upp, HELA tiden o överallt inom vården
  • beadis
    Smuliz skrev 2008-03-27 15:15:45 följande:
    Skulle vara intressant å veta hur många barn som skadas vid vaginal förlossning och vid planerade KS!? Någon som vet?Visst måste det vara en större risk för mamman vid en operation, men just för barnet menar jag. Det ända jag hör om är syrebrist, klämskador och värst av allt, barnet dör, vid vaginala förlossningar. Har aldrig hört dessa saker vid ett planerat KS. Fast det är såklart att det oftast sker utan komplikationer, ja menar bara att just dessa saker hör jag om, och då är det alltid vid vaginal förlossning.
    Det hade verkligen varit varit intressant!
    Om man har varit med om en kompicerad förlossning som jag bland andra har vbarit med om, tar man INGET för givet längre med vaginala förlossningar. Jag litar inte ett skit på personalen, man är så utlämnad när man ligger med värkar.
    Ska te ett ex. när min yngsta son skulle födas...
    han hade jättedåliga ph-värden (de tog flera) o tillslut bestämmde läkaren att bernet måste ut NUUUU. och ropade jag av skräck...snälla snitta mig, jag ville inte att ni sätter en sugklocka. De visste de redan att barnet var mkt stort, ändå ville de ta risken med att bernets skulle skadas...han hade redan hotande fosterasfyxi, men det sket personal i, här skulle det sparas pengar, för snitt är ju mkt dyrare...jag blir så arg när jag tänker på det. Man har INGET, verkligen INGET att säga till om när man ligger där o har ont.
    Ändå vägrar de ge mig mitt snitt nu till detta barn...grrr*
  • beadis
    Vigrid skrev 2008-03-27 17:15:23 följande:
    Du vet väl att dom INTE har rätt att neka dej ett snitt? Inget BB i sverige har rätt att neka en livrädd blivande mamma ett snitt, så stå på dej! Annars hör runt på andra BB i närheten. Jag vet att boende i Göteborg/Borås väljer att kontakta Varberg istället, dom lyssnar mer på VARFÖR man vill ha ett snitt. För jag har ju svårt att tänka mej att det är nån som igentligen vill utsätta sej själv och sin kropp för ett så pass stort ingrepp som ett snitt innebär. Hade jag fått den hjälp som jag så gärna ville ha när jag var gravid med mitt första barn så hade jag nog velat prova på vaginal förlossning, men i stället för att skicka iväg mej till en typ "aurora-barnmorska" så blev jag uppsatt på ett snitt. Blev väl billigare i längden skulle jag tro...... Så kändes det i alla fall.
    jag har oxå fått prata med en aurora-bm...fattar inte vad jag hade där o göra överhuvudtaget...hjälpte inte mig ett skit. Sitta o älta i sin förra förlossning, vad ska det hjälpa mig NU. Inget alls, jag känner mig inte alls mer trygg för att jag har pratat med en människa som inte ens var med vid min förlossning. Och även om hon hade varit där, kan hon ALDRIG sätta sig in i min o min mans panik som vi kände när allt var bara kaos i slutet o de fick springa med mig till op, för att sen förlösas med sugklocka efter att en bm står, o trycker allt vad hon orkar på min mage, medans läkaren drar i sugklockan. Har aldrig skrikit så i hela mitt liv, jag hade så j*la ont...usch, blir lipfärdig bara jag tänker på den behandlingen. Änså står det i min journal...två LÄTTA drag med sugklockan o gossepojken var förlöst...visst!
  • beadis
    snuttP skrev 2008-03-28 19:50:28 följande:
    Jag känner så väl igen mig i din förlossning (det jag läst om den) bara att min slutade med urakut snitt.Jag mår dåligt över att läsa hur du har det nu. Jag lider verkligen med dig.Jag fick kämpa röven av mig rent ut sagt för mitt snitt. Fick det beviljat en veckan innan det va dags. Snittet lades i v.39+3. Så lev på hoppet. Kämpa på!! Det är det lilla jag kan säg dig just nu.. =)
    Tack för ditt stöd!
    Om du vill läsa hur min förra förlossningen gick till lite mer noggrant, så säg till, jag har den i min snitt tråd..
  • beadis

Stort Grattis malinmys!

Va skönt att allt verkar ha gott bra!

• beadis

jag måste bara lägga mig i, den senaste diskussionen lite...
    det ´JAG iaf blir så irriterad på, är att bm o läkare ALDRIG, ALDRIG, tar upp det som kan hända vid en vaginal förlossning.
    hade jag vetat om de riskerna som vårt yngsta barn utsattes för vid förlossningen, hade jag ALDRIG låtit det gå så långt som det gick. att förlösa en 5300g bebis, som dessutom fastnar o får hotande fosterasfyxi med sugklocka, det är rena rama övergreppet.
    BÅDE mot barnet o mot mig som mamma. Då ska jag även skriva att den förlösande läkaren hade förstått att barnet var mkt stort, det var ingen nyhet för de längre i slutskedet, när det börjades snackas om att springa med mig till OP-salen för sugklocka, man ville helt enkelt riskera barnets liv för en summa pengar, så krasst ser jag på den saken.

det ska ALLTID snackas om riskerna med snitt...när jag gick på mvc föräldrautbildning med första barnet, pratade bm om riskerna med snitt, MEN berättade ALDRIG om vad som kan hända vid vaginal förlossning. Då var det bara snack om all smärtlindring man kan få, inget om att barnet kan få syrebrist, att hjärtljuden kan drastiskt gå ner, barnet kan fastna m.m

Eller vad säger ni tjejer?

Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.